Gå til innhold
Arkivverket

[#22799] Foreldre til Lucas Olsen f. ca. 1752, Hurdal i Akershus


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Lucas Olsen og kona Agnethe Jacobsdatter var under FT 1801 på gården Ruud i Hurdal. Har noen tilgang til opplysninger om hvem som var hans foreldre, evtlt. om mulig også hvem som var hennes?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fant vielsen: 02 JAN 1789 i Hurdal, Akershus, i farta(!) på F.S. Fant også en del henvisninger til 1758, som føde dato. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Egil,Takk. Da har jeg kanskje et grunnlag for å komme videre, men dersom også andre har noe å bidra med, vil jeg være takknemlig.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Både Lucas Olsen og Agnethe Jacobsdatter står oppført med bosted Fagerlie ved vielsen i 1789. Hvis du søker på gården Fagerlie (skrevet Faggerlie) i ekstraskattemanntallet for Eidsvoll (lagt ut her på Digitalarkivet) vil du finne en oppsitter Ole Henrichsen med kone Ingrid Olsdatter. Min gjetning er at disse kan være foreldrene til Lucas. En indikasjon på det er at både Lucas Olsen Fagerlie, Ole Henrichsen Fagerlie og Ingrid Olsdatter Fagerlie er faddere ved en dåp i 1778.Ole Henrichsen og Ingrid Olsdatter var kårfolk på Fagerlie i 1801. Ole døde samme året (6.12.1801) 85 år gammel. Ingrid døde 12.2.1804, 79 år. Hvis du er heldig, kan du finne et skifte etter dem som kan avklare slektskapsforholdet. Bygdeboka for Hurdal kan vel kanskje også gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Anne,Takk for innlegget. Virker som at det er de rette personer, men skal likevel ved anledning ta en titt i bygdeboka.Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arne Haakensen

Henrich og Jacob var vanlige navn hos finnene som innvandret på 1600-tallet. Har merket meg disse navn på finner bosatt i Hurdal og nærliggende områder som f.eks. Toten/Totenåsen. Kan de tidligere nevnte personene Agnete Jacobsdatter og Ole Henrichsen knyttes til finnene. Muligens kan bygdebok for Hurdal gi svar, men denne har jeg ikke tilgang på.mvh Arne Haakensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

I Hurdal bygdebok s.387 står om Ola Henriksens bestefar Bertel Eskildsen at ' mye tyder på at han var finne, men står ikke i manntallet fra 1686'. Han var vurderingsmann ved flere skifter etter finner. Om Ola står at han hadde to barn: Ola og Anne. På side 373 i Hurdal bygdebok under husmannsplasser på Rud står: 'I 1801 var Lukas Olsen 49 år' men ikke noe mer. Ingen kone nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Liv Synnøve, Takk for interessant innlegg. Eskildsen var vel også et navn som ble benyttet av finnene. Går det også frem av bygdeboken om Bertel Eskildsen var farfar eller morfar til Ole?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Ola Henriksens far var Henrik Bertelsen sønn av Bertel Eriksen. Ola Henriksen ble begravet 06.12.1801 og Ingrid (Ingerie) begraves 12.02.1804. I bygdeboka er det gjengitt et brev som Ola skrev til kongen ( s. 387 til 392)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Takk igjen, Liv Synnøve! Men har Bertel etternavnet Eriksen eller skal det være Eskildsen? Takknemlig for avklaring.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.