Gå til innhold
Arkivverket

[#22882] Henrikke f Rydjord 1869 g Tønseth og Løcke i Trondheim. Hvem var hun?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I 'Familien Aschenberg', Nils S. Magelsen 1927, oppgis det at Henrikke Tønseth (f Rydjord) er mor til Roar Tønseth som gifter seg inn i Aschenbergfamilien.FT1900 for Trondheim viser Roar Tønseth og Henrickke Løcke som trolig er personene ovenfor. LenkeHun er tydeligvis gift igjen med Henrik Løcke. Har noen muligheter for å finne ut noe mer om denne Henrikke født i 1969? Farsnavn osv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Henrikke er døpt i Domkirken i Trondheim 7.11.1869. Foreldre Johan Edvard Ryjord og Anna Fredrikke Mørch.Foreldrene finner du her i 1865 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Odd, dette var spennende og informasjonen bringer meg litt videre. Jeg finner Johan Edvard Rydjord på DIStreff, f 1827 g med Anna Fredrikke Muck f 1834 i Flekkefjord. Sønnen Nils f 1875 i Trondheim. Johan Edvards foreldre Nils Einarsen Rydjord, d 1864 i Trondheim og Marit Andersen. Ingen flere tråder i noen retning. Noen som har kjennskap til disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg finner mange Ryjord i FT 1900 i Trondheim Lenke , også Henrikke. Alle tydeligvis etterkommere etter Johan Edvard og Anna Fredrikke. Jeg vet at Rydjord i Veøy, Romsdal i noen tilfeller er skrevet uten den første d-en, og spørsmålet mitt blir da om det finnes en Ryjord-gård i Trøndelag hvor Johan Edvard Ry(d)jord f 1827 sin far Nils Einarsen Rydjord d 1864 kommer fra, eller om Nils Einarsen kommer fra Veøy i Romsdal?Kjenner noen en Ryjordgård i Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja, jeg fant faktisk den samme Ryjord via hvor.no mens du laget innlegget, og la inn nytt tema med spørsmål om noen kjenner denne gården.Rydjord, skrevet på mange måter, er en gammel gård kjent fra slutten av 1500-tallet. Den ligger i gamle Veøy kommune, nå Rauma, på østsiden av Rødvenfjorden som er en liten sidefjord til Romsdalsfjorden. Alle Rydjord kommer herfra, men et spørsmål om denne Henrikke Tønseth dukket opp. Jeg kunne ikke plassere henne så derfor dette temaet.Kanskje er Ryjord det riktige, DIS-navnet Johan Edvard Rydjord med d gal, og det er ingen felles rot.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aslaug Andersen

I følge opplysninger jeg har, var Henrikke Tønseth f. Ryjord gift med bryggerimester Johannes Tønset. Deres sønn Roar Tønseth, f. 24.10.1895 i Trondheim ble gift med Anna Boletta (Anniken) Arschenberg, f. 21.01.1902. Jeg vet ikke mere om Henrikke. Anna Boletta og Roar Tønseth ble g. 27.02.1926 i Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Osvald Rydjord

Ved en tilfeldighet fant jeg løsningen på Rydjord i Trondheim, og Henrikke f Rydjord.Henrikke er, som Odd fant, datter av Johan Edvard Rydjord og Anne Fredrikke Muck f 1834 i Flekkefjord, g 1865 i Trondheim(?). Johan Henrik, f 1827, var stadshauptmann (hva tilsvarer det?) i Trondheim, og sønn av Nils Einarsen Rydjord (1788-1864) og Marit Andersdatter (fra ?), g 1820 (hvor ?). Nils ble utdannet underoffiser i 1816 og ble politibetjent i Trondheim. Nils er født på Rydjord i Veøy, men faren døde da Nils var 1 år og moren døde da Nils var 4 år, og han ble oppfostret på nabogården Frøyset for 11 Rd årlig.Kan i tillegg opplyse at Henrikke Rydjords bror Nils Rydjord, 1875-?)g m Ingeborg Floan, var arkitekt, lærer ved NTH og leder for restaureringen av Trondheim domkirke.Så Rydjordnavnet i Trondheim kommer dermed fra Rydjord i Veøy nå Rauma kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.