Gå til innhold
Arkivverket

[#22880] Dorte Torsdatter Os og Ellingsrud i Sør-Odal, samt presteslekter og 'kjendiser'


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Tor Amundsen var bruker av Vestre Os i Sør-Odal ca. 1593 - 1603. Han var gift med Eline Nilsdatter, datteren til sogneprest Nils Bjørnsen Strøm. Bygdebok for Sør-Odal, bind III, s. 269, sier 'Tor Amundsen døde den 18. august 1603 og Eline den 24. Dette kjenner vi til fordi bror hennes, sokneprest Anders Nilssøn, føre det inn i ei privat bok som er bevart etter ham.'Så langt så greit.Men hvis vi flytter oss til garden Ellingsrud i Sør-Odal ca. 50 år etter, finner vi Høgne Gislesen (ca.1604-1677) som var gift med Dorte Torsdatter. (Dette paret har en mengde etterkommere i Odalen og på Romerike). Kirkeby påstår at hun var fra Vestre Os, og i bygdeboka for Nannestad, under Haga, sier han at hun 'trolig' var datter av Tor Amundsen og Elin Bjørnsdatter på Vestre Os.Spørsmålet er: VAR denne Dorte Torsdatter fra Vestre Os? Var hun datter av Tor Amundsen og Elin Bjørnsdatter?Hvis hun virkelig var det, er det mange Odølinger og Romerikinger som er i slekt med mange 'kjendiser'. Sogneprest Nils Bjørnsens søster var jo gift med sognepresten i Høland, Augustinus Frantzen Flor, og de har stor etterslekt - mange preste- og embedsmannsslekter. Maleren Christian Krogh var f.eks. en etterkommer, minister Jørgen Hermann Vogt en annen. Vogts datter giftet med en svensk greve, og de har mange adelige, og også fyrstelige, etterkommere (bl.a. Prins Richard av Sayn-Wittgenstein-Berleburg (g.m. danske Prinsesse Benedikte), arveprinsen av Hessen, arvefyrstinnen av Liechtenstein og hertuginnen av Marlborough).Sogneprest Nils Bjørnsen selv også mange interessante etterkommere, bl.a. Edvard Grieg og hans kone - Nina Hagerup.Så jeg håper noen kan kaste lys over dette problemet, og at vi kanskje kan komme til en avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Dette kan bli in teressant, jeg kjenner jo en del av etterslekten til hennes søsken Ingeborg og Anders.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Kanskje vi skulle opplyse og at Nils Bjørnsens kone og Eline Nilsdatters mor var Ingeborg Pedersdatter - en søster av Oslobispen Jens Pederssøn. Denne familien har sikkert også mange spennende etterkommere.FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Frank Johansen

Er det ingen som har spekulert over dette problemet før...? Eller er det kanskje ferietid som er grunnen til mangelende innspill? Dorte Torsdatter og Høgne Gislesen har jo mange hundre etterkommere i dag, vil jeg tro.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Har nå gransket bygdebøkene litt.Dorte Torsdatter på Ellingsrud fikk døtre som var født i 1640-åra. Kanskje helt til 1650. Hvis hun var født i 1603, kom disse døtrene fra hun var ca. 37 til ca. 47, som vel er lovlig sent for de siste av dem.(Hvis hun skal være datter av Tor Amundsen og Eline Nilsdatter på Vestre Os, må hun ha vært født senest i 1603, siden både Tor og Eline døde i pesten dette året, jmf. Sør-Odal IV ny s. 540.)Men det var en annen Tor på Vestre Os noe senere. Vi har Tor Gudbrandsen - brorsønn av Tor Amundsen. Han var bruker på Vestre Os ca. 1644 til han døde 1655.Litt kronologi. Dorte Torsdatters døtre ble født i tidsrommet 1640-1650. Da passer det at Dorte selv ble født omkring 1620.Tor og Eline som døde i 1603 har jeg ikke funnet fødselsår på, men Elines bror - sogneprest Anders Nilssøn Spydeberg - var visst født i 1567.Hvis vi så antar følgende: A) Anders Nilssøns søster var f. omkr. 1565-1570. B) Hennes mann Tor Amundsen Vestre Os, var omtrent på samme alder, f. omkr. 1565. C) Hans (yngre?) bror Gudbrand Amundsen først på Tomter i Nes så på Vestre Os i Sør-Odal var f. omkr 1570. D) Hans sønn Tor Gudrandsen på Vestre Os, som døde i 1655, var f. omkr 1600. Hva hvis vi nå setter inn E) Dorte Torsdatter, f. omkr 1620 på Vestre Os, g.m. Høgne Ellingsrud, deres døtre f. 1640-1650?Jeg synes denne teorien passer bedre enn at Dorte skal være datter av Tor Amundsen og Eline Nilsdatter... Men jeg lurer på hvor bygebokforfatteren har fått opplysningene om at Dorte Torsdatter var fra Vestre Os fra i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.