Gå til innhold
Arkivverket

[#22863] Sitter, Flatanger, Nord-Trøndelag


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Er det noen som kjenner til opphavet til Esten Pedersen som er på husmannsplassen Brænden (Sitter i Flatanger?)i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61748&variabel=0&postnr=1574&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg tror han kan være sønn til Peder Baarsen og Anna Estensdtr. som er her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ifølge Fastlandsfolket i Flatanger B II s 127 skal Esten Pedersen være født i Beitstad, hans kone Beret skal være født på Otterøya og begge døde på Sitter.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

På LDS CD over døpte oppgis det at en Esten Pedersen ble døpt 30 May 1803 i Beitstad. Den sier selvfølgelig ikke hvor i Beitstad, og desverre var foreldrene bare oppgitt som Peder ROND og Anna, og akkurat med de to navnene finner jeg ikke flere døpt som evt kunne sjekkes mot de to du nevnte. Vada er vel i Malm, så kanskje noen som kjenner Malm kan tenke seg hva Rond kunne henspille på. Det var en Esten Pedersne født i 1806 også, men med aldersoppgaven i folketellingene passer denne i 1803 bra.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for kjapp reaksjon! Jeg har notert at Esten ble døpt 10. juni 1803, men det må jeg sjekke en gang til. (Beitstad MINI 1804 - 1816)Det er en sønn, Iver Estens. på Brænden i 1865. Sier Flatangerboka noe om han?Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. Fant ikke Esten i utflyttingene, men det betyr ingenting da disse er svært ufullstendige. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iver Estensen Brenna f 20-07-1840 i Brenna, død 18-05-1873 i Brenna. Handelsmann. Gift 15-07-1866 med Olianna Eriksdtr Hopstad f 12-06-1840 i Bjørnør. Datter: Anna Berntine Iversdtr f 06-11-1868 på Sitter. Iver Estensen Brenna fikk handelsbevilgning på plassen Brenna i 1868 av kommunestyret, og startet med handel her. Han døde imidlertid i 1873, og enken flyttet til Bjørnør med datteren.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da har jeg et fint utgangspunkt for å lete i kirkebøkene. Hvis jeg finner vielsen til Esten og Beret, eller dødsfallet til Esten, kan det dukke opp flere opplysninger om fødested/foreldre. Jeg får ta en tur på biblioteket - og slik som temperaturen er om dagen, er det fint bibliotekvær!Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

HeiIfølge mine notater : Esten Pedersen er født ca 1803 på Malmo i Beitstad. Han kalles også Rones - så familien bodde muligens der ei stund. ( Rond = Rones ? ) Både Malmo og Rones ligger under Bartnes sogn - Beitstad.Kona Berit Katrine Jensdtr. er født ca 1797 på Simonsaunet som er rett nord for Flatanger-grensa. Ikke på selve Otterøya, men i Otterøy kommune ( dengang Fosnes-Vik ) Foreldre : Jens Eriksen, f. ca. 1762 og Ane Iverdtr., f.ca. 1760. Hun kalles Mergavik ved vielsen - som er en plass rett ved Simonsaunet.Barn : Joakim Atonius (1827-1850), Peder Andreas (1830-1858), Johan Magnus (1833-1852), Iver Kristian (1840-1873)Jon Arne Wiborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Nå har jeg begynt å se på denne familien igjen. Kan dette være Oleanna Eriksdtr. i 1900? LenkeHopstad/Hofstad er kanskje det samme, slik at Oleanna har kommet tilbake til fødestedet sitt etter at hun ble enke på Sitter i Flatanger?Jon Arne - hvor har du navnet Rones fra på Esten Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Sjekket for sikkerhets skyld om linken virket. Den virket, men til feil sted. Skal se om det finnes noen gode råd på arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei EldbjørgJeg er nå i Portugal fram til jul, og har desverre ikke notatene her.Men jeg er nesten sikker på at Rones var nevnt i hans giftemål 1829. Hvis du har tilgang til kirkebøkene selv, kan du se etter Fosnes - fram til 1830 - jeg mener det er et skille i kirkebøkene det året. Jeg har bare min skrøpelige avskrift, så det er også mulig du kan tolke Rones annerledes.Uansett kan jeg sjekke mine notater i mellomjula.Når det gjelder Hopstad i Roan så vet du sikkert at det finnes glimrende bygdebøker derfra ( av Sigurd Bratgjerd ) som du sikkert får tak i på biblioteket.Med hilsen Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg skal ta en tur på biblioteket i morgen - der har de nok både kirkebøkene og bygdeboka. Du må bare nyte Portugal - her begynner det å bli kjøligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.