Gå til innhold
Arkivverket

[#22930] Paul Aakermann / Achermann født ca. 1781 - Hvem, hva og hvor???


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Paul Aakermann ble trolova 28. desember 1807 og gift 20. januar i Aker kirke i Oslo med Maren Hansdatter. De fikk i hvertfall 3 barn før Maren døde 6. november 1813 (fattigbegravd ved Domkirka i Oslo 11. novemner 1813). 1) Johan Peter født 11. mai 1808 og døpt 25. mai 1808 i Domkirka i Oslo. 2) Dorothea Catharina født 24. februar 1811 og døpt 8. mars 1811 i Domkirka i Oslo. 3) Bernt Fredrik født 24. oktober 1813 og hjemmedøpt i Oslo og seinere kirkedøpt 16. januar 1814 i Nittedal, Akershus hvor han ble satt ut 'til opføding' på Christiania Fattigvesens regning.Ved barnas dåp er Paul innskrevet i kirkebøkene som 'Hattemagersvend' eller 'deserteret Hattemagersvend'.....og jeg finner han også i 1801 tellinga som 'Poul Achermann Tienestekarl Hattemager svend' 20 år gammel i Halden ('Fredrichshald') i Østfold. Jeg har sjekka kirkebøkene for Halden, Idd og Berg og finner kun en 'Povel'. Han ble født 5. februar 1880 av foreldrene Niels Schythe og kona Karen født Hoff og hmmmm kanskje lite sannsynlig at dette er riktig Paul...I 1801 tellinga for Halden fant jeg også kone Gunild Maria Akerman 53 år gammel og hennes nevø Anders Akerman 8 år gammel...Kan dette være familie??Hvem var Paul Aakermann eller Achermann egentlig??? Hvor fikk han Aakermann/Achermann navnet fra?? Hvor kom han fra?? Hvem var hans foreldre?? Er det noen som veit noe?? Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Den Povel jeg fant i kirkebøkene for Halden, Idd eller Berg var selvsagt født 5. februar 1780 og ikke i 1880...Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kun et 'negativt' svar. Jeg er ganske sikker på at han ikke er født i Christiania. Har forøvrig de samme regisreringer i Christiania i vor Frelsers Kirke som deg ( Nittedal kjente jeg ikke til), men har en annen trolovelsesdag ( 03.01.1808 )uten at jeg har kontrollert akkurat det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Geir...Jeg har vært og sjekka kirkebøkene en gang til på RA i dag vedrørende Paul og Marens giftemål i 1808. I klokkerboka står det at lysninga var 3. januar 1808 og giftemålet 20 januar 1808. I Ministerialboka så er den datoen jeg gikk ut i fra å være trolovinga, 28. desember 1807, innskrivingsdatoen.Jeg har også sett litt på konfirmanter i Oslo, Aker og Berg uten å finne mannen......I tillegg begynte jeg å gå gjennom skifteprotokollene for Oslo for å se om jeg finner'n død her.....Finner jeg ikke noe der fortsetter jeg med Aker. Må bare begynne et sted og 'grave' meg videre til jeg forhåpenligvis en eller annen gang finner'n.Forresten....Hva slags 'forhold' har du til den godeste Paul Aakermann/Achermann?? En etterkommer?? Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke noe forhold til Aakermann, registrerer generelt Christiania inntil 1815 ( i alle fall inntil videre ) inkl. personopplysningene i kirkebøkene. Det blir derigjennom også noe Aker. Men jeg er interessert i 'hvor det blir av' personer registrert i Christiania og selvsagt hvor de kommer fra når de ikke er født i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mette Værnes

Jeg drar denne opp igjen....Er det noen som veit noe om Paul Achermann/Aakermann?? Født, død og eventuelt noe av det som skjedde imellom??? Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svensken Paul Aanerman [feillest av meg for Aacerman], født i Göteborg, 25 år gammel, yrke hattemagersvend, medlem av det borgerlige artillerie, bor hos borgeren Walter, vært i Norge i 8 år, lever godt,avla 29.3 1808 troskapsed til Kongen til den dansk-norske stat og konge ved en eksaminasjon av 139 svensker i byen.Se svenskemanntallet 1808 og troskapsedens tekst på min webside, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter å ha klikket på lenken over, må dere velge kilden fra 1808 nesten nederst på siden, deretter finner dere både svenskemanntallet og troskapseden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I landet i 8 år, dvs fra 1800 eller 1801- - som desertør (fra svensk militærtjeneste). Aldersoppgaven varierer noe fra Fredrikshald 1801 og Christiania, men det er sannsynligvis samme mann. Det bodd eogså en annen ved navn Ackerman i Christiania i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Tore...Takk for svar...Min Paul var gift ved eksaminasjonen og det står det ikke noe om der men allikevel virker det som at dette sannsynligvis er rett mann...Jeg fant jo ut at han var 'deserteret Hattemagersvend'....Men var han også desertør fra det svenske militæret?? Stod det i lenka di?? Jeg klarte ikke å finne det.Det sannsynlige fødestedet er funnet.....Er det noen som veit hvor det blei av han etter konas død?? Jeg har foreløpig ikke funnet han død i Christiania eller Aker. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, det sto ikke det i kildene fra 1808 som jeg har funnet. Men når han omtales som deserteret og dessuten er svenskfødt, kjenner jeg ingen alternativer enn at han deserterte fra den svenske flåten eller hæren. Han var ikke den eneste i Norge i 1808 som var svensk desertør. Både i Fredrikstad og Fredrikshald var det rett mange svensker 1808 som var desertører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mette Værnes

Jeg drar opp denna enda en gang....Siden sist har jeg vært i kontakt med Landsarkivet i Gøteborg men de fant han ikke i noe av arkivmaterialet de har liggende der...jeg er som tidligere nevnt ute etter når og hvor han er født (sannsynligvis i Sverige), foreldrene hans, når og hvor han dør og eventuell annen informasjon det måtte finnes om han... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg har funnet en sønn til av Paul Aakermann døpt Peder 5. apr 1805 i Garnisonsmenigheten/Akershus slottsmenighet: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Han er født utenfor ekteskap og morens navn er Maren Jensdatter. I klokkerboka er morensnavn Andersdtr: Lenke I klokkerboka er Pauls fars navn oppgitt til Peer. Pouls sønn Peders konfirmasjon i Aker kirke: Lenke (nr 9). Pauls datter Dorothea Catharina er fadder når Peder døper sin datter Maren i 1831:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.