Gå til innhold
Arkivverket

[#22816] Erik Wolfenstein, Haugesund- 1913-1918


Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Min venninnes morfar kom til Trondheim i 1910 fra Østersund. Han var skomaker. Fikk ei datter i 1914 i Trondheim . I 1918 fikk han ei datter i Haugesund hvor han ble gift og fikk i 1920 en sønn. Datteren døde rundt 2 år gammel. Det vi er på jake etter nå er om noen kan finne ut når han kom til Haugesund. Vi finner ikke noe om når han dro fra Trondheim. Mulig det finnes noen protokoller på 'innvandret' til Haugesund.Han har barnebarn i Haugesund, men de vet ikke når han kom til byen. Ble senere skilt og dro tilbake til Østersund hvor han flere år senere giftet seg igjen. På forhånd takk. Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Den var av interesse. Hvis du ser på nr 241 på side http://home.online.no/~otjoerge/family/aner.htm så er jeg her borti samme etternavn.Kan det her være slektsrelasjoner? Er barnebarna etterkommmer ett den som ble født i 1940-45 (listet opp i bok om Haugesund). Husker ikke i farten navnet på boka og er også litt usikker på om det var Wolfenstein som ble nevnt, men uansett, her er sikkert noen slektsrelasjoner til min kones familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Barnebarnet Erik Wolfenstein bor i Haugesund. De vet ike når farfaren kom dit. Vi vet han kom til Trondheim i 1910 og at han måtte ha vært her på slutten av 1913 da han fikk en datter i 1914. Har ikke kunnet finne når han dro fra Trondheim og ikke hvor, men no gjetter vi at han dro rett til Haugesund. Min venninnes mormor snakket aldri til datteren om faren. Kan muligens være noen slektrelasjoner her, men vi vet også at en familie har tatt navnet Wolfenstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Prøv å kontakte Byarkivet i Haugesund. Det kan være at de har skatteligninger eller andre register som kan være til hjelp. Muligens har også Haugesund lokale folketellinger som kan være med på å snevre inn området og muligheten for å finne ut hvor han bpdde i Haugesund.I og med at en av etterkommerne er født rett etter 1940, så finnes det også kirkeantegninger og det er mulig at prestekontoret har opplysninger som kan hjelpe til.I dåpsangivelsene for dette barnet kan det også finnes opplysninger, evt anført opplysninger når han kom til Haugesund.I og med at han var skomaker, kan han også ha vært organisert, se om det finnes protokoller på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Det siste innlegget har nok helt sikkert sammen heng med 'vår' Erik. No mangler vi bare og finne ut når han kom til Haugesund. Takk så langt. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Fra gravstedsregisteret for Haugesund: Id Fornavn Etternavn Født år Født dato Død år Død dato Gravlagt år Gravlagt dato Merknad Kirkegård Bilde 11796 Klara Wolfenstein 1900 2507 1970 1105 1970 1405 Vår Frelser 18705 Allan Eugen Wolfenstein 1920 3112 1999 2110 1999 2710 Vår Frelser Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Takk til Hans, Otto og Rune. MEN fremdeles er vi blanke på når Erik V. Wolfenstein kom til Haugesund. Da Aalan er født i 1920 og Erik var gift da må han være kommet til Haugesund i tidsrommet 1913/14 og 1920. Her er det vi stopper opp. Har lest det som er tilgjengelig på Statsarkivet i Trondheim og funnet at han personlig anmeldte innflytting til Trondheim 16.11.1910. Han bodde da i Gaubekkveita 4 som var et Losjihus. Erik er født 20.03.1890 i Aspaas forsamling Jâmtland i Sverige. Anmeldt Rike i oktober 1910. Kan ikke finne han har meldt utreise fra Trondheim. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Min venninne er på ferie. Tilbake søndag. hennes e-postadresse er :irisnor@online.noNavnet hennes er Iris Nordvik og er barnebarn av Erik født i 1890. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har sendt over informasjonen til min svenske kontakt og hun ser etter hvordan vi kan få til en kobling mellom Østersund og 'vår' familie her.Nærmere orientering kommer om ikke så lenge, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bernt Jenssen

Trekker fram dette temaet igjen.I innlegg (1) skrives det at Erik Vilhelm Wolfenstein, f. 20 mar 1890, Aspaas, Jemtland, Sverige, kommer til Norge i 1910 fra Østersund, Sverige. Hvor finnes dokumentasjonen? Videre får han en datter i Trondheim i 1914, hvor kan jeg finne henne registrert, er også interesert i hvem mora er? Videre i innlegg (12)er navnet på barnebarnet!Så dukker han opp i Haugesund, som er ganske korrekt, I innlegg (1) skrives det at han der får en datter i 1918. Kan ikke finne henne i kirkebøkerne der! Han gifter seg den 11 des 1920, i Haugesund Kirke, Haugesund, med Klara Bergitte Fosse, f. 25 jul 1900, fra Askeland, Lindås, Hordaland, og den 31 des 1920 får de en sønn, som blir døpt, Allan Eugene Wolfenstein. Den 16 mar 1923, får de en datter, Ruth Wolfenstein, hun dør den 17 apr 1923, i Haraldsgt. 3, Haugesund. Noen som vet når han ble skilt, når han flyttet tilbake til Sverige og hvor i Sverige. Jeg forsøker også å samle info om anene til Erik Vilhelm Wolfenstein i Sverige.Etterslekten til Allan Eugene er jeg godt kjent med. Noen som har info som de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.