Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Liv Nordset

[#22874] Jonetta Jonsdtr. (eller Evensdtr.?), f. i Strinda 1838

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Jonetta? Evnt. ved oppslag i kirkebok? Fornavnet hennes kan skrives på ulike måter, f.eks. Johnethe(a), Jonethe(a) osv. Hun giftet seg med tømmermann Johan Johnsen Eggen (f. 1828 på Sjøhugstret i Malvik), fikk fire barn: Even Gunnerius (f. 1863), Joakim (1867-1960), Albertina (1871-1938) og Karl (1875-1959) og alle emigrerte til Minnesota, USA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Nordet

Ja, jeg har lett i folketellingene, Registreringssentralen for historiske data, (hvor jeg har funnet noen Jonetta'er som er født i 1838, men ikke noen Jons- eller Evensdatter), i Family Search (hvor jeg finner henne som kona til Johan). Har du andre forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge FT-1875 er Jonetta født på Lade i Strinda:LenkeDermed må man sjekke kirkeboka for Lade sogn. RHDs registering av døpte i Strinda dekker kun Malvik sogn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Bjerke

Even Gunerius er også døpt i Lade, iflg. Familysearch. Dato: 25.10.1863.Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Nordet

Takk til Ketil og Rune! Jeg har funnet Jonetta i folketellingen som kona til Johan, men ikke Even Gunnerius' fødselsdato på FamilySearsh. Dette ga jo enda en ny måte å skrive navnet hennes på og dermed nye muligheter for søk. Jeg har også funnet Even G. som døpt i Lade kirke og notater som tyder på at han ble konfirmert i Bjørnør kirke. Det er nytt for meg at han ble født i Bjørnør.Men hvordan skal jeg få sjekket kirkeboka for Lade etter Jonettas fødsel/dåp og foreldre når jeg bor i Bergen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Bjerke

Hvis du er av det tålmodige slaget, og har et bibliotek med mikrofilmleser, ber du biblioteket om å låne inn de rullene/kortene du måtte trenge fra Lade o.a. Dette kan fort ta noen uker, men det kan være verdt det.Husk å være romslig på hvilket tidsrom du trenger å låne inn, f.eks. kan Jonettas foreldres giftermål også være interessant.Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Nordet

Tålmodig ja! Jeg har lett etter Jonetta og Even i årevis. Jeg kan prøve å få lånt mikrofilmene som du foreslår selv om jeg må nokså langt for å få lest dem. Takk for tipset! Men jeg håpet på at noen hadde tilgang på kirkeboka for Lade/Strinda og kunne hjelpe meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunvor Tofte,

Hei.Kanskje dette er den Jonetta du leter etter: Jonetta Johnsd. f. 03.11.1839 på Bakklandet, Trondheim, ( dpt. 17.11.1839 i Bakke kirke ) innflytta til Sel i Vågå p.g. i 1843, sammen med sin mor, enke Mali Paulsd. Dahlelien 40 år. Mali var fra Erlandstuen i Sel, gift med John Olsen Dahlelien, Sel. De reiste til Trondheim med tre jenter f. i Sel. Jonetta reiste til Klæt p.g. 09.07.1861. Dette har jeg mer om, dersom du finner at dette er den rette, John var nemlig min tipp-tipp-oldefar. Min e-postadresse er gtofte@frisurf.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Nordet

Hei Gunvor!Dette var jo interessant. Jeg sender deg e-post.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.