Gå til innhold
Arkivverket

[#22888] Foreldre til Hans Persen f. 1809-1812, Rødø Sogn og Præstegjeld, Nordland


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Hans hadde bosted Varnæs i Tana, Finnmark under FT både i 1865 og 1875 og var gift med Karen Olsdatter f. 1832-1834. Fødested for henne var Nedre Størdalen Sogn og Præstegjeld. Har noen opplysninger om hvem som var foreldre til Hans, eventuelt også hvem som var Karens foreldre?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Kan muligens bostedet i Tana, Varnæs kobles til Nordre Værnæs, som ligger i nærheten av øya Rødøy i Norland, og såldes gjøre det lettere for noen å hente frem opplysninger om Hans? Venter med spenning.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Denne Hans er noe usikker. Det nærmeste man kommer er en Hans Andreas som ble født i 1814 som sønn av Peter Hansen. I tilfelle har han giftet seg som enkemann med denne Karen Olsdatter. De har ikke giftet seg i Rødøy. Løsningen vil nok ligge i å finne vielsen - kanskje den har skjedd i Tana? Hvor denne Hans Andreas ble av efter 1857 vet jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Haakensen

Takk for innlegget, Terje.De ble gift i Tana den 21.09.1857. Hans far er oppgitt å ha navnet Per Hansen.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Pedersen

Hei Arne,Først: Står det noe om at Hans Andreas var enkemann da han giftet seg i Tana med Karen Olsdatter den 21. september 1857??Jeg har ikke så mye liggende klart om aner, men har følgende:Hans Andreas Pettersen var født på Sleipnes i Rødøy og døpt 8. april 1814 i Meløy. Hans Andreas giftet seg 1. gang i 1842 i Rødøy med Elisabeth Jensdatter fra Selvær i Lurøy. Denne Elisabeth har jeg notert død 27. august 1857 på Nordnesøy i Rødøy. Hvis datoene stemmer, må mao Hans Andreas ha giftet seg før det var gått én måned efter konens død! Slå den!Far til Hans Andreas var Petter Hansen Engen, født på Sleipnes i 1781 og død på Enga i Meløy i 1855. Petter Hansen Engen var sønn av Hans Larsen på Sleipnes (ca. 1748 - ca. 1813) og hustru Ane Rasmusdatter, f. ca. 1749.Mor til Hans Andreas var Malena Andersdatter født i Åbotsvik i Meløy i 1782. Malena var datter av Anders Jonsen, f. ca. 1751, d. 1809 - gårdbruker og fisker i Åbotsvik, og 1. hustru Rachel Kirstina Larsdatter, f. ca 1750, sannsynligvis i Hemnes og død i Åbotsvik i 1803. Ett eller annet sted har jeg noen flere aner på disse to - men si meg: Hva har du av opplysninger om Hans Andreas, hans nye kone og deres efterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Arne Haakensen!Jeg har liggende mer en 50 sider av aner og etterslekt til Hans Andreas Pettersen, så hvis du vil kan jeg sende det på mail til deg. Men da trenger jeg din mail-adresse.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Birger og Terje,Takk for spennende innlegg! Er imidlertid ikke så sikker på at denne Hans Andreas Pettersen er rette person. Ellers vet jeg følgende om min tippoldefar, 'Fisker, Gaardbruger og Snedker', Hans Persen Varnæs:Bosatt på Varnæs i Tana under FT 1865 og 1875 sammen med kone Karen Olsdatter. I 1865 og ved hans begravelse (i Tana) i 1879 er fødested oppgitt å være Rødø Sogn og Præstegjeld. I 1875 og ved vielsen i 1857 er fødested oppgitt å være Bodø. Fødselsår varierer fra 1806 til 1812.I 1875 oppgis at Karen og Hans har 6 barn, hvorav Anne f. 1862 er min oldemor.Birger: Jeg setter stor pris på ditt tilbud om aner og etterslekt, men jeg håper at det er mulig å komme tilbake til dette etterat jeg eventuelt har fått bekreftet at riktig person er funnet.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hans var iflg. kirkeboken 'Nordmandsungkarl' før vielsen i Tana i 1857. Kone var 'Nordmandspige' Karen J. Olsdatter (23 år) med fødested Nedre Stordalen (Stjørdalen?).mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom en kan se er også bodø oppgitt som fødested ved dødfallet.http://www.rhd.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=116434Skifter med Per Hansen på viser at han trolig er fra Børelv i Bodø og var senere bosatt i Hopen ved Tverlandet i Bodø.Dette burde jo være lett å sjekke siden Bodin som dette lå i har full dekning med slekt og gårdshistorie. Hopen er i bindet om innstranden, Bind 4 til 6 b er vel de aktuelle her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Steinar,Spennende at en fra Bodø også bistår i mitt søk etter min tippoldefars foreldre. I dokumentet fra begravelsen står jo at han er født i Rødø.... Lurer litt på hvorfor både Rødø og Bodø er oppgitt i de forskjellige kilder. Kan utydelig skrevne dokumentetr være årsaken?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Steinar Olsen, Du skriver:'Engenslekten har jo og en del folk i Bodø men ifølge et skifte som dekker denne familien ingen i Tana.'Har du referanse til dette skiftet slik at jeg kan finne det lett, eller vet du hva som står der om familieforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det kan nok hende at han har oppholdt seg i Bodø for en tid, men hvis en ser på FT 1875 så står fødested Rødø Sogn og prestegjeld. LenkeHvis det er rett person som jeg har så er det underlig at han kalles Nordmandsungkar, for den Hans jeg har født ca 1814 giftet seg i Rødøy som ungkar 18.7.1841. Men kona døde allerede 17.10.1841 på barnseng. Han giftet seg som enkemann med en enke, Elisabeth Jensdatter den 9.10.1842, men ble enkemann igjen den 27.8.1857.Hvis da dette er den Hans som det er spørsmål om så giftet han seg altså for 3. gang den 21.9.1857. Da må jeg si stakkars man så uheldig han har vært.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiFamilien Engen finner du opplysninger om i Benkestokboken s. 236 og i Svein Edvardsens skifter fra Meløy etc s. 116 til 119 som du vil se av er det skifte etter en slektning av dem som døde barnløs og trolig veldig gammel siden det er så mange generasjoner. Skiftet er fra nr. 831 til 953 så det er altså 102 personer nevnt. Skiftet er foretatt i 1905 på Nornesøy i Rødøy.Det var forresten en bosatt i Finnmark på det skiftet men han var en Zahl Jensendet er forrseten skrevet myeom fotografen Louise Engen som var av denne slekten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAngående Elisabet Jensdtr. Finner ikke noe skifte på henne derimot finnet et skifte på det navnet og hun kalles da Elisabet Marie Zahl Jensen. (det står tett foran det skiftet som er nevnt i forrige svar)Hun er da nevnt gift med Anders Johan Olsen d. 24041900 og hun døde 23011905. Hans Pedersen (pettersen eller Petersen) er omtalt som hennes første ektemann. og de hadde ikke andre arvinger en bror til Anders nemlig Andreas Olsen Mevik i Herøy. (s. 831-834 i Rødøyskiftene)Eventuelle barn med Hans P. står vel på hans skifte som jeg ikke har funnet ennå.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Er det ikke lite sannsynlig at Hans kan ha vært gift tidligere, når det er oppgitt ved vielsen i 1857 at han er Nordmandsungkarl?mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Engen

