Gå til innhold
Arkivverket

[#22840] Skanke ættlinger


Gjest Christina L Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina L Frøysland

For alle ættlinger etter Skanke, skrevet på diverse måter, finnes det en egen forening. Skanke foreningen i Norge. Som medlem i foreningen kan du få hjelp til mer slektsgransking, medlemsblad to ganger i året med artikler etc om ættlinger. Det er årsmøte med stevne annet hvert år. Vil du ha mer informasjon kan dere kontakte nestleder i styret ved Christina Føysland på mail: Froeysland@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Skanke / Skanche / Schanke / Schanche ? Jeg er også en Skanke-ætling av slekten fra Jemtland. Som anfört er det (minst) 4 måter å skrive navnet på og alle brukes om hverandre i kildene - i vill forvirring. Mitt fölsomme data-program liker ikke dette (!) så jeg har dem alle i min database under en tilfeldig valgt form: Skanche. Det er desverre ingen saklig begrunnelse for dette, just a practicality.Hvorfor begrense dere til en spesiell skriveform ? Det er neppe saklig begrunnet hvis ikke hensikten var å skille ut en spesiell gren med et mindre utvalg av de mange 'ætlingene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Beklager, - ved gjennomlesing ser det ut til at jeg har misforstått ditt innlegg mht. skriveformen. Jeg mente ikke å være spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Finnes det en hjemmeside om Skanke via deres forening. Jeg har funnet i mine aner en Margrethe Pedersdatter Skanke, Samsal, 1540-03,03,1582.Er det der mulig å sjekke ut den familielinjen jeg måtte tro jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christina Frøysland

HeiForeningen har for øyeblikket ingen hjemmeside som er operativ. Om du sender meg en mail Froeysland@hotmail.com kan jeg sende deg det vi har av info, samtidig kan jeg få sjekket dine aner og hva som evt står om dine forfedre.Mvh Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Leiv Magne Apelseth

Her har dykk ein link til ein artikkel om : Jon Mogensen Skanke , sokneprest i Innvik i åra 1597-1617, , vert omtala som den verste presten her i landet etter reformasjonen. Han var truleg av adelsætt og kom opphavleg frå Jemtland. På folkemunne vart han kalla Meister-Jo, fordi han var ein uvanleg lærd mann med ein svært så variert 'fagkrins'. Han enda til slutt med å bli halshogd .Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Christina Frøysland

Skankeforeningen ønsker seg fortsatt nye medlemmer og har du spørsmål kan vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan. Det jobbes for tiden med hjemmeside, for å gjøre den mer spenstig og den er rett rundt hjørnet. www.skankeforeningen.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Dahlsveen

