Gå til innhold
Arkivverket

[#22831] Presten Gjæble Christophersøn - etterkommere i Beiarn?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kan noen fortelle meg om det var noen forbindelse mellom Beiarn-presten Gjæble Christophersøn (omk. 1615) og bonden Jebel Christophersen Arstad (skifte 29.5.1754)?Det er mulig det står noe om dette i den nye (?) Beiarn-boka, men den har jeg ikke adgang til. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg har boken og det står under 'Prestene i Gildeskål' side 317 følgende: 'Deretter tiltråtte Gieble Christophersen. Det er ikke kjent hvor lenge han satt i embetet. Jævelstøa (Jæbelstøa) nær prestegarden skal ha navn etter ham. Han har kjente etterkommere - bl. a. i Beiarn gjennom sønnedatteren Agnethe Jebelsdatr. Dokmo'.Under gården Dokmo finner man følgende: Christopher Floensøn gift med Agnethe Jebelsdatter ( far: Jæbel Jæbelsøn, Inndyr)Ekteparets barn: Jæbel f 1680 Arstad. Hans f 1691 tjener hos fogden Søfren Randulf i Bodø. Joen f 1693 Arstad seinere Dokmo. Elisabeth g. m. Johannes Bendigtsøn Karbøl. Anne d 1763 g. m. Jørgen Olsøn Soløy. Annichen f 1697 d 1778 g. m. Arent Olsøn Eggesvik.Se ellers tema 18667 der jeg leter etter en Magdalene Andersdatter i Horsdal.Sammenhengen skjønner du kanskje når du ser at Agnethe Jebelsdatter i sitt annet ekteskap ble gift med Adam Olsen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tusen takk, Inger. Vet du om det finnes noen 'offisiell' navneform, eller i det minste en form som de fleste bruker? Dette fornavnet finnes jo i så mange utgaver at det er lett å bomme når en søker på nettet.Siden du har boka tør jeg kanskje spørre om du vet noe mer om Christopher Floensøn? Kan 'Floen' være et lokalt navn? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis du skal bruke en modernisert form, så blir det vel Jebel. Men som du nevner, kan staves på mange måter, f.eks. Jæbel, Giebel, Gieble.Christopher Floensen Dokmo, f. ca. 1650, sønn av Floen Ingebrigtsen Dokmo.Navnet Floen har formene Florens og Flogen i parentes her (s. 167).Den nye Beiarboka anbefales varmt. Jeg fikk den i posten 2 dager etter at jeg bestilte den pr. epost.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Heller ikke jeg vet noe mer om navnet Gieble. Det er nevnt noe om navnet og Gieble C i et tema som jeg ikke finner igjen. Floen er et spesielt navn og det finnes bare i Beiarn/Gildeskål. Jeg lånte mikrofilm av kirkeboken for Beiarn/Gildeskål, men rakk ikke å gå gjennom den fordi lånetiden sammenfalt med mange oppgaver på jobben. Men jeg har i farten notert for året 1771 Peder Florentsøn og for året 1777 Per Floelsen. Så jeg også Floon? Jeg så etter andre opplysninger og må sjekke dette grundigere. Kanskje har jeg også tydet det feil. Glad hvis noen andre også kan sjekke dette! Navnet er mye brukt.Presten Leonard Næss som stammet fra bygda, har visstnok skrevet noe om navn og nevner Floen. Så vidt jeg husker sier han noe om en islandsk form også.Boken anbefales på det varmeste. Skiftene er spennende lesning og gir et godt bilde av menneskene bak de mange navn. Dessuten får vi se bildet av det blå glasset med 'Vivat mein Augentrost' på. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.