Gå til innhold
Arkivverket

[#22896] Humlekalven


Gjest Irmelin Stensaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Irmelin Stensaker

Hvem kan fortelle meg om Humlekalven ved Ålesund? Jeg har sett et bilde eller en tegning av den, men jeg husker ikke hvor. m.v.h.Irmelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Humlekalven/Humlekavlen er ei bitte lita øy eller ein holme heilt vest på øya Humla - ein ''kalv'' til den større øya - midt i Borgundfjorden. På Humlekavlen har det budd mange interessante folk opp gjennom tidene, m.a borgaren Johan Fabian midt på 1600-tallet, i 1690-åra Jens Mortensen Knag, seinare kjent som Fauskejyden. Kring 1800 budde malaren Erik Brunbas der, sidan ein Johannes Smidt. Humlekavlen er i dag landsted for ein ålesundsfamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

HURRA. Endelig noen som vet noe. Hvet du om denne øyen og dens innbyggere er nevnt i noen bøker? m.v.h. Irmelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Humlekavlen er kort omtalt i Ragnar Øvrelid: Borgund & Giske - Gardssoga, band 2 eller 3; eg har ikkje bøkene for handa. I boka er også gjengitt eit fotografi av Humlekavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Irmelin,Jeg har disse bøkene i bokhylla og kan gjøre oppslag for deg, men da må jeg vite hva du er ute etter. Det stemmer at det er et bilde tatt i 1962 av Humlekavelen i bygdeboka. Jeg har selv aner fra stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Jeg har slekt som har bodd på den øyen. Mine tippoldeforeldre bodde der i 1865. Navnene er som følger: Ingebrikt Fredrikson og Kanutte Johnsdtr.. De fikk flere barn, bl.a. Marie Oline f. 03.05.1850 som er min oldemor. Hun giftet seg senere i Bergen. Jeg er selvfølgelig intressert i å få vite alt om denne familien. Går det an å få fatt i denne boken idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Borgund og Giske bind 3 av Ragnar Øvrelid ble utgitt i 1964 og er neppe å få kjøpt andre steder enn i et antikvariat i disse dager, men du kan selvsagt låne boka på biblioteket. Det står 4 sider om Humlekavelen i boka og jeg kan sende deg disse sidene dersom du har en epost adresse jeg kan bruke.Når det gjelder dine tippoldeforeldre så står det kun følgende under brukarer: Ingebrigt Fredriksen (f. ca. 1805) nemnd frå 1853, 1865 omtala som 'logerende skebinder'. G. m. Kanutte Jonsdtr. (f. ca. 1820).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Takk for all hjelp. Jeg vil svært gjerne at du sender sidene til meg. Send til stibe@cnmail.no. M.v.h. Irmelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.