Jon ble immatrikulert ved Universitetet i Rostock i apr 1593. Jonas Magni Schanchius. Han er den første som man vet benyttet navnet Skanke som er tatt fra våpenskjoldet. Kanskje er han fra Jemtland? Rektor i Bergen 1594. Sogneprest til Invik i 1596. Prost i Nordfjord prosti. Eide flere gårder i Bergen. Portrett av ham og kona finnes i Indviken kirke (hun ser mere gal ut enn han. Hun var også en pådriver for å få ham dømt, kanskje på grunn av alle fornedrelsene???). Sagnet om han ble opptegnet av Erik Pontopidan i 1751. Jon var i Vang på Hedemarken og undertegnet et brev i 1610. Håkon Monsen var da prest i Vang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Jon er en av ættens mer kjente personer fra eldre tid, og om han vet vi masse. Flere av hans etterkommere er medlemmer. Men vi tar i mot all informasjon dere måtte sitte med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kikket på denne nettsiden www.skankeforeningen.org Trodde kanskje at jeg kunne finne ut om min Skancke-ane var der, men der var ingen oversikt over de eldste kjente personene. Er det mulig å få en slik oversikt, kanskje her i tråden? Jeg har selv Karen Knutsdtr Skancke gm Christopher Trondsen på Seim i Kvinnherad som ane.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Carsten, (12) om det er meg du svarer. Jeg har anenen bakover fra Karen, så den er grei, så langt det er mulig å finne da. Mitt spørsmål er hvilke Skancke-slekter denne Skancke-foreningen omhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Vi er en forening for alle som har en eller annen Skanke som sin ane. Uansett hvem person og hvem linje. Om du har noen spørsmål kan du gjerne stille de her så skal jeg prøve å svare eller be noen andre i styret ta jobben. Jeg skal kikke på din linje i boka til Robelin og se om jeg finner mer for deg om det er det du ønsker. Som sagt holder vi på med nye sider, som ikke er lagt ut på web enda. Men det vil bli i nærmeste fremtid. Skankeforeningen er en forening for alle etterkommere med en Skanke uansett skrivemåte. Fikk du svar nå? Eller formulerer jeg meg tungt nå...Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Er det dokumentert at Karine Knudsdatter gift med Christopher Tronds var en Schanche? Vigerust sier han har funnet en dansk kvinne som hadde samme våpen som Karine Knudsdatter, og mener Karine og Christopher er blitt gift i Danmark den tiden Christopher bodde på Ebeltoft.Disse er også mine aner, men jeg har fler, nemlig Dorothea Balzersdatter Schanche som var gift med sognepresten i Gand, Christen Pallesøn Thrane. Kielland mener hun kan være datter av Baltzar (Hemmingsen?) Schancke, hospitalforstander i Christiania, død 1648. men hvor sikkert er det at hun er en Schanche?Dette ekteparets datter, Maren Christensdatter Thrane var gift med sp. i Egersund Theophilus Jonsen Schanche, kan det være derfor sognepresten i Seljord(?) Zacharias Jonsen Schanche kaller Dorthea Balzersdatter 'sin frænke' i Seljords ministerialbok? Han hadde en kort tid bodd i hennes hushold i Gand. Hun var i så fall hans brors svigermor. Er det denne kommentaren fra Zacharias som har gjort at Dorothea er blitt tillagt navnet Schanche?Jeg tror man har en stor jobb foran seg med å rydde opp i alle 'Schancheteoriene'! Jeg ville blitt veldig glad om noen visste noe mer om de personene jeg har nevnt, jeg vet jo ikke om jeg tilhører Schanche-ætten eller ikke.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Anita: Jeg har sendt spørsmålet ditt videre til styret og ett par andre som kanskje kan ha ett svar til deg.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anita, du skriver vel det som jeg egentlig tenkte. Denne foreningen, har de forsket på Skancke-slektene? Kan vi få vite noe her i DF, siden dere har en tråd her, eller må man i melde seg inn i foreningen for å få info???Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Anitas høyst betimelige spørsmål berører også hvor mye vi kan stole på den referansen Carsten gir i (12). En summarisk gjennomgang av navnet slektsside viser desverre at mye gammelt, nå tilbakevist materiale gjenfinnes der. Siden er altså ikke til å stole på. Se forøvrig også Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Veldig mange i foreningen forsker og noen er med bare for gøy. Dere kan godt få info av det vi kan klare å finne frem til uten å måtte være medlem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Her kommer ett knippe fra vedtektene våreForeningens formål er å danne bindeledd mellom de forskjellige grener av Skanke-ætten i Norge og andre Skanke-ættlinger. Skaffe opplysninger om felles forfedre, utarbeide stamtavler og få i stand sammenkomster og reiser til steder av betydning for slektens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Før diskusjonen tar helt av. Vi er ingen slektshistorisk forening, men en interesse forening for alle