Gå til innhold
Arkivverket

[#22841] bygdebok for Buksnes i Nordland


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg er ute etter opplysninger om August Larsen, mulig Vefsn. I 1888 fikk han en datter, Olga Mathilde med Marie Lovise Klausdatter, Vefsn, utenfor ekteskap. Hun flyttet fra Vefsn til Buksnes, usikker på når. Men barnet ble født på Buksnes. I bygdeboken for Buksnes står det at han døde 1950. Det jeg lurte på da var, hvor kommer disse opplysningene fra. Noen må jo ha visst om ham siden de kan si at han døde da. Dåpen el. konfirmasjonen til Olga Mathilde finnes ikke i klokkerbøkene for Buksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Olga Mathilde Larsen, f. 1888, Buksnes. Hun var datter av August Larsen og Marie Lovise Klausdatter, f. 1868. Olga ble gift med Olvar Amandus Klausen, f. 1887, Flakstad, Nordland.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, takk. Men dette vet jeg. Det jeg er ute etter er opplysninger om faren, August Larsen. Når og hvor han var født mm. Noen må jo vite noe om ham, evt. for i denne bygdeboken står det årstallet når han døde, men ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager Ingunn, men dette er alr jeg vet så jeg kan nok ikke gi deg mer enn du har. Men der er vell noen innenfor det området som muligens kan slå opp i kirkebøker?Lykke til videre!Mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Etter hva jeg forstår så er de aktuelle kirkebøkene gått tapt i brann. Det må evt. bli klokkerbøkene, men Olga Mathilde finnes visstnok ikke der. Det kan jo være ett nabosogn, men jeg er ikke kjent der oppe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Men hvordan går jeg da fram? Jeg vet ikke hvor han bodde, bortsett fra at han kanskje har vært bosatt på Vefsn en gang. Jeg har heller ikke noen dødsdato, det eneste jeg har er at han iflg. en bygdebok døde i 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Ingunn du har nok rett - det er et 'nabosogn'. Etter det jeg kunne se var personene du omtalte bosatt på Kylpesnes, og etter at Olga ble gift bodde hun på Justad. Ingen av stedene ligger i Buksnes - men i Hol sogn på Vestvågøy.Du nevner at det er oppgitt dødsår for August - kan du spesifisere kilden? - du skriver bare i Buksnes bygdebok... Hvis det er riktig Olga jeg har funnet (på Justad) står det neppe om henne i Buksnes bygdebok - - derimot er hun nevnt i Hol bygdebok både under gården Kylpesnes og Justad - men der står ingenting om at August var død i 1950.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

På lenken som Nina sender (det er riktig Olga forresten) står det bosted Kylpesnes, kommune Buksnes. Men det er godt mulig at det var bygdebok for Hol jeg fant denne opplysningen. Jeg må nok låne den igjen og sjekke. Det kan jo heller ikke være noen av disse Augustene da disse må være altfor unge til å ha fått ett barn i 1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Det stemmer at kirkeboka for Hol sokn (i Buksnes prestegjeld) er gått tapt i brann. En rekonstruksjon ble foretatt av sognepresten i 1900 'etter sedler i Statistisk Sentralbyrå' ...her står det; Olga Mathilde f. 09.10.1888 (u) hennes far er ikke oppgitt, bare at han var... 'fisker på Arholmen, født 1858'. Moren: Marie Klausen, tj.pike f. 1862. Oppholdssted er Kylpesnes i Hol, og at dåpen var foretatt i Hol kirke.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Takk for det. Jeg vet at i den bygdeboken jeg mener står Olga, både som datter til Johan Fredriksen(Marie Lovise giftet seg med ham senere) og August Larsen. Jeg må jo bare få tak i denne boken igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Hol bygdebok s. 121/122 (Justad): Olvar Klausen ble i 1909 g.m. Olga Mathilde Larsen, f. 1888 i Hol, datter av August Larsen.Hol bygdebok s. 264 (under gården Kylpesnes): Anton Angell var f. 1845 i Hol, g.m. Berit Olsdatter, f. 1839 i Dolstad i Vefsn. Berit hadde datteren Marie Lovise Clausdatter, f. 1867 i Dolstad i Vefsn.Hol bygdebok s.266 : Johan Fredriksen var f. 1874 på Søfting, d. 1950, g.m. Marie Klausen, f. 1868 på Søfting, d. 1954. Barn...(Kan det være Olgas stefars dødsår som er forvekslet som Olgas fars dødsår??)Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja visst er det en mulighet. Jeg var så sikker på at jeg hadde lest det. Men det kan nok også være jeg som har forvekslet dødsåret. Da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å finne ut hvor han kom fra. Det er jo en mulighet for at det kan være den August som var fra Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Den August som var i Finnmark er fra Skjerstad (NORdland) (utenfor Bodø) og kan være en god kandidat.Etter FT 1900 kan det synes som om der er flere barn født utenom ekteskap (av samme mor) og da ble det vel en offentlig 'sak' av dette. Prøv å undersøke om det er holdt noen rettsak i Hol/Buksnes i årene før 1900... Disse protokollene er oppbevart i Statsarkivet i Trondheim, hvis det ER sak på henne, pleier det å være detaljerte opplysninger om barnefedrene - både navn, data og hvor de var fra.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja det er jo en ide. Men hvordan kontakter jeg dem ? Er det mulig å gjøre det pr. mail? Det blir jo litt langt å dra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.