Gå til innhold
Arkivverket

[#22868] Tur-retur Sortland og Amerika


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Min oldemor Debora Berntine Kristiansen (far Kristian Nilsen) emigrerte til Amerika [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=100172&fulle=true&spraak=n>Lenke Min oldefar Anton Emil Sverdrup Paulsen (far Paul Meier Martinussen) dro året etter Lenke Da de reiste over var de kjærester. De giftet seg i Amerika i 1905, og fikk barnet Alfhild Prudence f. 1906. Jeg har saumfaret Ellis Island uten hell - alle slags type stavemåter av fornavn og etternavn, deres fedres etternavn ++; samt Stephen Morses 'Ellis Light'. Intet hell! I 1906 reiser broren til Anton over; Hans Edvin Arthur Paulsen Lenke og han fant jeg ved Ellis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Quebec, Canada kan være ankomsthavn selv om en skulle til Minnesota. St. Lawrence Seaway fra Quebec snor seg på kryss og tvers av grensen mellom USA og Canada helt til Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

De reiste med Allan Line og da er det mest sannsynlig til Quebec og Montreal i Canada fra Liverpool. Allan Line var kanadisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for flott respons! Men.. du vet ikke om det er register på dette?? I søkbar form? Er det noen som kan gjøre et oppslag for meg i census for 1910? I Minnesota - om de er registrert noe sted der? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er ikke noe online for Quebec, Gry. Du kan prøve med en telefon til Siste dagers Hellige-kirken i Hekkveien, og høre hva som er tilgjengelig på film. Men, da må du vite eksakt dato de kom til Quebec, og hvilket skip.Jeg har sett kjept i census 1910, og finner ingen som passer. Kanskje noen andre har mer hell? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.