Gå til innhold
Arkivverket

[#22850] Stepen Schram, død 1697 og Aase Arendzdtr i Larvik


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

I skifteregister for Larvik 1672-1812 kommer jeg over Aase Arendzdtr og Stehen Schram, død 21.4.1697. Aase er søster til en av mine aner hvor jeg står bom fast. Broren er Marcus Arendtsen, tollbetjent, senere kontrollør og gift med Cathrine Bøckman. Når jeg nå fant hans søster Aase øyner jeg muligheten til et videre spor. Kjenner noen til denne familien Schram - og hans kone Aase? Jeg ser at det er to innlegg her om Schram fra tidlgere, men fra en senere periode. mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Runar Juvang

Siden dette er et viktig spor for meg, og mange nå sikkert er tilbake etter ferie, må jeg blåse liv i denne en gang til .Det jeg er på leit etter er foreldrene til Aase Arendzdatter og Marcus Arendtsen Håper noen kjenner til noe om dette.....mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden Marcus Arntsen (utnevnt til kontrollør 1.5 1697) har en søster i byen, kan det jo tenkes at de begge stammer fra Larvik (eller Sandefjord). For å finne ut mere om dette, kan det være nyttig å gjennomgå Larviks byregnskaper med skattemanntall fra 2. del av 1600-tallet. Disse manntallene og regnskapene ligger i Riksarkivet, Rentekammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Rindedal

Har funnet en viss Else Kristine Arentsdtr Schram som døper 5barn i Nykirken i perioden 1758-68. Barnas far Nils Jonasen (Fietland).Else oppgis i å være født ca1728 i København i liste over fattige i Bergen i 1800. Dette er jo ikke svar på hovedspørsmål,men likevel .... For øvrig, er det indikasjoner på at Markus Arendtsen og Catrine Bøckmans evt barn brukte morens famielienavn ? Tenker da på fam.Bøckman i Sunnhordland. Får evt lage nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Side 272 i bind 1 av Tjølling Bygdebok. En datter. Helvig Stephansd. Schram var gift med sognepresten i Tjølling, Kristoffer Gregersen, 1715 – 1733, Hun døde 1728, på prestegården.43 år gammel.[url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Begravede1&view_detail=1&ID=1544>LenkeSognepresten døde: LenkeDeres eneste sønn, Gregers Kristoffersen tok seinere Winther som slektsnavn. Død:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Kjell. Om jeg forsto dette riktig så er Helwig datter til Asse og Stephen. Det står ingenting i den boka om opphavet til moren - Aase??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Hei Runar ! Har kikket endel på denne siden. Ref også til min debattside 67021. Spm er om du har kommet noe videre her ? Det burde vel være mulig å finne ut noe rundt giftermålet til enten Marcus Ahrentzen, med Bøckmann damen og også til søsterens Aases giftermål med Tollbetjent Schram. Ser at Schram også er ref til som en som har brukt penger på å 'pynte de ytterste gjerder til ager og engs', på Yttersøe Gård. Ser også i bestallinger at han er utnevnt til Tollbetjent i Larvik/Sandefjord 3 Feb 1679. Han skal være død før 22 Apr 1697. Hvis du har noe kan du godt sende meg en mail på: jeh-manor(krøllalfa)bredband.net Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Hei Runar ! Etter som jeg nu har trukket frem mitt emne rundt denne familien, så har jeg også kikket på ditt emne. Med ref til ditt innlegg nr 6, så kan jeg opplyse at dette er helt korrekt. Dette er det som i flere kilder referers til som den kognatiske Ahrentzen Bøckman linjen, ref her er b l a 'Stamtavle over Den norske Bøckmanslekten 1629-1929' ved Frk Cathrine Dietrichson m fl, Larviks Historie og 'Om Orninggaard på Stord' Historiske opplysninger av And Næss. Marcus og Cathrine Bolette hadde 2 kjente sønner: Skipsreder/Kjøpmann Larvik, Skipsfører Johan Marcussen Bøckmann, g m Else Olufsdatter Schjerven,( paret hadde 8 kjente barn) og Sogneprest i Skånevik, Arent Marcussen Bøckmann, g m Maren Green, datter av Oberst Hans Green, på Ordinggaard, Stord. Dette paret hadde av meg kjent 7 barn.Alle barna etter de to brødrene brukte navnet Bøckmann. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei hei, og takk for at du holder dette varmt. Jeg er etterkommer etter Arnt og Maren, men har tidligere ikke sett Maren i sammenheng med Stord. Jeg har plassert henne på Green i Sigdal (-trodde til og med jeg hadde dette dokumentert)Har du tilgang til dokumentasjonen i 'Om Orninggaard på Stord' ? Forøvig hentet barnebarnet (om jeg huske riktig) til Arnt og Maren kona si fra Stord - Herborg Løchesdatter. Men det er jo en annen hstorie.Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I de senere år er Stephen Schram trukket frem som en interessant figur i norsk kunsthistorie. Først av James Ronald Archer i artikkelen 'Larviks glemte barokkunstnere' i årboken fra 1998 til Fortidsminnesmerkeforeningen. Sylvi Cook Evjenth skrev også en artikkel om ham i Vestfoldminne 2007/2008: Bilder og billedeiere i grevskapet Larvik i årene 1691-1720 og kunstneren Stephen Schrams virksomhet.Jeg har kun den siste artikkelen for hånden. Her er det en grundig gjennomgang av skiftet etter Stephen Schram. Av et par fotnoter (48 og 49) i artikkelen fremgår det at Archer har gjort mye for å finne ut av Schrams bakgrunn. Ifølge Archer var Aase Arentzdatter datter av byfogden i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Se det, her kan det være spor. Takk for innspillet Torkel. Det skiftet du skriver om er altså å finne i Vestfoldminne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Hei,Artikkelen i Vestfoldminne gir mye opplysninger fra skiftet. Jeg tror både artikkelen i Vestfoldminne og Archers artikkel har interesse for deg.Hilsen Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det noe jeg lurer litt på. Den Aase Arentsdatter som var g.med Stephen Schram skulle være datter av byfogden i Skien? Hva var byfogdens navn ? Fremgår det i artikkelen, Torkel?Har ikke funnet en passende Arent i kilder i fra denne tiden i Skien ? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg har ingen flere opplysninger om byfogden i Skien. Det er mulig at det er mer å hente i Archers artikkel som jeg ikke har lest. Torkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Runar ! Jeg har bestilt begge de bøkene det ref til, og hvis noe kommer frem der så skal du få beskjed. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.