Gå til innhold
Arkivverket

[#22893] Foreldre til Karen Olsdatter f. 1832-1834, Nedre Sjørdalen/Trondheim


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Under nr. 22888 vedr. Hans Persen f. 1809-1812 i Nordland, har jeg også spurt om noen hadde opplysninger om Karen som var gift med Hans, men velger likevel å legge inn denne forespørsel om hvem som var hennes foreldre.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Vielser i Tana finner du hos RHD: http://www.rhd.uit.no/Hans Persen og Karen J. Olsdatter gifter seg i Tana 21. september 1857. Hans far er Per Hansen, hennes er bare oppgitt til Ole. Fødested er oppgitt til hhv. Bodø og Nedre Stordalen.Finner ingen passende i døpte i Rødøy her i Digitalarkivet, men databasen dekker bare Rødøy hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Haakensen

Ser ikke ut til at jeg kommer videre med mitt forsøk på å oppspore foreldre til Karen J. Olsdatter. Nedre Stordalen skal vel være Nedre Størdalen (Stjørdalen)? Hovedkirke for Nedre Stjørdalen var så vidt jeg vet Værnes når Karen ble født i 1834. Tilknyttede kirker var visstnok i Skatval, Hegra og Leksdal (Lånke).mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

sakset fra Stjørdalsbøkene, side 620Ola Torsteinsen Håveneset, døypt 3/6 1796, f 13/1 1879. Bygsla plassen. Er i 1875 nemnt under Moum, gr.nr. 197 b. * 19/4 1827 Beret Toresdtr. Berg, f. 1800 på Frosta. Dotter til Tore Johansen Nåvik frå Frosta som først budde i Værnesmoen og seinare ei tid på Berg i Lånke.B o r n : Torstein, neste brukar. Andreas, f. 3/4 1833. Karen, f. 10/6 1836.Sakset fra Skatvalsboka side 175Gnr. 25/2 Holan Vestre (Holholtet). Gammel husmannsplass skyldsatt 1881. Ola Eriksen, f. 1789, fra Alstadreinan under gnr. 52. Gift med Guru Pedersdtr. Folvik, døpt 28.08.1796, † 04.12.1858, fra Stjørdal (Stj. I, s. 69). Barn: Peder, f ? , † 07.02.1821. Erik, f. 09.04.1821, neste bruker. Bersvend, f. 12.02.1823. Peder, f. 02.08.1824, gift med Brynhild Pedersdtr. Berget, Hegra (Hegra I, s. 513), bosatt på Eldstad i Åsen ( Åsen II, s. 158). Ola, f. 22.07.1828. Karen Gurine, f. 11.01.1836, gift med Lorents Gunnarsen Bekken, se Kjeila under Vinnan gnr. 76/7. Dette var det jeg fant fra Skatvalsbøkene, Stjørdal(1 og 2) og Lånkeboka. Av disse så er den øverste mest sannsynlig(2 år feil er vel ikke uvanlig?) Jeg søkte utifra navnet Karen med Ola/ole som farsnavn, født mellom 1830-1839.mvhThor Erik Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Thor Erik,Takk for innlegget. Dersom 'min' Karen er en av de 2 forselåtte, holder også jeg på den øverste som mest sannynlig. Mellomnavnet forkortet J kan muligens være feks Johanne og oppkalling etter far til Tore Johansen. Karen fikk senere en sønn med mellomnavn Johan. Føler imidlertid at dette er et noe spinkelt grunnlag for at jeg kan være sikker på jeg har funnet hennes foreldre, men muligens kan det være noe å arbeide videre med.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Haakensen

Hei, Er det noen som har mulighet til oppslag i kirkebok for eventuell bekreftelse på at Karen Olsdatter f.10.06.1836 (se innlegg 5) heter Karen Johanne? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.