Gå til innhold
Arkivverket

[#22812] Christen Hansen født ca 1670 i Lurøy


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Christen Hansen, som ble født i Lurøy i ca 1670. Ved manntallet 1701 var han bruker i Hestmona. Han var gift med Eva Christensdatter Mikkelborg(ca 1675/1680-1762). De hadde disse barna:1)Adelus født ca 1705, som var gift med Peder Jacobsen Dass Lurøen.2)Christen født ca 1710 og død ca 1756, som ble trolovet med Karen Ellingsdatter 03.01.1747.3)Abelone Christensdatter som var gift med Christen Melchiorsen Øsund.4)Kirstine Christensdatter som var gift med Anders Hansen Konsvig.5)Daniel Christensen som det var skifte på i 17466)Hans Christensen født ca 1713-19, og gift med Dorothea Jensdatter Hønnichen i Nesna kirke 15.07. 1749. De er blant mine aner gjennom sønnen Christen født 1749.7)Magli som var gift med Nils Hansen Sundøen8)Anne Christensdatter som døde før 1762.Alle disse kalte seg Mikkelborg til etternavn.Jeg har sett på manntallet 1663-1666, og finner kun en aktuell kandidat som kan være far til Christen Hansen: Hans Christensen som var 30 år og oppsitter i Stuvland i Lurøy.Videre ser jeg at det er en Christen Nilsen som er bruker i Hestmona i 1663-66, og han er 52 år. Det kan jo være far til Hans på Stuvland som var 30 år. Oppsitter på Hestmona i 1663-66 er Nils Christensen på 75 år som kan være far til Christen Nilsen på 52 år igjen. Jeg har også merket meg at Hans Christensen har en sønn som blir døpt Nils i 1758, og som kan være oppkalt etter en av sine forfedre. Han døde allerede i 1772, og var tvillingbror av Lars. Christen Hansen født ca 1670 er jo også senere oppsitter på Hestmona. Noen som vet mer om denne teorien min, eller vet noe mer om anene til Christen Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får et annet resultat nå når jeg søker etter Hans som mulig far til Christen i 1666, og på Hestmona finner jeg en Hans Johansen på 20 år. Det må da være en meget aktuell kandidat som far til Christen her som jo senere var bruker i Hestmona. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Fremdeles så er Nils Christensen oppsitter på 75 år, og nå har Christen Nilsen 52 år blitt hans sønn. Christen Nilsen kan jo også fremdeles være far til den Hans Christensen som var på Stuvland og var 30 år(nevnt i forrige innlegg i 2004).Noen som vet om originalen av manntallet 1663-66 er mikrofilmet? Det kunne vært interessant å se om det egentlig står Hans Christensen som sønn på 20 år der og ikke Hans Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for linken. Etter at jeg skrev her kom jeg på å søke på Nordland Fylkesbibliotek, og der fant jeg at prestens manntall 1663-66 er å finne på mikrofilm HF-181 for Helgeland og Salten, men fogdens manntall var ikke nevnt der. Så det kan jeg jo kanskje se en gang jeg skal på arkiv ut fra linken du ga meg(har lagret det på pc-en nå)). Jeg har ikke tilgant til apparat for mikrokort.Christen Hansen og andre helgelendinger på den tiden er forøvrig å finne på manntallet 1701 for Helgeland på mikrofilm HF-172(i tilfelle noen med Lurøyaner leser dette og skulle få bruk for opplysningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden de du spør etter er av våre felles aner.Har du sett boken om Hestmona som omtaler bl. a. denne familien. De har den Biblioteket i Bodø. den er maskinskrevet og heftet sammen.Noterte meg bare Mikkelborgdelen, viste ikke da at Christen Hansen var en av mine aner. Men synes å huske at han hadde noen teorier om Christens opphav.