Gå til innhold
Arkivverket

[#22874] Jonetta Jonsdtr. (eller Evensdtr.?), f. i Strinda 1838


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Jonetta? Evnt. ved oppslag i kirkebok? Fornavnet hennes kan skrives på ulike måter, f.eks. Johnethe(a), Jonethe(a) osv. Hun giftet seg med tømmermann Johan Johnsen Eggen (f. 1828 på Sjøhugstret i Malvik), fikk fire barn: Even Gunnerius (f. 1863), Joakim (1867-1960), Albertina (1871-1938) og Karl (1875-1959) og alle emigrerte til Minnesota, USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordet

Ja, jeg har lett i folketellingene, Registreringssentralen for historiske data, (hvor jeg har funnet noen Jonetta'er som er født i 1838, men ikke noen Jons- eller Evensdatter), i Family Search (hvor jeg finner henne som kona til Johan). Har du andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge FT-1875 er Jonetta født på Lade i Strinda:LenkeDermed må man sjekke kirkeboka for Lade sogn. RHDs registering av døpte i Strinda dekker kun Malvik sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordet

Takk til Ketil og Rune! Jeg har funnet Jonetta i folketellingen som kona til Johan, men ikke Even Gunnerius' fødselsdato på FamilySearsh. Dette ga jo enda en ny måte å skrive navnet hennes på og dermed nye muligheter for søk. Jeg har også funnet Even G. som døpt i Lade kirke og notater som tyder på at han ble konfirmert i Bjørnør kirke. Det er nytt for meg at han ble født i Bjørnør.Men hvordan skal jeg få sjekket kirkeboka for Lade etter Jonettas fødsel/dåp og foreldre når jeg bor i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du er av det tålmodige slaget, og har et bibliotek med mikrofilmleser, ber du biblioteket om å låne inn de rullene/kortene du måtte trenge fra Lade o.a. Dette kan fort ta noen uker, men det kan være verdt det.Husk å være romslig på hvilket tidsrom du trenger å låne inn, f.eks. kan Jonettas foreldres giftermål også være interessant.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordet

Tålmodig ja! Jeg har lett etter Jonetta og Even i årevis. Jeg kan prøve å få lånt mikrofilmene som du foreslår selv om jeg må nokså langt for å få lest dem. Takk for tipset! Men jeg håpet på at noen hadde tilgang på kirkeboka for Lade/Strinda og kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte,

Hei.Kanskje dette er den Jonetta du leter etter: Jonetta Johnsd. f. 03.11.1839 på Bakklandet, Trondheim, ( dpt. 17.11.1839 i Bakke kirke ) innflytta til Sel i Vågå p.g. i 1843, sammen med sin mor, enke Mali Paulsd. Dahlelien 40 år. Mali var fra Erlandstuen i Sel, gift med John Olsen Dahlelien, Sel. De reiste til Trondheim med tre jenter f. i Sel. Jonetta reiste til Klæt p.g. 09.07.1861. Dette har jeg mer om, dersom du finner at dette er den rette, John var nemlig min tipp-tipp-oldefar. Min e-postadresse er gtofte@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.