Gå til innhold
Arkivverket

[#22870] Kirsten Jensdtr/Nils Larsen Aakvik f 17?, Dønna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine aner Nils Larsen Aakvik og Kirsten Jensdatter. De ble trolovet 3. p. paascat. 1725, men jeg fant ikke giftermålet i kirkeboka. Barn:1)Ingeborg Nilsdatter døpt 4.p.trinit. 17272)Jens Nilsen døpt 5.paascatos 1731. Gift 1 med Marit Christophersdatter i 1753. Gift 2: 1779 med Berit Larsdatter født ca 1749(52 år i 1801). De er blant mine aner, og jeg har heller ikke sikre foreldre på Berit Larsdatter. Blant Jens sine faddere var Jacob Jensen fra Glein, som kan være bror av Kirsten.3)Michel Nilsen døpt Palmesøndag 17344)Ingeborg Nilsdatter døpt 04.03.1737. Blant fadderne var Malena Larsdatter Aakviken, som kan være søster av Nils?Det er et skifte på Gulstad i Herøy i 1749 etter Synnøve Nilsdatter. Blant arvingene er Ingeborg Nilsdatter som var død, og dennes datter Kirsten som da oppholdt seg i Aakvik. Er dette min Kirsten? Min Kirsten med famile er jo ført i kirkebøkene for Dønna, og dessuten vet jeg ingenting Kirsten med familie etter 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette emnet igjen, og kanskje vet noen noe mer nå. Kan jo tilføye at blant fadderne til min ane Jens Nilsen Aakvik i 1731 var Jacob Jensen Glein. Var dette bror av Kirsten Jensdatter? Blant fadderne til barn nr. 4 Ingeborg Nilsdatter i 1737 var Malena Larsdatter Aakviken. Var dette søster av Nils Larsen Aakvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal gjengi skiftet fra Guldstad i Herøy, og vil gjerne vite mer om følgende personer:Synneve Nilsdatter som det var skifte på i 1749 i Guldstad i Herøy. Hennes ektemann var Ole Olsen.Arvinger ellers:Peder Nilsen som var bror og bodde i Tønsvig. Hadde han familie der? Han var død før skiftet, og hadde sønnen Peder som bodde på Træna.Isach Nilsen som var bror og var død før skiftet, men han hadde bodd på Erøen. Hvor er det? Barn:-Anders som bodde på Huusøen(på Træna?)-Ingeborg Isahsdatter var datter av Isach og enke-Maren Isachsdatter som bodde i Breistrand. Hvor er det?Ingeborg Nilsdatter var søster og død. Hun hadde disse barna:-Kirsten Jensdatter som bodde i Aakvik. Det er kanskje min ane som bodde på Aakvik på Dønna, og var gift med Nils Larsen der i 1725.Anne Nilsdatter var søster som var død før 1749. Hun hadde denne sønnen:-Henrich NatanaelsenNoen som vet noe mer om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det er tydeligvis ingen som vet noe om de anene jeg spør om her, men kanskje noen vet noe mer når jeg nå kommer med noen nye opplysninger. Jeg er fremdeles ute etter aner på Kirsten Jensdatter og Nils Larsen Aakvik. De nye opplysningene:Min ane Kirsten Jensdatter var gift 1 gang med Michael Joensen som det var skifte på i Hovsøen i Nesna i 1725. Deres barn var:-Joen Michelsen. Hans verge ved farens skifte var morbror Jørgen Jensen Solvær. Det må jo være den samme som er nevnt i skifte etter Synnøve Nilsdatter i Gulstad i Herøy i 1749. Solvær er vel Solvær i Lurøy?Jeg har prøvd å lete i kirkebøbok for Nesna 1708-1725 for å prøve å finne disse som gift og sønnen Joen som døpt uten å lykkes, og finner dem heller ikke i Herøy 1714-1725. Har jeg oversett noe?Ved skiftet etter Synnøve Nilsdatter i Guldstad i Herøy i 1749 er det nevnt en søster Ane Nilsdatter. Det er skifte på henne i 1721 i Skjefstad i Nesna, og skiftet viser at hun var gift med Nathan eller Nathanael Hansen. Han var 30 år ved manntallet i 1701. Deres barn:-Hendrich Nathanaelsen døpt i Nesna kirke 26.10.1710. Har ikke greid å finne Ane og Nathanael som gift i Nesna.Det er jo en Jørgen Jensen Aakvik som var 96 år da han be gravlagt 25.01.1778)altså født ca 1682), og det kan jo være bror av Kirsten. Det nærmeste jeg kommer på manntallet 1701 er en Jørgen Jensen som er 10 år og bor i Halland, og han blir vel altfor ung til å kunne være den samme som han som døde i Aakvik i 1778?Nå lurer jeg på:1)Hva het ektemannen til min ane Ingeborg Nilsdatter som nevnes i Guldstad i Herøy i 1749?2)Hvem var foreldre til barneflokken nevnt i skiftet i Guldstad i 1749: Peder Nilsen som hadde bodd i Tønsvik, min ane Ingeborg Nilsdatter