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg har notert meg at Harry Danielsen i boken sin skriver at Christen muligens var sønn av Hans Danielsen som døde i 1750, men hvis vår ane Christen er født ca 1670 så må jo faren være født minst 20 år tidligere(altså senest 1650). Den faren blir jo da 100 år i 1750 da han døde. Det er skifte på en Hans Danielsen i Hestmona i 1750, men her nevnes det bare søsken. Så det må være flere Hans Danielsen på samme tid på Hestmona. Jeg får kanskje ta en kikk i den pånytt.Ellers er det jo også verdt å merke seg at vår ane Christen og kona Eva faktisk har en sønn som heter Daniel. Når det gjelder oppkalling av barn så har jo Christen og Eva først kalt opp hennes far Christen født ca 1710, og så hans far Hans født ca 1713-19. Det betyr vel sannsynligvis at Eva var fra en slekt med mer penger enn Christens. Det kan jo da være mulig at de med den 3. sønnen kalte opp Hans sin farfar som godt kan ha vært en Daniel.Kan ikke umiddelbart finne noen Hans Danielsen i manntallet 1701 som jeg har utskrift fra, men skal se en gang. Takk for tipset iallefall. Forøvrig har jeg for over 1 år siden forsøkt å bestille boka av Harry Danielsen for å kjøpe gjennom bokhandelen her, men de greide ikke å få tak i han(jeg torde ikke å ringe selv). Blant annet bodde 3 søsken av en av mine oldemødre på Storselsøy, og de har jo mye etterslekt der. Mange artige historier sto det om enkelte der også, og jeg har tidligere lånt boka av Harry Danielsen gjennom biblioteket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siste setning om å se i boka (av Harry Danielsen)pånytt skulle stå på slutten av siste avsnitt og ikke i første avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heinå bor jeg i et område som har lite matriale fra Lurøy, men kan Christen ha kommet fra Trtøndelag/Nordmøre sammen med familien Mikkelborg?Har ellers en Hans Danielsen fra Indre Bardal f. på 1650 tallet men han har vel du og siden han berører en annen slekt dfu har spurt om nettop. Han blir jo halvbror til Lisbeth Hansdtr mor til Berit Jensdtr.Hvis jeg ikke har snudd på rekkefølgen til Berit Olsdtrs to menn. (hun som var gift med Hans Andersen og en Daniel N. N..Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg når ser på manntallet 1701 igjen så er det fakisk en Johan Hansen på 28 år som er i tjeneste der hos Christen på Hestmona i 1701. Det kan jo være en bror av vår ane Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja den Hans Danielsen som du nevner her kan jo være far til vår ane Christen Hansen. Jeg har denne Hans Danielsen som født ca 1653, og han var 6 år da Hans Andersen i ca 1659 giftet seg med hans mor. Hans Danielsen og Hans Andersen stevnet jo inn hverandre rett som det var i retten gjennom hele 34 år(ifølge Øyvind Jensen i bygdebok for Nesna). Der kommer det frem at Hans Andersen og Hans Danielsens mor muligens ble gift i 1659 da Daniel var 6 år. Jeg har ingen kone på Hans født ca 1653. Jeg har jo ikke mindre enn 3 grener ned til Lisbeth Hansdatter i Bardal, og jeg skal også videre på sønnen Jens Larsen gjennom datteren Dorothea Hønnichen og sønnen Jacob Jensen i tillegg til Berethe Jensdatter.Harry Danielsen hadde vel noen teorier om at mor til Eva Christensdatter Mikkelborg kunnevære av Coldevinslekten som kom til Dønnes fra Frosta, men jeg fant jo ut senere at de reiste nordover altfor sent til at noen derfra kunne være mor til Eva hvis det da ikke reiste noen fra den slekten nordover tidligere enn jeg har greid å finne(jeg har også Frostabøkene som