Gå til innhold
Arkivverket

[#22835] Gården Helset i Volda , oppslag i bygdebok.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 06.10.1776 trolovet Elias Knudsen Helset/Holset? og Danielle Danielsdatter seg i Davik.Paret giftet seg i Fjaler året etter med tillatelse fra sognepresten i Eid.Jeg har ike vært i stand til å finne ut hvor de kom fra , og begge er trolig død i 1801.Jeg vet derfor heller ikke alder på dem.Men jeg lurer nå på om en av dem kan komme fra Volda, og i den anledning trenger jeg hjelp til oppslag i bygdebok for Volda for å se om noen av dem kan være nevnt på gården Helset. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Helset omtales i Volda-soga III s. 256-, og det er mange brukere med navn Daniel, men såvidt jeg kan se har ikke noen av dem hatt en datter Danielle. Noen Elias Knutsen kan jeg heller ikke se.Gardsnavnet Helset er også brukt flere andre steder på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Det var nå bare et lite halmstrå.Jeg mener det sto Holsæt med spørsmåltegn bak i kirkeboka. Holsæter vet jeg finnes i Luster/Hafslo , men jeg kan ikke se at Elias er født der.Når det gjelder Danielle er jeg sikker på at det sto Nore.Det er så vidt jeg vet i Davik, vilket kan stemme med det faktum at trolovelsen fant sted der.De giftet seg imidlertid 01.04.1777 i Fjaler, og det var vel i den forbindelsen det sto henvisning til trolovelsen og tillatelsen fra sognepresten i Eid.Tillatelsen gikk vel på at de kunne fyltte ut av sognet før de var gift. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Arnfinn.Da ligger nok svaret et eller annet sted i Eid/Davik området.Forhåpentligvis finner jeg svaret med tid og stunder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.