som synes det er gøy med en ætte forening.Foreningen forsker ikke i egenskap av forening, men det medlemmene eventuelt forsker på og ønsker å dele med andre offentliggjør vi i medlemsbladet.Også innad i foreningen er det ulike meninger og oppfatninger om forskermateriell som er tilgjengelig og allment kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Anita: Denne mottok jeg på email fra nest lederen i Skanke foreningen.Til Anita Holcks spørsmål om Karen (Karina) Knutsdatter Skanke (ca 1510-78) og om Skanke-ætt er dokumentert, har jeg følgende korte kommentarer, litt på strak arm:Da er alltid vanskelig å påstå at noe kan dokumenteres når vi er tilbake til tiden før reformasjonen. Vi har jo imidlertid en god del av både fakta, indisier, ledetråder osv, også i forhold til Karens Skanke-bakgrunn.Karens far var erkedegn/kannik Knut Pedersson Skanke (ca 1485-1539), som var den siste katolske kannik i Nidaros under erkebiskop Olav Engelbrektsson (ca 1480-1538). Etter all sannsynlighet var Olav Engelbrektssons kone, Maren Pedersdatter Skanke, Knut Pederssons kusine. Det skal finnes fire diplomer om Knut Pedersson. Den siste i forbindelse med hans død. Der er ”Skuncke” lagt til hans navn i parentes. Knut benyttet tilsynelatende to forskjellige våpen, som ikke var helt uvanlig, og i ett av dem finnes en blåfarvet skank med en rød rose i kneleddet.Det er forskjellige teorier om Knuts bakgrunn, både til Viken-Skankene, til Talge-Skankene og til Jemtland-Skankene. Den ene utelukker jo ikke den andre, men jeg tror teorien om hans linje tilbake til Jemtland er ganske pålitelig.Jeg fester størst lit til teorien som trekker Knuts linje tilbake til Karl Pedersson Skanke på Hov i Hackås (ca 1360-1430)(”Gamle Karl på Hov”), via dennes sønn Jens Karlsson Skanke (ca 1407-88) og dennes datter Christine Jensdatter , gift med Peder den eldre Lafransson Rytter. De sistnevnte var i så fall Knut Pedersson Skankes foreldre. Av Christines søsken finner vi blant annet Ingrid (min formor), biskop Karl Jensson på Hamar og Peder. Denne Peder er sannsynligvis far til Maren Pedersdatter Skanke som giftet seg med erkebiskop Olav Engelbrektsson.Jeg tor ikke Karen Pedersdatter giftet seg i Danmark. Sannsynligvis giftet hun seg i Nidarosdomen i 1533 med Christoffer Trondsson Rustung (nevø av Olav Engelbrektsson?). De ble sannsynligvis viet av Olav Engelbrektsson. Karen og Knuts eldste datter, Kristina (oppkalt etter bestemoren), ble sannsynligvis født allerede i 1534 i Norge. Det samme gjaldt barn nr 2 , Magdalena f 1535/36, og sannsynligvis nr 3, Anna (”Skottefruen”), f 1536/7. Etter dette var jo Christoffer i landflyktighet (i Belgia og Emden) på grunn av sin rolle under reformasjonen - som Olav Engelbrektssons herfører og den som førte ham ut av landet, foruten at han på vegne av OE også sannsynligvis var den som tok livet av Vincent Lunge - inntil han ble tatt til nåde igjen av danskekongen og fikk komme til Danmark i 1542, fordi Kong Christian trengte ham. Sønnen Enno ble vel født i Emden i 1538. De siste fire døtrene ble nok gift i Danmark. Etter at Christoffer døde i 1565, flyttet Karen tilbake til Norge, og slo seg ned på gården Seim i Kvinnherad. Det er imidlertid ikke kjent for meg at hun giftet seg igjen, selv om dette vel ikke helt kan utelukkes og evt være forklaringen på den teorien Anita nevner. Det var imidlertid også andre Skanke-etterkommere som hadde navnet Karen eller lignende. Like sannsynlig er det kanskje at en av dem kan ha giftet seg i Danmark.Altså; Jeg føler meg ganske sikker på at Karen var av Skanke-ætt fra Jemtland og at hun giftet seg med Christoffer Rustung allerede i 1533, eller nært til det årtallet. Det vil føre for langt her å gå mer i detalj.Med vennlig hilsenHans BratteståHåper du finner noe av nytte her. Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk for svar, Christina og Hans.Jeg hadde ikke fått med meg at erkebiskopen var gift. Dette må jeg nok bruke litt mere tid og se nærmere på.Har noen i foreningen vært borti den andre jeg nevner, Dorothea Balzersdatter (død 1650), gift Thrane?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til (23): Det er neppe nokon andre som har fått med seg at erkebiskop Olav Engelbrektsson var gift heller, så eg trur ikkje du skal ta det særskilt tungt. Eller seriøst.Seriøst bør du heller ikkje ta svaret frå Hans Brattestå som er referert i (22). Det inneheld ikkje mykje informasjon av verdi, og viser ein total mangel på kjennskap til kjeldematerialet. Eg håpar verkeleg at dette ikkje er representativt for forskinga til medlemmane i Skankeforeninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det hadde vært interssant å visst hvordan Hans Brattestå argumenterer for fødselsårene til Christoffer Trondssons barn. Hvis nå ikke disse årstallene er grepet helt ut av luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.