skriver om den slekten). Det er kanskje derfra du har teori om Mikkelborgene fra Trøndelag?Ellers var det jo en gren av Mikkelborgslekten som bosatte seg på Nordmøre(den såkalte Nordmørsgrenen som var etterkommere av Jacob Olufsen født(?) født ca 1565. Ja det var kanskje noen etterkommere av disse som dro nordover til Helgeland, og Christen Hansen kan jo ha fulgt med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Hans Danielsen Indre Bardal f. ca 1653 har jeg som bruker på Lagli i Bardal i 1701 med sønnene Daniel 20 og Peder 16, dessuten muligens en datter Beritte. Det er en rettsak i 1693 der Hans Danielsøn Lagli kalles stesønn av Hans Andersen Bardal.Hans Danielsen Hestmona som døde i 1750 uten etterlevende barn er etter arvingene å bedømme sønnesønn av ovennevnte Hans Andersen. Han er født ca 1693 og ble gift med Berith Jonsdtr. 25. juli 1723 i Nesna kirke.Anne-Lise. Vi bor jo ikke så langt fra hverandre. Jeg har en microficheleser som står hjemløs og i veien i en krok i et rom. Jeg har ikke sjekket den nettopp men den var OK siste jeg brukte den (noen år siden). Dersom vi kunne finne et hjem for den der jeg kunne få tilgang dersom jeg skulle trenge det, så er jeg mer enn villig til å gi den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hadde Hans Danielsen en sønn som het Daniel Hansen? Er det denne Daniel Hansen det er skifte på i Lagli i 1715? Da var Daniel Hansen gift med Marithe Pedersdatter. Skal kikke nærmere på manntallet 1701 for Nesna som jeg har i 'Mine Dokumenter' nedlastet fra internett. Takk for opplysningene.Tilbudet om microficheleser må jeg tenke over, for da må og vil jeg jo også kjøpe microfichekort. Jeg har ikke et eneste ett, og det koster jo også å kjøpe det. Det er kanskje dyrt? Vi kan jo kanskje komme tilbake til den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiangående Mikkelborg så er det i en artikkel i NST som var om folk knyttet til Kristiansund og Hitra Frøyaområdet, jeg tenkte på. De var delvis om Liedfamilien på Nordmøre.Så til microfisch de er faktisk mye billigere en mikrofilm, har kjøpt en del selv. betalte 300,- for det som er på 3 filmer, som jo hver koster mer en 200,- etter det jeg vet. Priser finner du via linken på innlegg nr. 3, der er og bestillingsmuligheterSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Jeg tviler på at Daniel Hansen Lagli som det er skifte på 1715 er sønn av ovennevnte Hans Danielsen. For å holde de to Daniel Hansen fra hver andre kaller jeg Daniel som døde 1715 for nr. 1 og Daniel 20 år i 1701 for nr. 2. Daniel Hansen (nr. 1) har 4 levende barn ved skiftet 1715. Sønnen Otte dør i 1723 og sies å være 20 år da - altså født ca 1703. Daniel Hansen (nr. 2) sies å være 20 i 1701. Han måtte da ha giftet seg rett etter at han fylte 20. Jeg vet ikke hva myndighetsalderen var på den tiden men det var vel nokså uvanlig at de giftet seg så unge i alle fall mennene. Men kanskje ikke helt utelukket. Jeg har i alle fall ikke noe mere om Daniel Hansen (nr. 2).I skiftet 1715 nevnes det at Daniel (nr. 1) har en bror Hans Hansen Breimo som blir verge for de umyndige barna. Denne Hans Hansen dør i samme ulykke som Otte Danielsen i 1723 og sies å være 46 år da (f. ca 1677). Det er vanskelig å finne ut av ting på den tiden, kildene er nokså sparsomme.Det ble litt rotete dette, men jeg har også spekulert litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg begynner visst å få Christen Hansen' på hjernen' her, og er vel kommet frem til at det godt kan være en Hans Danielsen som var