Gå til innhold
Arkivverket

[#22920] Hans Christophersen, Lurøy


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Hans Christophersen var født ca. 1732 i Lurøy. Etter det jeg har funnet ut var hans foreldre Maria Hansdatter og Christopher Adriansen. Hans hadde 4 søsken. Hans hadde en sønn, Niels Hansen, f. ca. 1756, som var gift med Elen Hansdatter, f. ca. 1752. Er det noen som vet hvem Hans Christophersen var gift med? Han hadde også helt sikkert flere barn enn Niels. Jeg er også interessert i foreldrene til Niels' kone Elen Hansdatter. Alt som angår denne familien mottas med takk. mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 1766 er det skifte på halvsøster av Maria Hansdatter i Alderen i Lurøy Maren Poulsdatter. Her kommer hele skiftet: Maria Poulsdatter var hovedperson, og ektefelle var Lars Olsen.Arvinger-Niels Hansen som bodde på Sutternes, og var halvbror.-Karen Poulsdatter som var søster og død. Hun hadde vært gift med Christen Christophersen indre Kvarøen. Disses barn: -Anna Christensdatter som var gift med Elling Johannesen indre Qvarøen. -Margrethe Christensdatter som bodde i Haakaringen i Lurøy. -Ingeborg Christensdatter som var gift med Nils Pedersen i Sør-Nesøen(på grensen mellom Lurøy og Rødøy i dag).-Elen Hansdatter var halvsøster og enke-Kjersten Hansdatter var halvsøster, og gift med Erik Olsen Meløsundet.-Maria Hansdatter var død halvsøster, og hadde vært gift med Christopher Adriansen Haukland . Disses barn: -Hans Christophersen som var gift i Haukland-Adrian Christophersen-Ana Christophersdatter som var gift med Jacob Nilsen i Lurøysundet.-Maren Christophersdatter som var gift med Peder Andersen Alderen-Karen Christophersdatter som var 20 år og bodde i Indre Quarøen. Hennes formynder var Nils Middelstrøm Klippenvåg. I 1750 var det skifte i Klippenvåg på mor til Maria Hansdatter: Anna Nielsdatter var hovedperson. Arvinger var hennes barn:-Nils Hansen som bodde i Sytteren-Even Hansen som bodde i Alleren-Karen Hansdatter var død datter. Dennes barn: -Anne Christensdatter som var gift med Elling Johansen indre Quarøen. -Ingeborg Christensdatter som var gift med Nils Pedersen Sør-Nesøen. -Margerthe Christensdatter som var gift med Hans Larsen Ringen-Maren Povelsdatter var datter og gift med Lars Olsen Alleren i 1.ekteskap.-Elen Hansdatter var datter og gift med Nils Hansel Klippenvog.-Maria Hansdatter var død datter. Dennes barn: -Hans Christophersen som var 15 år -Adrian Christophersen som var 14 år -Niels Christophersen som var 8 år -Peder Christophersen som var 6 år -Anne Christophersdatter som var 21 år -Sophia Christophersdatter som var 17 år -Maria Christophersdatter som var 7 år -Karen Christophersdatter som var 4 år-Kirsten Hansdatter var gift med Erik Olsen Meløsundet.Skal se om jeg finner noe mer senere i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk Anne Lise. De skiftene som angår Maria Hansdatter har jeg (har også skaffet meg Svein Edvardsens skiftebøker for Lurøy). Men det var hennes sønn, Hans Christophersen jeg først og fremst var interessert i. Hvem var han gift med, hadde han flere barn enn Niels, og hvem var foreldrene til Niels' kone Elen Hansdatter. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 1812 var det skifte på Niels Hansen i Haugland og hans kone Elen Hansdatter. Deres barn var:-Christopher Nilsen-Jacob Nilsen-Peder Nilsen-Karen NilsdatterDet kan være flere Elen Hansdatter som er aktuell arving i skifter mens hun var barn, men det er vanskelig å si noe sikkert når jeg ikke vet hvor hun kom fra.På innrulleringen 1769 er Hans Christophersen innrullert i Haugland, og han er oppgitt til å være 34 år. Det står ikke noe om fødested. Hans far Christopher Adriansen er også innrullert i Haugland, men kun navnet på han er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøvde å søke på kirkebøkene for Rødøy på internett, men det eneste jeg fant var at Nils Hansen var døpt i 1758. Far var Hans Christophersen Haugland. Dessverre er Lurøy og Træna ikke med fra 1760 og utover. Vil anbefale ministralbok for Lurøy og Træna 1767-1824 på mikrofilm PF-423 og ministralbok for Rødøy 1758-1776 på mikrofilm PF-421(og kanskje PF-422). Der er også Lurøy med. Den for Lurøy og Træna skulle jeg gjerne sett på hvis biblioteket her hadde vært åpent, men det åpner ikke før jeg reiser herfra og blir borte noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.