Gå til innhold
Arkivverket

[#22851] Etterlyser opplysninger om Olea Johnsdatter og hennes sønn....


Gjest Henning Nicolai Gaare
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Nicolai Gaare

På vegne av kontakter i Canada, etterlyser jeg opplysninger om Olea Kristine Johnsdatter som skal ha vært født i Dverberg 26 mars 1878, Andøya, og giftet seg med Jakob/Jacob Bernhoft/Bernhard Larsen i 1900, 19 september. Jakob/Jacob skal ha vært født 19 september 1876 i Gaare i Kvæfjord, og han emigrerte til Nord-Amerika i 1901, 6 mars. Jakob/Jakob kan ha brukt etternavnet Gaare eller Gaarde trolig først da han kom til Nord-Amerika. I protokollen fra Trondheim over emigrerte finner jeg en Jacob Bernhard Larsen som ellers stemmer godt med de opplysninger jeg har fått oppgitt fra min kontakt i Canda.Sammen med Olea Kristine Johnsdatter, som skal ha vært datter av John Andreas Hansen og Karoline Petrikke Ingebrigtsdatter, fikk en sønn med Jakob/Jacok. Hans navn har jeg fått oppgitt til å være Oliver Jakob Gaarde (Larsen) eller Jakob Oliver Larsen født 8 mars 1901 i Gaare i Kvæfjord i Troms fylke. Denne sønnen skal ha vært døpt 27 mai 1901 i Kvæfjord kirke.Min kontakt i Canda har gode opplysninger om slekta til faren vi her snakker om. Men ingen, eller svært få opplysninger om Olea Kristine Johnsdatter og deres sønn Jkob Oliver Larsen eller også oppgitt til å være Oliver Jakob Gaarde (Larsen) med de opplysinger som ellers er gitt over.For ordens skyld har jeg også fått opgitt at kona vi her snakker om emigrerte til Merresfield, North-Dakota 14 august 1901 og slo seg ned i USA. Men denne siste opplysningen er usikker.For å oppsummere:1. Har noen opplysninger om Olea Kristine Johnsdatter, eller hennes slektninger?2. Har noen opplysninger om deres sonn Jakob/Jacob Oliver Larsen (Gaarde) og eventuelt hans etterkommere?Min kontakt i Canda er veldig glad for alle tips og opplysninger.På forhånd takk for alle innlegg. Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Fra Andøy bygdebok bind III, gård og slekt del II: Sted Å: Gift 1874 Jon Andreas Hansen f. 1845 i Kistrand FI, død 1907 Å. Hustru: Petrikka Karoline Ingebrigtsd. f. 1844 Skogvoll, Andøy., d. 1931 Å. Barn: 1. Dorthea Johanne Kristine f. 1875 Myre, Andøy. 2. Olea Kristine Elise f. 1878 Å til USa 1901 g. Jakob Bernhof Larsen. 3. Karl Johan f. 1880 Å. 4. Edvin Nikolai Anton f. 1883 Å, d. 1912. 5. Ole Johan Meyer f. 1886 Å, d. 1975 Lovika, Andøy. Far Jon Andreas: Hans Jonsen. Foreldre Petrikke Karoline: Ingebrigt Kristensen og Venvig Andersd. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John!Tusen takk for hjelpen. Jeg skal viderebringe disse opplysningene til min kontakt i Canda, og høre om de høres greie ut derfra og, ut fra den informasjonen som der finnes. Kanskje det kommer flere spørsmål, og da kommer jeg gjerne tilbake med flere spørsmål!Hjertelig takk for hjelpen, denne gangen også! Fortsatt god sommer.Vennlig hilsen Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John og eventuelt andre som måtte ha opplysninger.1. Min kontakt i Canada er svært interessert i å få vite hvor Jakob og Olea ble gift?2. Tilsvarende spørres det om hvor en kan skaffe en dødsattest - 'death record' - for Olea dersom det finnes?3. Samme spørmålet stilles om Oleas sønn Oliver?4. Det spørres også om sønnen Oliver også dro til USA sammen med sin mor?Alle innspill og opplysninger om de nevnte personene i innleggene foran, er av interesse.Vennlig hilsenHenning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Kan dessverre ikke hjelpe med opplysninger fremover, mye lettere bakover i tid. Ingen tilleggsopplysniner i bygdebok Andøy, hva med kvæfjord? Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John.Jeg håper det er respons fra noen som eventuelt har opplysninger fra Kvæfjord, om det skulle hjelpe her.Forresten har jeg et spørsmål. Du nevner i ditt innlegg stedsnavnet Kistrand KI jfr '...Jon Andreas Hansen f. 1845 i Kistrand FI, død 1907 Å...'Kunne du forklare meg hvor Kistrand er og hva FI betyr?Vennlig hilsen Henning Nicolai Gaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jon Andreas Hansen f. 06.10.1845. Foreldre Hans Jonsen og Martha Corneliusd.f. omkr. 1813. Ugift par? Kistrand er nå en del av Porsanger kommune. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John!Takk så mye. Jeg skal bringe informasjonen videre til min kontakt i Canada, de blir sikkert veldig glade over dette. Takk igjen!Mvh Henning Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John.Jeg har funnet denne familien etter en del møye, og tror det kanskje kan være den familien du gav opplysninger om. Opplysningene her er hentet fra FT 1900 og de forteller følgende:Kommune: Dverberg Navn på bosted: RørnesJohn Hansen hf g Fisker 1845 Kjelvik Fin Karoline Ingebrigtsen hm g Husmandskone 1844 Dverberg Karl J. Johnsen s ug Fisker 1880 Dverberg Edvin Johnsen s ug Fisker 1883 Dverberg Meier Johnsen s ug Søn 1886 DverbergI forhold til ditt oppslag fra Andøy bygdebok bind III, gård og slekt del II, er det mange likhetstrekk her.1. Hovedforsørgers fødested Kjelvik er trolig i Kistrand Prestegjeld. 2. Hans kones navn stemmer godt med dine opplysninger. 3. Flere av deres barns navn ser også ut til å stemme godt overens med dine opplysninger.Ut fra din erfaring, eller ande som måtte se dette, kan en gå ut i fra at dette er bosted for familien i år 1900 som John har funnet i Andøy bygdebok bind III osv.?Kommentarer og innspill tas gjerne imot.Vennlig hilsen Henning Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei John og andre som måtte lese dette.Hvis vi tar utgangspunkt i din Jon Andreas Hansen f. 1845 i Kistrand i Finnmark, kilde Andøy bygdebok bind III, gård og slekt del II og sammenstiller disse opplysningene med de øvrige opplysningene du har oppgitt om hans familie, og de ulike folketellingene i 1865, 1875 og 1900, kan dette være den 'historiske kronologien' i hans liv.1. Jon eller John Andreas Hanse født 1845 i Kistrand jfr nevnte kilder Andøy bygdebok.2. I FT 1865 finner vi en John A. Hansen, ugift, tjenestekarl, født 1846, Kistrand Pæstegjeld, bostedet er Gumersdal i Kvæfjord, Troms fylke. Hovedforsørger i husholdet er oppgitt til å være Ole C. Pedersen, f: 1831, Kvæfjord.3. I FT 1875 finner vi en John Hansen, bosatt på Dverberg, Andøya, gift, inderst og fisker, oppgitt f: 1845 Kvæfjord. Bostedet heter Aa. Han er gift med Sesilia Ingebriktsdatter, f: 1846 i Dverberg, og de har en datter, Dorthea JOhnsdatter, f: 1875, Dverberg.4. I FT 1900 finner vi en Johan Hansen, fisker, f: 1845 i Kjelvik, registrert som finn, gift med Karoline Ingebrgtsen, husmannskone, f: 1844 i Dverberg, og følgende barn er boende hjemme: a. Karl J. Johnsen f: 1880 i Dverberg, fisker, ugift b. Edvin Johnsen f: 1883 i Dverberg, fisker, ugift c. Meier Johnsen, f: 1886 i Dverberg, sønn. Bostedet heter Rørnes i Dverberg kommune.Virker det trolig at vi her har kronologien for John Hansen, din Jon Andreas Hansen, slik du vurderer disse opplysningene, eller om andre vurderer disse?Da ser jeg bort fra at i punkt 3 kan være en feilregistrering av fødested til Hansen, kanskje av etniske årsaker? Og også noen unøyaktigheter med navn/stavemåte. For meg ser i alle fall 1865 og 1900 tellingen og henge sammen. For ordens skyld, Kjelvik ligger trolig i Kistrand Sogn eller Prestegjeld, rett ved Honningsvåg.Dersom noen har synspunkter på dette, er jeg glad for innspill og kommentarer.Vennlig hilsen Henning Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Henning Nicolai! I følge bygdebok og FS når det gjelder Dorthea Johanne Kristine er det en og samme hustru: Petrikka Karoline Ingebrigtsd. som er mor til alle barn. Tror det er skrivefeil i folketelligene, Jon var gift 1874 med Petrikka. Som du sikkert vet er finn på denne tid same. Ellers er jeg enig, det kan kanskje finnes ut noe mer om Jon's forfedre. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Nicolai Gaare