hans far, og det på grunn av at Danielnavnet faktisk går igjen i etterslekta: Christen selv har en sønn som heter det født ca 1718. Hans Christensen har en sønn som heter Daniel født ca 1754-1756, Hans sin søster Magli har en sønn som heter Daniel født ca 1748. I neste generasjon så har min ane Christen Hansen i Selvær en sønn som heter Daniel født i 1811.Oppkallingsregler med å kalle opp besteforeldre ser ut til å ha vært fulgt iallefall med å kalle opp sønner både i Maglis(født ca 1708) og Hans sin familie, og deretter kan det da se ut som om en oldefar Daniel kan være oppkalt. Jeg har ingen Daniel på slekta til Eva Christensdatter Mikkelborg bakover eller som brødre av henne, så det ser ut som om Danielnavnet kommer fra Christens Hansen født ca 1670 sin slekt. Jeg kan jo heller ikke se helt bort fra den Hans Johansen i Hestmona i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner en Hans Danielsen på 22 år i Nord-Solvær i Lurøy i 1666, og han var da sønn av Daniel Hansen der. Kan dette være aner til Christen Hansen? Er også interessert i å høre det hvis de kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva sier dere om denne teorien: Jeg har kommet frem til ut fra oppkallingsregler her at muligens het Christen Hansen(født ca 1670) sin mor Magli og Evas mor Anne Marie. Da blir eldste datter Anne Marie oppkalt etter mormor Anne Marie, nest eldste datter etter farmor Magli. Da den tredje datteren Adelus blir født så er jo bestemødrene oppkalt, og da velges morfars(Christen Olsen Mikkelborgs mor Adelus Christensdatter til å kalles opp).Når 4 datter Abelone blir født i 1716, så kan hun da være oppkalt etter tippoldemor Abelone Madsdatter(mor til Oluf Jensen Mechlenborg- farmor til Christen Olsen Mechlenborg født ca 1640-farfars mor til Eva Christensdatter Mikkelborg). Dette barnet kan jo også være oppkalt etter noen av Christen Hansens aner. Det samme gjelder Kirsten, som jeg ikke kan se noe oppkalling på iallefall fra det jeg vet nå.Så går en videre til sønnene til Christen Hansen og Eva. Eldste sønn Christen Christensen født ca 1710 er jo oppkalt etter morfar Christen, og Hans er oppkalt etter farfar Hans. Altså er moren Eva Christensdatter oppkalt først som jeg skrev tidligere. Så kommer da Daniel til slutt som godt kan være oppkalt etter farfars far Daniel.Navnet Anne Marie ser jeg også blant barna til min ane Christen Hansen født 1749. Abelone Christensdatter(søster av Hans født 1713 har en datter Anne).Foreløbig konklusjon på min hypotese her er mulig far Hans Danielsen og mulig mor Magli på Christen Hansen, og mulig mor på Eva Chrisensdatter kanskje Anne Marie.Det kunne jo også være litt interessant å diskutere hvor konsekvent oppkallingsreglene var i Mikkelborgslekta og andre slekter på Helgeland på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg går nå litt videre på Christen sin sønn Hans og kona Dorothea Jensdatter Hønnchen, for jeg har funnet en del i kirkebøkene som kunne være av interesse for noen. Samtidig har jeg noen spørsmål om enkelte av barna til Hans.Kan jo starte med at Hans Christensen ble gravlagt på Lurøy kirkegård søndag etter nyttår(04.01)1767, og det var skifte på Hestmona 13.05.1768(dette har jeg fra en privatperson). Han ble gift i Nesna kirke den 15.07.1749 med Dorothea Jensdatter Hønnichen. Hun ble døpt i Hemnes kirke 3.søndag etter trinit(17.06)1725, og hun ble gravlagt på Lurøy kirkegård bededag(16.05)1794. Det var skifte på henne 07.08.1795. Barn:1)Christen Hansen døpt 11.p.trinit(17.08)1749 i Lurøy kirke, og