Gå til innhold
Arkivverket

[#22876] Lars Gudbrandsen fra Gran (Oppland) - sønn av hvilken Gudbrand Olsen?


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

I kirkebøkene (dåp) på DA finner jeg Lars Gudbrandsen født på Elkeneie i Gran (Oppland) 18.03.1855 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Dp05341842&variabel=0&postnr=27409&fulle=true&spraak=n>Lenke. Far oppgis som Gudbrand Olsen og mor Birthe Andersdtr %Iversdtr%. For å bringe klarhet i patronymet til mora har jeg så søkt meg igjennom dåpsregistreringene og funnet en søskenflokk født i perioden 1832-56 på Elken som barn av Gudbrand Olsen og Kjersti Iversdatter, men også en søskenflokk født i perioden 1844-64 på ulike steder i prestegjeldet som barn av Gudbrand Olsen og Berthe Andersdatter. Hvilken søskenflokk passer Lars best inn i? Om en ser på avstanden mellom barna passer han best inn hos Gudbrand og Berthe, men om en ser på fødestedene passer han best inn hos Gudbrand og Kjersti. Kan Gudbrand og Berthe tilfeldigvis ha vært innom en plass under Elken da de fikk Lars? Og hva betyr prosenttegnene rundt patronymet?I 1865 ser det ut til at Lars er legdslem et annet sted i prestegjeldet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Lars' foreldre var Gudbrand Olsen, f. 29.08.1820 på Læhreneiet i Gran og Berthe Andersdtr., f. 20.04.1819 på Helgakereiet i Gran, gift 28.12.1844. Gudbrands foreldre: Ole Guldbrandsen og Anne Pedersdtr. Berthes foreldre: Anders Halvorsen og Ingeborg Pedersdtr. Lars var tjener på Dæhlen i Brandbu i 1875. Han meldte utflytting til Norderhov 12.06.1882. % tegnet betyr at presten har skrevet to farsnavn. Det er imidlertid ingen Berthe Iversdtr. gift med Gudbrand Olsen i Gran. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Da har du rydda opp for meg. Takk skal du ha, Ole! Det ser forresten ut til at denne Gudbrand Olsen fikk en datter med en annen gift kvinne, Randi Halvorsdatter, høsten før Lars kom til verden. Lars ble for øvrig ingen gammel mann - jeg pusler med etterkommerne hans i Norderhov, der han døde allerede i 1887, 32 år gammel.Igjen - takk for rask hjelp!Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.