og Ane Nilsdatter som var gift med Nathanael Hansen i Skjefstad i Nesna?3)Hvor er Hovsøen hvor det var skifte etter Michel Joensen i 1725? Det er ført under Nesna i 'Skifter 1686-1780' av Svein Edvardsen, men gården er ikke nevnt i bygdeboka for Nesna bind 1. Var Hovsøen et bruk under Hov på Dønna?4)Har noen tilgang på manntallet 1701 for Herøy? Jeg skulle gjerne vite om min ane Kirsten Jensdatters bror Jørgen Jensen født ca 1682 er å finne der, og hva som står om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at min ane Kirsten Jensdatter var 66 år da hun ble gravlagt på Dønnes kirkegård Dom. 3. tia.trinit.1754, og ble altså født i ca 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gir meg ikke på dette emnet. Jeg har noen nye opplysninger her i forhold til tidligere: Min ane Ingeborg Nilsdatter hadde en bror Peder som var i Tønsvik. Da er det vel den samme Peder Nilsen som er oppsitter i Tønsvik på Dønna i 1701. Han er da 35 år(født ca 1666). Hans sønn Nils Pedersen er da 3 år, og født ca 1698. Peder er den eldste av brødrene nevnt i skiftet i Guldstad i 1749, og ved manntallet 1666 er det faktisk en Nils på 34 år som var oppsitter i Tønsvik. Var Peder, min ane Ingeborg og deres søsken fra Tønsvik i Nesna(Dønna)?Peders bror Isach er nevnt i Erøen som død i 1749. Hvor var Erøen? Er fremdeles interessert i informasjon om anene til.Siden sist jeg skrev her har jeg også funnet dødsfallet på Kirsten Jensdatter som var i Aakvik(gift med Nils Larsen). Hun er oppgitt å være 66 år da hun ble gravlagt på Dønnes kirkegård Dom.3. tia trinit.1754(altså født ca 1688). Broren Jørgen Jensen er kanskje den 10-åringen jeg finner i tjeneste på Hoff i Nesna i 1701. Har ikke funnet noen annen Jørgen Jensen som kunne passe i Nesna, Dønna, Herøy eller Lurøy(hvor han var i 1749).Håper at noen kan hjelpe meg med disse anene, men jeg er jo klar over at jeg nå er ganske langt tilbake i tid og at kanskje det ikke er så mange som vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser jo ikke ut som om noen kan svare på dette, men jeg har noen nye opplysninger her som kanskje kan kaste lys over saken. Jørgen Jensen var allerede i 1723 oppsitter i Nord-Solvær i Lurøy(matrikkelen 1723 på mikrofilm), og etter at jeg skrev her sist har jeg jo også fått tak i kopi av manntallet 1701 på mikrofilm. Jørgen er ikke i Nord-Solvær da, men der henvises det til Sør-Solvær. Der finner jeg noe interessant: Oppsitter der er en enke, med sønnene Albert Jensen 24 år og Jens 19 år. Disse kan jo være brødre av Jørgen og Kirsten. Da kan jo Kirsten og broren Jørgen rett og slett være fra Solvær i Lurøy? De mulige søsknene må jo da være død før skiftet etter Synnøve Nilsdatter på Guldstad i Herøy i 1749.Altså er teorien: Ingeborg Nilsdatter kan være den enken som er er i Solvær i 1701, med disse mulige barna:1)Albert Jensen født ca 1677(24 år i 1701)2)Jens Jensen født ca 1682(19 år i 1701)3)Jørgen Jensen født ca 1682, og oppsitter i Nord-Solvær ved matrikkelen 1723. Jørgen kan være den Jørgen Jensen Aakvik som ble gravlagt på Dønnes kirkegård 25.01.1778 i en alder av 96 år. Gjetter på at den alderen kan være noe for høy. Jeg har ikke greid å finne noen passende Jørgen Jensen i 1701.4)Kirsten Jensdatter født ca 1688, og gravlagt på Dønnes kirkegård 3.tia trinit. 1754. Oppgitt alder var da 66 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det blir bare til at jeg svarer meg selv her, men det kan også være fristende å tenke seg en teori om at det kan være en slektsmessig forbindelse til personene i skiftet etter Jens Albertsen i Aakervik på Dønna 1685. Her er Jens Albertsen hovedperson, og kona heter Kirsten Pedersdatter(merk at min ane heter Kirsten og kan være oppkalt etter en mulig ane). Blant barna her er Albert Jensen og Jens Jensen. Det kan jo da være denne Jens Jensen som har giftet seg med Ingeborg Nilsdatter? Jeg hører selvfølgelig også om det hvis noen av teoriene mine her kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har glemt å opplyse om at Kirstens bror Jørgen Jensen ble gift med Marit Christophersdatter i Lurøy kirke i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.