Gå til innhold
Arkivverket

[#22926] Fra Trondheim til Aurskog


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Den 23. juni 1816 ble Jonette Jensdatter døpt i Vor Frue kirke i Trondheim. Hennes foreldre var tømmermann Jens Holte og Martha Larsdatter.Den 10. april 1849 ble hun gift i Aurskog Kirke med Andreas Larsen Romhus (ca. 1825-1882). De bodde senere på plassen Lotterud.Videre finner jeg på FamilySearch enkemann Jens Holthe (51 år) viet i Domkirken i Trondheim 25 Feb 1831 med Maren Marie Næss (20 år). Hans far er da nevnt som Mads Jensen Holthe. Er dette samme Jens Holthe?Døpte i Strinda ved Trondheim ligger i DA - Lenke . Der finnes en Jens, døpt 9. juni 1780, som sønn av Mads Jensen og Siri Olsdatter på Forbordstrøa. Er dette min Jens Madsen Holte?Det kunne også være morsomt å vite hva som fikk Jonette til å dra sørover til Aurskog.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frank Johansen

Jeg tar opp denne tråden igjen. Ser at folketellingen med navnelister for Trondheim by fra 1815 finnes på mikrofilm.Hvis noen der ute sitter med disse mikrofilmene, kanskje dere har lyst til å sjekke hvor (tømmermand) Jens Holte bodde og hva annet som står om ham og familien...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det er det. Borsett fra at det aldeles ikke stemmer at Jonette og barna ble født i Tolga!Har funnet barna født og døpt i Tolga og Jonette født og døpt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Det var sannelig bra dette med fødested Tolga ble oppklart! Jeg tillater meg å henvise til tema 25850, hvor jeg synes du har bedre henvisning til kildene du har brukt.Døpte i Strinda her i DA dekker kun Malvik sogn. Mads Jensen og Siri Olsdatter hadde to barn til ved siden av Jens født i Malvik: Ole f. 1778 og Inger f. 1782. (Alle født på Forbordstrøa) Jeg går ut fra at du finner Mads Jensen 58 og Siri Olsdatter 48 som bondefolk på Estenstad i Strinda (Lade sogn) i 1801. Dvs. de flyttet fra Malvik.I Trondheim by 1801 finner jeg en Jens Madsen Oune 19 som tjenestekar. Det er den eneste Jens Madsen i området i 1801.Det er dessverre alt jeg kan bidra med.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen
Lenke går til Estenstad 1801 (Mads Jensen var daglønner og logerende, ikke bonde!). Legg merke til at en plass under gården heter Aunbakken (viser til Jens Madsen OUNE i 1801).Soldat Mads Jensen og Siri Olsdatter giftet seg i Malvik 1778.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, jeg har funnet disse folkene både FT 1801 og i de søkbare kirkebøkene for Malvik. Vi kan jo spekulere i om logernde enkemann Ole Jacobsen er faren til Siri Olsdatter.Men hvor kommer i så fall Holthe-navnet fra? Og hva kan vielsen til Jens Madsen Holthe og hans første kone, Martha Larsdatter, fortelle oss?Derfor denne interessen for folktellingen 1815 for Trondheim by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.