Etterkommer som gjerne skulle vite mer om aner. Min oldefar var Lyder Johan Engen f. 24.07.1846 fra Segelfore, Rødøy. Han var sønn av Johan Christian Petersen Engen ( 13.01.1808-29.05.1896) og Elisabeth Christine Nielsen (d. 1858). Johan var sønn av Peter Hansen (1775-1838). Om noen vet noe mer er jeg svært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Steinar.I Skiftet etter Anders Johan Olsen på Nesøen Nord,; Rødø/1905, side 116-119, nr. 831- 953 ved Svein Edvardsen finner jeg følgene: Johan Engen, barn av Peter; St. Paul, Minnesota, USA, Lyder Engen, barn av Johan; Bodø, Anna Engen, barn av Johan; Bodø, Anna Dortea Strøm (død), barn av Johan; Amerika, bruker navnet Stream, Peter E. Stream, barn av Anna; Hogniam, Wash., USA-født 4.11.1881, Henry E. Stream, barn av Anna; Cosmopolis, Wash., USA; Edward B. Stream, barn av Anna; Cosmopolis, Wash., USA-født 28.12.1884; Annie E. Stream, barn av Anna; Hogniam, Wash., USA-født 31.9.1894Jeg finner en Henry Stream død 19.9.1958 og gift den 28.6.1899 i Lowell, Snohomish, Washington med CAROLINE M. DENNY, hun død 31 OCT 1957.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Haakensen

Hei, Det er en god stund siden dette tema var oppe og jeg har dessverre ikke funnet ut så meget i mellomtiden. Imidlertid har jeg sett i kirkebok for Tana at Hans Persen og Karen Olsdatter fikk en sønn noen måneder før de giftet seg i 1857. De var da begge bosatt på Fjelbma. Hans er oppgitt å være nordmandsungkarl når de giftet seg. I avskrift på Statsarkiver er skrevet fødested Bodø, men dette er nok feiltolket og riktig skal være Rødø. Med ref. innlegg nr. 4, tviler jeg på at det kan være samme Hans som var gift med Elisabeth Jensdatter som døde i august 1857 på Nordnesøy. Har også sett at en Hans Persen ble født 1807 i Rødøy. Far er oppgitt å være Petter Hansen Sleibnes. Kan ikke finne at nevnte Hans er registrert som død i oversikten på Digitalarkivet for Rødøy i årene frem til 1845. Ved begravelsen i Tana i 1879 er fødeår oppgitt til 1806. Avvik på et år er vel ikke uvanlig. Takknemlig om noen har kommentarer til disse opplysninger vedr. temaet. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arne Haakensen

Hei, Kirkebøkene for Rødøy ga dessverre ikke svar på mitt spørsmål om hvem Hans Persen(Pettersen/Pedersen)var. Omtalte Hans Andreas Pettersen Sleipnes f. 1813 (innleggene 5, 13,og 15)kan være personen som jeg leter etter, men antar han var død når kona Elisabeth Jensdatter Selvæhr ble gift påny med Anders Johan Olsen i 1845? Elisabeth som nevnes som død i 1857 i innleggene 5 og 13 må være en annen enn hun som giftet seg med Han Andreas i 1842. Hun er vel i tillegg oppgitt som enke ved sin død. Mest har jeg tro på at min Hans er han som ble født i 1807; også han oppgis være sønn av Petter Hansen Sleipnes. Finner imidlertid som tidligere nevnt ingenting på denne Hans når det gjelder konfirmasjon eller død. Mor til Hans Andreas f. 1813 oppgis å være pigen Karen Andersdatter når han konfirmeres i 1831. Petter Hansen Sleipnes hadde visst nok de andre barna med Malene (Magdalene) Andersdatter. Kan noen hjelpe meg å løse denne knuten? Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.