Gå til innhold
Arkivverket

[#22915] Slekt i Verdal


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Av gårdshistorien fremgår vel det meste som er å finne om slektene i Verdal. Men en Jørgen Sivertsen, St. Fleskhus var g.m. Lisbet Andersdr., Ysse, f. på Øren 1710. Kanskje noen vet noe mere om henne ? Gjerne også 'sikkre' foreldre til Jørgen. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Alv. Jørgen Sivertsen var født 1803, antagelig på Holmevald, død 1772 på Stor-Fleskhus. hans foreldre var Karen Jørgensdtr. 1663-1732 og Sivert Olsen 1672-1728, hm.på Holmevald. Lisbet f. 1710 på Øra, d. 1767, foreldre: Anne Larsdtr. Ydse 1680-1760 og Anders Larsen Ydse 1678-1735. Jørgen og Lisbet hadde 9 barn. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Trond og takk for svaret. Takk for sist forresten.-- Ja, man sitter med alle disse endene, etter å ha 'skummet fløten'.-- Skulle ønske det hadde vært mulig å funnet ut noe mere om enkelte av disse og hva de drev med. Gårbrukere er jo greit nok, men.-- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har også slekt fra Verdal. Kunne være interessant å høre hva slags litt. du refererer til og om det går å bestille. m.v.h. Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen, begge to! Har funnet oldemor, Catthrine Bergitte eller Trine Bergithe Andersdatter Solberg f. 1835.Prøver å finne ut hvem som var hennes mor. Hun var uekte barn,men vokste opp på gården til sin far Anders.(Verdal hist.lag) Likeledes prøver jeg å finne ham hun giftet seg med: Thomas Hansen f. 1821. Det er mulig de giftet seg i Drammen og da vil vel det være vanskelig å finne ut av i Verdals-området. mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Til Kathe: Stiklestad kirke: Døpt 20.03.1835: Catthrine Bergitte f. 11.12. 1835, ektefødt. Far Husmann Henrik Andersen Solbergvald, gift. Mor: Elisabeth Baardsdatter, gift. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Kathe. Jeg forsøkte å se om jeg så noen med ovennevnt navn, men kunne ikke se noe 'i farta'. Men om du forsøker med å legge inn nytt tema, får du sikker vite mer. Hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Kathe. John. O. rota endel ja. Cattrine Bergitte ble f. 11.12.1835, døpt 20.03.1836. Etter det jeg kan se var foreldra gifte: Husmann Anders Henriksen Solbergsvald og kone Elizabet Baardstr. Jeg kan ikke se giftemålet deres i Verdal, og Elizabet blir også borte, mens Anders dør som legdslem 12.06.1884 på Minsås. 'Trine Bergithe' finner jeg som barnepike i Kongens gt. 30a i Tronheim i 1875. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen! Det er nok flere som har rota det til for seg her, men det begynner jo å bli noen år siden. Anders Henriksen var(har jeg funnet ut i ettertid)gift med Lisbet Thomasdatter Solberg og hadde 5 barn med henne. Han hadde barn med andre før han giftet seg med Lisbet. Det virker som om det er Lisbet som kommer fra Solbergvald. Trine Bergitte bor hos sin far og hans kone da hun står til konfirmasjon. Hennes mor kan være Maria Elisabeth Baardsdtr. som senere giftet seg med Lyder Erntsen, men hun virker veldig ung når hun får Trine Bergitte - rundt 13 år. At Anders Henriksen var legdslem og tiden han døde er nytt for meg. Tusen takk, så langt. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen Kathe ! Kanskje denne er rett (?) Tomas Johansen Holmen, skredder, g.1.1801 m. Anne Arntsdr., Svinhammar, hans søskenbarn. Deres dr., Lisbet Tomasdr., f. på Øren 1802, d. på Solbergvald(?) g. 1825 m. Anders Henriksen Leirfald, f. på Rosvoldvald 1795, d. 1883.-- ?-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Alv og Michael Nå begynner det virkelig å ligne noe. Hvor i allhverden finner dere alt hen? Tusen takk, begge to!! mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Kathe.-- Vel, det jeg skrev er fra Verdalboka. Hvis det er rett, er vi littegrann i slekt.--De jeg nevnte navn på, er oppført med sønnen Hans Peter Anderssen, Daubakken u. Ravlo, g.1856 m. Anna Martinusdr., f. på Sundbyvald 1829, d. 1886. Dersom du mener dette er rette folk, får du gjerne foreldre til Tomas Johansen også og enda flere generasjoner.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Alv. Det virker som om det er helt rett det du skriver. Har nyss lest opplysende fra T.Okkenhaug om at moren til Catthrine Bergitte var Lisbet Thomasdatter (og altså ikke Elisabeth Baardsdatter, som var felskrivet fra presten) Helt klart at jeg er interesserad av å få ført opp fler i slekta, så jeg er takksam for flere generationer. Moro at vi er litegrann i slekt også. mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Tenk om alle feilskrifter en dag blev rettet opp.-- Kanske denne Baardsdr. var fadder ?-- Selv skulle jeg være fadder en gang og blev ført opp som far av presten !-- Far til denne Tomas Johansen, skredder, var s. av Johan Tharaldsen som var g.m. Anne Jørgensdr., dr. av Jørgen som er d.s. som innledningen av dette (mitt) tema. Det er jo ellers flere generasjoner foran, men kanskje det blir for omfattende til å skrive her.-- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Alv! Her fikk jeg masse å skrive opp i slektskalenderen - og du kan være trygg for at du aldri skal bli anvendt som fader-ha ha godt å høra att vi har humoren kjempemessigt - vi hørs, hoppas jeg mvhKathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

O.K., gjerne det. Vil du ha mere, kan du vel sende en note, eller ringe, slik at jeg får adr., så kan jeg sende det jeg har.-- (Min adr. er jo kjent , men postnr. er 8890.) Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen Alv! Tar sjansen på å sende adr.på nettet: Tullgårdsgatan 18 - Stockholm På forhånd - tusen takk mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Alv! Har nettopp lest meldinga fra Trond, (23076) men aller navnene hos deg stemmer, så jeg tar sjansen. Her er E-mailen min også: lred1@chello.no Det er vel knskje både bedre og billigere enn å sende i posten.(Unnskyld posten i norge!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.