Gå til innhold
Arkivverket

[#22823] Donatus Reinholt Ramberg


Gjest Einar F. Løsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Er det noen som vet noe om Donatus Reinholt Ramberg f. i Sverige 05.06.1946. Han var gift med Oliane Olsdatter f. på Eidskogen 03.01.1844. Jeg tror Donatus giftet seg med Oliane på Eidskogen før de flyttet til Larvik. Han var glasspuster. Jeg har det meste om dem vedr. ft. osv. men skulle gjerne vite hvor de kom fra, hvem foreldrene var osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Vidar,Mange takk for disse opplysningene. Jeg hadde ikke dette fra før, så det var fint. Skulle du finne ut noe mer så ville det være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar F. Løsnes

Hei Vidar! Takk for påminnelsen. Det er en kusine av meg, som også søker etter Donatus. Jeg hadde hørt at hun hadde lagt inn en forespørsel, men har ikke sett den før nå. Så takk skal du ha. Det hadde vært artig om noen kunne hjelpe oss med denne nøtten.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Her kommer litt av løsningen, men det er fortsatt noen spørsmålstegn.Donatus Reinhold Ramberg giftet seg i Eidsvoll 5.12.1871 (se viede i Eidsvoll her i Digitalarkivet. Navnet er skrevet Romberg). Fødestedet er oppgitt som 'Skarberg Læn i Sverrige'. På denne tida var det to glassverk i Skaraborgs län, Årnäs i Forshem og Bromö i Torsö. Jeg fant Donatus Reinhold i Forshem. Han ble født u.e. 5.6.1846. Moren var pigan Stina Gr. Jonsdotter på Årnäs, faren navn var ikke oppgitt.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Anne!Jeg har tidligere funnet de utlagte kirkebøkene på nettet vedrørende vielser på Eidsvold. Men har ikke kommet lenger enn det, derfor er de nye opplysningene vedrørende Donatus fødsel i Forsem veldig interessante. Så du skal ha tusen takk for at du hjalp meg med dette.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Anne Minken!Har du mulighet til å finne ut noe mer om foreldrene til Donatus? Eller om du kan tipse meg om hvor jeg kan få tilgang til kirkebøkene i Årnäs, Forsem i Skaraborg. Det hadde vært veldig interessant å prøve å finne ut noe mer om denne slekta. Kjempeflott at du fant hans mor!Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Einar!Det enkleste er vel kanskje å legge inn en etterlysning etter Donatus og Stina Greta Jonsdotter under Vestergötland, Forshem på det svenske anbytarforum.Ganske mange svenske kirkebøker er lagt ut på nett av betaltjenesten Genline. Det finnes både månedsabonnement og en klippekortsordning. Dessverre er ikke husförhörslängder for Årnäs glasbruk lagt ut ennå. Men det finnes dåp for 1800 – 1849. Der skulle det være mulig å finne Stina Gr. hvis hun var født i Forshem. Ved Donatus Reinholds dåp er alderen hennes oppgitt til 28-30 år. Som dopvittne (fadder) ved dåpen står ”Anderssons hustru”. Det ser ut som om det ikke var vanlig med flere enn to faddere i Forshem på denne tida.Det går vel også an å bestille mikrokort fra det svenske riksarkivets tjeneste SVAR. Jeg har ikke prøvd det selv. I så fall vil jeg råde deg til å bestille husförhörslängder som vil gi oversikt over alle som bodde på Årnäs glasbruk for eksempel i tida rundt Reinhold Donatus fødsel for å sjekke om det bodde noen Bernt Ramberg der da. En annen mulighet er jo at Stina Greta seinere kan ha giftet seg Ramberg.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

I Torbjörn Fogelbergs bok 'Årnäs Bruk 1802-1960' finner jeg disse i en tabell over utflyttede glassblåsere: Dan. Reinh. Ramberg, til Norge 1870 Carl G. Ramberg, til Järsnäs 1874 Berndt Oskar Ramberg, do. Gustaf Alfrid Ramberg, til Västervik 1901 David Leonard Ramberg, do. Gustaf Einar Ramberg, do.Dan. Reinh. er vel med stor sannsynlighet din Donatus Reinholt, og her finnes jo også en Berndt. I Järsnäs lå Sunds glasbruk så det var vel der Carl G. og Berndt Oskar havnet. Jeg vet at jeg har sett kirkebøker for Järsnäs på nettet, men finner ikke igjen adressen nå. (Det var på en gratis side, ikke Genline).I en annen tabell i samme bok listes glassblåsere opptatt i 'Forshems församlings husförhörslängder 1836-1866'. Der finner jeg kun Carl Gustaf Ramberg, han er oppgitt født 1843 i Forshem, og med kommentar om at han ble 'upptagen såsom blåsare i 1861-1866 års längd'. Han kan være en bror av Donatus. Årsaken til at han er den eneste Rambergen i denne tabellen kan jo være at de andre kom(tilbake)til Årnäs etter 1866, en annen forklaring kan være at de ikke var utlærte glassblåsere før 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja, nå begynner vi å nærme oss. Ved hjelp av navnene som Vidar refererte fra Fogelbergs bok skumleste jeg fødte i Forshem fra 1843 og noen år framover. Jeg fant følgende:•Carl Gustaf f. 23.11.1843 – Foreldre B. Ramberg – skeppare på Årnäs og G. Hökenstedt•Bernt Oscar f. 1.12.1847 Foreldre Berndt Ramberg skeppare på Årnäs og Gust. Hökenstedt•Gustaf Alfrid f. 15.3.1853 Drängen J.F. Ramberg på Årnäs og Stina Gr. Jonsdotter (36 år).Da ble jeg så pass ivrig, at jeg også gikk lenger tilbake i kirkeboka:Der fant jeg: • Adolph Fredric f. 16.4.1806 Foreldre: Pet. Ramberg og Maria Beata Douzett•Johan Fredric f. 19.12.1808 Foreldre:Adolph Joh. Ramberg og M.B. Douzette•Bernt f. 5.11.1814 Foreldre: Pehr Ramberg og M.B. Douzett på Årnäs•Pehr August. f. 28.8.1819 Foeldre: Pehr Ramberg og M.B. Douzett på ÅrnäsDet ser altså ut som om Stina Gr. Jonsdotter først fikk et barn utenfor ekteskap med den gifte skipperen Bernt Ramberg og seinere giftet seg med hans eldre bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Anne og Vidar!Tusen takk for flott hjelp! Jeg er veldig glad for det dere har funnet ut så langt.Det ser ut som om det er en skjønn blanding av uekte barn og halvbrødre i denne slekta, så langt jeg kan se i alle fall. Skulle dere komme over mer, så vil jeg være glad for det.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.