Gå til innhold
Arkivverket

[#22879] Foreldre til Helga Andersdatter f. 1775, Sigdal/Krødsherad


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Helga giftet seg i 1794 med Truls Thorsen og var på gården Hamremoen under FT i 1801. Hun døde 35 år gammel i 1810. Hvem var hennes foreldre?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Kan det være den Helgie Andersen som ble døpt 5.1.1780 i Sigdal. Far oppgitt til Anders Schinnemoen.Dette må i så fall være Anders i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

hei igjen,Tviler på at dette er rett person. Registreringen hos FS tyder vel på at dette er en gutt? Dessuten er det vel for mange år mellom fødsel og dåp?Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo HalloAnders Bjørnsen Skinnemoen hadde minst to barn ved navn Helge, etter hva jeg ser av bygdeboka. Helge født 1757 og Helge født 1779(død 1780). Dermed virker det som om den Helge Andersdatter du jakter på ikke er fra Skinnemoen i Sigdal.Etter hva jeg ser av bygdeboka for Krødsherad får Truls Torsen og Helge Andersdatter 6 barn før Helge dør i 1810. Har du sjekket kirkebøkene for dåpsinnførseler? Disse kan veldig ofte danne ett godt utgangspunkt for tilnærmede bekreftelser av slektsforhold.Det var/er ofte sånn at søsken av foreldreparet er faddere.En annen mulighet er å sjekke et eventuelt skifte etter Helge Andersdatter og Truls Torsen, kanskje kan det være en ledetråd der.Det som er sikkert er at bygdeboka for Krødsherad ikke sier noe om hvor Helge Andersdatter kom fra. Men det betyr ikke at hun ikke kan ha vært fra Krødsherad - for her mangler f. eks. kirkebøkene fra den perioden denne jenta skal være født. Dersom oppgitt alder ved død stemmer.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen.Har tatt en kjapp titt i skifteprotokoll 20 for Eiker Modum og Sigdal og det skiftes etter Helge Andersdatter Hamre i 1810. Side 55 og 172.Hun etterlater seg da ektemannen og to barn; Anne 14 år og Anders 11 år gammel.Det virker på meg etter en 'lyntitt' som en Gunder Amundsen Rødningen nevnes som svoger til enkemannen. Denne Gunder er vel da 'muligens' gift med ei søster av Helge. Det kan være lønt verdt å prøve å spore opp denne Gunder med andre ord.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Tor Kenneth,Takk for muligens et oppklarende innlegg! Helga (Helge) hadde barna Anders og Anne. For FT 1801 finner jeg en Gunder Amundsen f. ca. 1761 bosatt på Sannum Nordre i Sigdal sammen med kona Ragne Andersdatter f. ca 1771, som kan være Helga (helge) sin søster. På FS har en Ragne som passer, foreldrene Anders Olsen og Randi Kolbjørnsdatter. Sistnevnte er enke på Nore Øvre i 1801. Dette virker vel å være riktig familie?Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Igjen.Mannen du har funnet er rett Gunder Amundsen. Nordre Sannum er også kalt for Rødningen.Men, dette er ikke fullt så enkelt som det kanskje kunne se ut som. Han er som du nevner gift med Ragne Andersdatter, som du har funnet ut. Du har også rette foreldre på Ragne. Problemet er at ifølge bygdeboka hadde ikke denne Ragne noen søster ved navn Helge. Så da er vi forsåvidt like langt...Det er mulig at den enkleste veien ut er å gå inn i kirkebøkene for Krødsherad og sjekke konfirmerte omkring 1790. Hun vil vel konfirmeres omtrent på det tidspunktet... men vi er jo heller ikke sikre på at hun er fra Krødsherad... og jeg skjønner for øyeblikket lite av dette med Gunder Amundsen som svoger...Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Tor Kenneth,Takk for nok et interessant innlegg, selv om det muligens avliver mine antagelser om at Ragne og Helge var søstre. Imidlertid fikk Gunder Amundsen og Ragne så vidt jeg vet et barn i 1810 som de døpte for Helge, muligens oppkalt etter Helge Andersdatter, hvilket ikke betyr at det nødvendigvis var slektskap mellom paret og avdøde samme år. Dersom Ragne og Helge var søstre, var deres farmor Helge Kittilsdatter f. ca. 1715, og muligens var Helge som jeg søker oppkalt ettter henne. Helge var vel i så tilfelle gift med sin fetter, Truls Thorsen Hamremoen. Dette blir endel antagelser, men slik er det jo....mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Arne Haakensen

Vedr. innlegg nr. 8.Var det på slutten av 1700- tallet fortsatt ulovlig for fetter og kusine å inngå ektesakap? Og ble det sett på som blodskam at fetter og kusine fikk barn sammen? Takknemlig dersom noen kan formidle kunnskap om dette.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det var egentlig ikke lovlig, men jeg har sett eksempel på at dette forekom. Den gang trodde jeg at jeg var på villspor, men ved kryssjekkinger viste det seg at de var søskenbarn. Forloverne var begge slektninger av dette paret, så de løy nok bevisst for kappelanen da de gikk god for at det ikke forekom slektskap som var til hinder for ekteskapet. Så her vart det i alla fall ikke sett på som blodskam. ( Dette skjedde i Sigdal ).Etter loven skulle også tremenninger ha bevilling fram til år 1800. Noe vi ofte ser anført i kirkebøkene. Og søskenbarn enda lenger fram i tiden.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.