død 21.03.1829. Han ble gravlagt 14.05.1829. Trolovet med Marit Jacobsdatter 7.p.trinit(28.07)1794 i Rødøy, og de ble gift 26.04.1795 på Træna. Marit døde 29.05.1825, og ble gravlagt 26.06.1825.2)Jens Hansen født født ca 1751 ifølge 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt, men 54 år i 1801. Det kan ikke stemme, hvis han ikke ble født før foreldrene var gift da. Han var gift med Kirstina Jensdatter, men vet noen når dette skjedde? Når døde Jens?3)Daniel Hansen Mikkelborg født ca 1753-56, og 48 år ved folketellingen 1801. Han var da inderst, fisker og Bergensstyrmand i Kvæfjord i Troms. Han var da gift med Anna Rsch Givæer født ca 1776. Når og hvor skjedde dette giftermålet?4)Elisabeth Lucia Hansdatter Mikkelborg født ca 1755 og død etter 1810 ifølge Harry Danielsen i boka 'Hestmannøy og folket'. Jeg har henne som gift 20.10.1784 med Elling Christensen Mikkelborg født ca 1752-53(sønn av Christen Christensen Mikkelborg født ca 1710 og bror av Hans, og hans kone Karen Ellingsdatter).Ved folketellingen 1801 var hun gift med Jacob Andersen Bye ser det ut som, men når skjedde dette? Han var jo tidligere gift med Karen Hansdatter Hestmona døpt 17.09.1769, som var halvsøster av Elisabeth Lucia. Hun levde jo enda i 1795 ved morens skifte. Når døde hun?5)Nils Hansen døpt i Lurøy kirke Die Solemnia(21.04)1758, og tvilling med Lars. Nils døde i 1772, og ble gravlagt 8.p.trinit(9.08)1772.6)Lars Hansen døpt i Lurøy kirke Die Solemnia(21.04(1758. Han døde eller ble gravlagt 17.01.1825 eller 1826. Hva er riktig? Var dette begravelsesdato? Han ble gift med Elisabeth Maria Pedersdatter Schelrup født ca 1773, men når ble de gift? De fikk barn fra 1802 og utover, men jeg finner dem iallefall ikke som gift i kirkeboka for Lurøy. Lars ble konfirmert i Rødøy kirke 5.søndag etter trefoldighet(23.06)1766.7)Hans Hansen Mikkelborg døpt i Lurøy kirke 4.søndag etter påske(04.05)1760. Han ble trolovet med Karen Hansdatter 07.12.1788, og det ser ut som om de ble gift 01.01.1789 hvis dette er det samme som Festo Liricum 1789. Karen har jeg som gravlagt 25.04.1819. Hans ble gift 2 med Pernille Oline Nilsdatter fra Hov i Nesna(Dønna) den 23.07.1820, og hun ble døpt Dom. Misericordia(30.04)1797. Han glemt å notere om det var i Nesna eller Dønna. Hans døde ca 1828. Noen som har nøyaktig dødsdato på han.8)Eva Christine Hansdatter døpt Domini Palmarum(04.04)1762, og gravlagt 01.01.1764. Altså døde hun i 1763.9)Edvart Hansen født 1763, og døpt i Lurøy kirke 01.01.1764. Han ble konfirmert i Lurøy i 1782. Jeg mener at det i kirkeboka står at han døde 25.08 og ble gravlagt 05.08.1822, men det kan da ikke stemme. Hva er riktig døds- og begravelsesdato på han? Han var gift med Birgitta Thomasdatter, men når skjedde dette? Edvard var ugift i 1801.10)Else Christine Hansdatter døpt Festo Paascat(30.03)1766, og konfirmert 11.05.1784. Hun døde den 23.08.1836, og ble gravlagt den 30.08.1836 på Lurøy kirkegård.Det er mulig jeg burde ha startet nytt emne på dette, men det jeg skriver er iallefall innenfor samme familien. Håper noen kan svare på spørsmålene mine, og at noen kan dra nytte av det jeg har funnet i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare rette opp en liten feil: Hans Christensen Mikkelborg var gravlagt på Lurøy kirkegård 3.Kongersdag 1767(ikke søndag etter nyttår). Kilde: Ministralbok for Rødøy 1758-76, på mikrofilm PF-421. Samme kilde er brukt for å finne dem av Hans sine barn som er døpt og konfirmert i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.