Gå til innhold
Arkivverket

[#22864] foreldre til Beret Stenersdatter f. ca. 1808, Sigdal


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Beret Stenersdatter f. ca. 1808 var på gården Melum i Sigdal ved FT 1865. Hun ble gift med Torsten Torstensen omkring 1830. Kan Beret ha vært datter til Steener Hansen Hov og Maren Haagensdatter i Sigdal? Paret hadde en datter med samme navn f. 1804 og som døde i 1806.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Kan det være hun som døpes 5.3.1809 i Lier som Birthe Stenersen. Foreldre Steen Jensen og Guri Christensdatter - dette ifølge FS.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg lurer litt på om det er Melum i Krødsherad du mener??To av mine tipp tipp oldeforeldre heter Berit Stenersdatter og Torstein Torsteinsen . De bodde begge i 1865 på plassen Melum i Krødsherad. De flyttet nok dit i 1837/38. Thorstein dør i 1872 , mens Berit bor der fortsatt i 1875 tellingen.Det kunne være interessant å vite hva din ane het?mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Tormod,Ja, det er Melum i Krødsherad og de er mine tippoldeforeldre! Datteren Ingeborg og hennes ektemann Truls Andersen Havig er mine oldeforeldre.Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg tenkte muligens det. Ingeborg var jo barn nr.6 født 13.7.1838. Familien bodde da på plassen Melum. De hadde tidligere bodd på en plass under Hamremoen. Hun giftet seg 20.10.1869 med ungkarl Truls Andersen , Havik i Soknedalen. Han var sønn av Truls Andersen og Gjertrud Eriksdatter. De reiste til Norderhov i 1883.Jeg kjenner til 6 barn, alle født i Krødsherad.Anders , Torstein , Gjertrud, Berit , Mari og Kristi.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Arne Haakensen

Muligens var hun ikke født i Sigdal, men jeg forsøker nok engang mitt hittil ubesvarte spøsmål: Hvem var Berets foreldre? Hadde paret Steener Hansen og Maren Haagensdatter ei til konfirmasjon med dette navn?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er mulig det, men da var det feil Beret. Du finner den riktige Beret registrert som født og døpt i kirkeboka.Lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Arne Haakensen

Mest sannsynlige foreldre til Beret er vel sundmannen ved Noresund, Stener Palmesen f. ca. 1777 og g.m. Ingeborg Halvorsdatter f. ca. 1774. Noe som sannsynliggjør dette er at Beret hadde bl.a barn med navn Palme og Ingeborg. Kan noen bekrefte?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.