Gå til innhold
Arkivverket

[#22899] Brun/Bruun-slekt


Gjest Trond Okkenhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Okkenhaug

Aren Johannesen fra Lurø ble gift med Valborg Serina. Deres sønn Peter Brun Aren\Arnesen fra Rødøy i Nordland f. 1834. Dennes sønn Peter Christian Brun f. 14.11.1873, død aug. 1909. Er det noen som kjenner til hvor disse har Brun-navnet fra, og mere om deres opphav.mvh Trond O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Trond.Jeg har en Oaisas (Osaias?) Bruun Pedersen i mitt slektstre, men han var født i Balsfjord i Troms i 1791 (død 1868). Kanskje ett skudd i blinde, men kan han være forfader på ett vis til personene du nevner? Jeg er veldig interressert i informasjon om denne slekten.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ken: Er det denne her? LenkeJeg ser at Rygh skriver at gårdsnavn som har 'Brun' e.l. i navnet, kan komme av 'Brúnn' eller 'Brúni', som da er et mannsnavn eller et mannstilnavn. Eller det kan komme av 'Brún', som er en skarp kant, skrent (bryn). Eventuelt 'Brunnr' som er brønn/kilde. Men om dette er tilfellet her, vet jeg selvfølgelig ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Trond: FamilySearch er ikke alltid til å stole på, men der står i hvertfall at Arnt Johannesen gift 19.05.1834 i Rødøy, var 41 år ved giftemålet og sønn av Johannes Hansen. Brura var Valborg Serina Pedersdatter, 26 år og datter av Peder Brunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det er mange Brun-familier i Norge. Selv kommer jeg fra to forskjellige. Min oldefar på farsiden flyttet nordover til Harstadområdet midt på 1800-tallet, og han tok med seg gårdsnavnet Bruen(Bruløkken), som har blitt til Brun. Min bestemor på morsiden het også Bruun (med to u'er). Det navnet kom fra Gausvik i Trondenes, jeg kjenner ikke til opprinnelsen til dette navnet, men jeg driver og undersøker litt. Nabokommunen til Rødøy heter Meløy, og på gården Reipå fins en stor Brun-familie. Kanskje det kan være en mulighet? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Trond Okkenhaug

Ja det er godt at det heter: Bedre sent enn aldri! Derfor nå takk til Dere alle for god hjelp. Det synes som Arnstein har det sporet vi må følge. Valborg Serina var datter av Johan Brunn, så det er hennes slektsnavn familien seinere har brukt. Igjen mange takk. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.