Gå til innhold
Arkivverket

[#22860] Halvor Brynjulvson Finne f. 1718 og hustruene Kolbeinsdtr


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Halvor er født i Mørkve, Vossestrand og gift 1746 med Ragnhilda Kolbeinsdtr Overland (1716-1790). Er det samme Halvor som gifter seg med Brynhild Kolbeinsdtr og får sønnen Johannes Halvorsen Drego (1741-1819)?Sistnevnte Halvor har jeg fått opplyst heter Halvor Brynjelsen Finne.Jeg er interessert i mer info om det sistnevnte paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Blandt gifte på Voss her på DA finner jeg bare en Halvor Brynjelsen - han er fra Finne og gifter seg med Brynilda Colbeensdtr. fra Mørkve 7.11.1746 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Takk for info. Jeg visste ikke at dette fantes på Digitalarkivet.Dette innebærer tilsynelatende at det bare er ett ektepar Halvor Brynjeldsen og Brynhilda Colbeensdtr/Kolbeinsdtr. Min kilde sa riktignok (hvis jeg har skrevet av rett) at konen het Ragnilda (Kilde: Rolf Lyngvær: Voss bygdebok Ættebok for Vossestrand. 1971, s. 287 (32).)Men på den annen side, så er det ikke sannsynlig at det er dette ekteparet som får sønnen Johannes Halvorsen Drego (1741-1819) ettersom de da ikke var gift, og Johannes antagelig er født i Aurland, hvor han bor (som Johan) med sin familie i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11421&variabel=0&postnr=1773&fulle=true&spraak=n>LenkeMin kilde for at foreldrene har samme navn som det før nevnte ekteparet, er: Gjerløw, Anna og Anders Ohnstad: Ættebok for Aurland. 1964, s. 507 (28), hvis jeg har notert rett.En mulig far til Johan/Johannes er f.eks. denne personen fra Register til skifteprotokollar frå Indre Sogn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Britt! Takk skal du ha for lenkene! Men jeg finner likevel ikke fødselen til Johannes Halvorsen Drego Øyjorden (ca 1741). Men jeg har jo notert at han er født i Drego, Nærøy, Aurland, og det er vel ikke kirkebøker derfra på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt.D. Hjeltnes

Kan Johannes Halvorsson ha fått feil alder i ft. 1801 ? Skal han være født 1749 og ikke 1741 ? Har sett i kirkebøkene for Voss , vigde 1738 - 1746 og døpte 1716 og 1740 - 1750.Jeg fant Brynhilda Colbeinsdatter f. 1716. Foreldre er Colbein Anderson Overland og Maritte Olsdatter. Dette er de samme som er nevnt i Ættebok for Vossestrand, men her står det at den datteren som blir født i 1716 heter Ragnhilda. Ingen datter med navn Brynhilda .Samme Brynhilda gifter seg første gang i 1738 med Bjørne Mørkve,iflg. kirkebok f.Voss, i ætteboka heter kona Ragnhilda Colbeinsdatter.Andre gang gifter hun seg 7.nov. 1746 med soldat og ungkar Halvor Brynjelson Finne. I ætteboka heter kona Ragnhilde og de er gift i 1746.Blant barna til Halvor og Brynhilda ( Ragnhilda ) er Johannes f.1749, blant fadderne finnes Øyel Overland (bror av Brynhilde) Kield Mørkve , Joen Brynildsen Finne ( bror av Halvor) , Anna Mørkve og Brita Svendsdotter Drøgsvold.Johannes ble gift 1778 med Ingri Bendixdatter f. 1751 Vetle Hemre. Der er det tilføyd i ætteboka : Flyttet til Drege i Aurland.Barn av Halvor og Brynhilde :Bjarne f. 1747 , Johannes 1749, Ola 1751, Kolbein 1755 , Ablu 1756.Halvor og Brynhilda bodde også på Øyjorden i Oppheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk, Britt! Du har nok oppklart problemet som jeg startet med! Dermed har jeg bare ett eksemplar av Halvor og Brynhilda og ingen Ragnhilda. Og Johannes må være født i 1749.Man kan nok ikke alltid stole på bygdebøkene - men når man får så fin hjelp her, er bygdebøker et utmerket hjelpemiddel å komme igang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.