Gå til innhold
Arkivverket

[#22886] Kan noen slå opp i kirkebok for Backe/Strinda ?, Vor Frues kirke, 1810.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hallo. Har noen mulighet for å slå opp i kirkeboken for Backe/Strinda for 1810( Jeg vet ikke om det er rette sogn de jeg nevner). Jeg lurer på dette paret: Knud Olsen Skorgen og hustru Gunhild Pedersdatter. Gift 27.12.1810 i Vor Frues kirke, Trondheim. Står det noe om hvor de ble født og når de ble født eller alder på dem? Står det noe om forlovere og hva de het? Håper at noen har mulighet til å hjelpe meg.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aud Bendixen

I kirkenboken for Vor Frue er 27.12.1810 oppført under vielse arbeidsmand Knud Olsen Skorgen og pigen Gunhild Pedersdtr. Buik. Det er ikke oppgitt noe mer. Skriften er dårlig. Buik kan muligens stå for Buvik, dvs. at hun kom fra Buvik en gård eller lign. i Buvik, nabokomune til Trondheim. På den tiden hørte Buvik under Byneset. Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er mer eller mindre vill gjetning når jeg her viser til Gunnhild Pedersdatter Buk som i 1801 var 19 år og tjenestejente i Brekken LenkeHun ble døpt i Røros 15/12 - 1783, foreldre Peder Larsen Bok og Anne Margethe Johannesdatter. Foreldrene grubearbeider Peder Larsen Buck 58 og Anne Margrethe Johannesdatter Kok 43 bodde i 1801 under Røros Bergplads / Bakkene. Jeg har funnet dem i Rørosboka, men det står ingen videre omtale av datteren. Dermed er jo dette temmelig usikkert.Jeg ser i hvert fall av FS at Knut Olsen Skorgen og Gunnhild Pedersdatter hadde en datter Anne Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takker meget for hjelp. Jeg viste ikke om datteren til Knud og Gunhild som het Anne Margrethe. Jeg har disse barna: 1.Peternella Knudsdtr. Skorgen, f. 20.05.1820 2.Caroline Knudsdtr.Skorgen, f. 04.03.1822 3.Peter Gunerius Knudsen Skorgen, f. 01.09.1823 4.Olaus Knudsen Skorgen, f.22.03.1828 Peternella er min tipp tipp oldemor.Så 'er jeg på' Røros igjen da. Hadde en annen som skulle være født i Røros. Randi Halvorsdatter, f. 1806\8. Foreldre Halvor og Ingrid. Jeg vet ikke mere enn dette om dem.Men tilbake til Knud og Gunnhild, står det altså ikke hvem som er forlovere til vielsen deres?Står det noe annet om Peder og Anne Margrethe hadde flere barn og hvor de kom fra, og hva annet står om dem?Hjelp jeg har vist alt for mange spørsmål, da jeg ikke har hvist noe om Knud og Gunnhild. Knud var i tjeneste på Skorgen, men var han født der? For Skorgen-navnet kan ha vært et soldatnavn, som var vanlig at de tok på den tiden. Håper ikke dette ble for mye spørsmål. Vennlig Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei, jeg kom til å tenke på noe. Anne Margrethe, datter av Knud og Gunnhild er jo sikkert oppkalt etter Gunnhilds mor, sønnen Peter er sikkert oppkalt etter Gunnhilds far. Sønnen Olaus kan jo være oppkalt etter Knuds far og Knuds mor kan jo ha hett Peternella eller Caroline. Dette var bare en tanke. Så til faddere på barna kan jo noen av disse være nevnt, om noen har mulighet for å sjekke det. Peternella er døpt 11.06.1820 Caroline er døpt 03.05.1822 Peter er døpt 28.09.1823 Olaus er døpt 27.04.1828, Disse er sikkert døpt i Strinda.Knud og Gunnhild bodde på Bakklandet i Trondheim er det opplyst.Disse datoer har jeg fått tilsendt uten faddere, jeg vet ikke mere enn dette. Og fødselsdato på Anne Margrethe Knudsdtr. vet jeg ikke.Håper på svar. MV Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Ørjan Larsen

Hei. Gunhild Pedersdatter Buk\Bok, gifter seg i 1810 med Knud Olsen Skorgen, han er født muligens på Skorgen i Tresfjord 1776, Møre og Romsdal. Barn: 1.Anne Margrete, f.1815, 2.Marit, f. ca 1816,3.Peternella, f. 1820,4.Carolina, f. 1822, 5.Peter Gunerus, f. 1823, d.ung, 6.Peter Gunerus, f. 1825, 7.Olaus, F. 1828. Familien bor på Bakklandet i Trondheim. Men jeg har ikke funnet dette paret døde i tr.heim eller barna døde, gifte. Så hvor de ble av de har jeg ikke funnet ut.Men takker alle som har svart meg.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Før du kaster deg over kirkebøkene - her mener jeg etterslekten - er det lurt å søke landsdekkende i folketellingen for 1865. Ingen av dem finnes under Skorgen, så man kan regne med at de som levde så lenge som 1865 er å finne unnder Knudsen/Knudsdatter. Olaus fant jeg ikke i 1865, men derimot en kandidat for Caroline f. 1822 (men det er ikke sikkert det er henne) i Vågan LenkeMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Anne Margrethe f. 20.10. 1815 Trondheim. Marith f. 17.10. 1817 Trondheim. Caroline f. 04.03. 1822 Trondheim. Olaus f. 22.03.1828 Trondheim. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo John og Astrid.Tusen takk for hjelp. Jeg har dåp på di fleste her men ikke Peter, f. 1825 og Marith, f. 1817. Faddere bare på Peternella: Faddere er Ane Halvorsdatter,Karen Pedersdatter,Birgita Rasmusdatter,Jørgen Skorgen,Amund Halvorsen,Peder Pedersen. Dette kan være noen som er søsken av faren Knud.Alle barna jeg har dåp på er døpt i Bakke kirke, Strinda, foruten Anne Margrete, hun er døpt i Vor frues kirke. Caroline som er funnet i Vågan kan godt vær den rette, søsteren Peternella blir gift og bosetter seg i Bindal. Om man kunne funnet utflytterlister fra Trondheim, så kan man jo finne dem.....? jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Jeg tenker ikke finne disse barnas menn\koner og barn, men bare hvor de flyttet og bosatte seg og når de døde. Foreldre til Knud Olsen Skorgen kan være disse: Ole Larsen, f.ca 1734 gift 3juli 1759,tresfjord med Marith Olsdatter, f. 1734.Bosted Skorgen, Tresfjord i Møre og Romsdal. Noen av barna her er funnet på family searc. Barn: Ingeborg, f.6 februar 1763,Ole, f.1764, Lars, f.9 august 1767, Knud, f. 1776. Kan være flere barn, men jeg vet ikke. Så er det å finne denne sønnen Knud når han ble gift og med hvem. Om det er rette Knud, tror jeg faktisk. Siden Knud O Skorgen har en datter som heter Marith og en sønn som heter Olaus. Foreldre til Ole, f. 1734 er Lars Olsen, f. ca 1700 og Berthe Knudsdatter. Her ser vi at Knud mulig er oppkallt etter Bertes far og broren Lars etter Oles far.Far til Marith, f.1734 het Ole Larsen.Alle dere som har svart meg, En stoor takk skal dere ha.Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.