Hei igjen.Kan det tenkes at John's kommende hustru, som ugift i FT 1865 er denne jenta, boende i Dverberg kommune, på bostedet Elvebakken, som tjenestepike, registrert som f: 1844 i Dverberg Prestegjeld, og gjør tjeneste hos en kanskje en bror?, Ole M Ingebrigtsen f: 1832 i Dverberg, ugift, husmann og fisker. Hvor Ole bor sammen med sin mor, og kanskje Karolines mor og, dersom resonnementet holder, nemlig Jertrud Mikkelsdatter f: 1806, enke og moder, født i Dverberg, og i husholdet ellers bor Carl Ingebrigtsen sønn til Jertrud, f: 1838, ugift, fisker, født i Dverberg, og en sønn til Mathias Ingebrigtsen f: 1841, ugfit, fisker født i Dverberg. Det som ikke danner linken mellom Karoline og resten av disse Ingebrigtsene er at hun ikke er oppført som datter i husholdet.Kan det tenkes at det er en ren tilfeldighet at Karoline som Ingebrigtsdatter tjenestegjør hos en søskenflokk med Ingebrigtsen som etternavn, eller er det nok en gang en noe usikker registering vi her ser?Selv tror jeg at hun her bor hos sin mor som er enke, og pga sin alder og kjønn kanskje er rammet av en noe usikker registrering.Hva tror du er sannsynlig her, eller andre som måtte lese dette?Vennlig hilsen Henning Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei!. Som oppgitt i innlegg nr.2, foreldre Petrikke Karoline: Venvig Andersd. og Ingebrigt Kristensen. Eller som det er skrevet i FS IGI: Wenwig Cathrine Andersdatter og Ingebrigt Christensen gift 22. sep 1833 Dverberg. Han 30 år hun 27 år. Jeg glemte at bygdeboken sier at de var bosatt Skogvoll, Andøy. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.