Gå til innhold
Arkivverket

[#22910] Abbed Jens Mortensen


Gjest Tore Fuglestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Fuglestad

Abbed Jens Mortensen ved Svartebrødreklostret i Bergen. Klostret brant ned i 1528, og herr Jens bosatte seg senere på Milde. Fikk i 1530 gavebrev av kongen på Milde, noen kvernstøer i Sandviken og ødegården 'Hoffuedtz' som trolig lå i bakkene nord for Sandviken. Gaven omfattet trolig både Store Milde og Litle Milde, for disse gårdene sammen med Skipeneset hadde samme eiere helt til 1812. Han Giftet seg rundt 1530 og hadde flere barn.Opplysningene er fra Gards og ættesoge for Fana v/ Jacob T Larsen.**Er mer kjent om denne karen? Kjenner noen til noe ytterligere utgitt materiale som omhandler ham?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Fuglestad

Takk KnutDen første lenken din er spennende siden den peker mot et mulig opphav men omtaler ikke J.M. som Herr så det er vel tvilsomt om det er samme fyr?Den siste lenken er tydeligvis noe av kilden for teksten i bygdeboka. Her står det også noe : LenkeAndreas: Er det upresist å bruke Abbed som synonymt med Prior? (som han omtales i brevene over)mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Tore: tja.. jeg er ikke akkurat ekspert på feltet, men i dominikanerordenen (Ordo Prædicatorum) kalles ikke klostrenes overhoder for abbeder, men priorer (i motsetning til de gamle ordnene der abbeden er sjef og prioren en slags NK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jarle A. Hansen

Snublet over Jens Mortensen. Det er lite som vites om ham. Han var den siste prior i Bergen og fikk et dårlig ettermæle, beskyldt som han ble for å ha satt fyr på Svartebrødreklosteret i 1528 i ledtog med slottsherren på Bergenhus; Vincens Lunge. Det var like før reformasjonen og som kjent ble både Kristkirken og Bispegården like ved, revet tre år etter. Fader Jens fikk barn og bodde på Milde Gård i Fana. Gården gikk ut av slekten og tilbake til Kongen i 1624 grunnet manglende innbetaling på skatt, i følge 'Fanaboken'. Det siste jeg har funnet om ham er lenken som viser til 1539. I følge Abs. Beyer skal han ha druknet på vei til et bryllup på Håkonshellen (stedet der Håkon den Gode både ble født og døde), ikke så langt fra dagens marinebase på Haakonsvern. Når vites ikke, men da etter juli 1539. Ettersom jeg regner meg som en etterkommer, har jeg hatt moro av å levendegjøre Jens Mortensen i en roman jeg nylig fikk utgitt; 'Grepet om løvens fot'. Prioen var sannsynligvis dansk, men der finnes svært lite ordenshistorie om svartebrødrene (dominikanerne) i Norge. Har har forsøkt å skaffe frem mer, men forgjeves også hos dagens norske orden. - Mer finnes vel ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.