Gå til innhold
Arkivverket

[#22941] Klostergården på Halsnøy i Sunnhordland


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Ola Johanneson f. 1753 forpaktet halve klostergården i 1804 og var rådsbonde. Kona hans døde i 1801, rett før folketelling. Hva het hun? Barnebarnet til Ola, Ole Helgesen f. 1818 ble gift med Ågot Marie Mikkelsdatter Kloster f. 1819. Ågot er ikke funnet i kirkebok for Fjellberg. Faren skal ha kalt seg Mikkel Langballe og kan ha hatt noe med klostergården å gjøre. Finner bare en Langballefamilie med det etternavn på søk 1801, nemlig i Rogaland. Hvor ble Ågot født, og hvem er hennes foreldre?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner en Langballefam. i Hordaland også LenkeAagotte Marie Mikkelsdtr. f.1819 giftet seg 1-6-1846 Fjelberg med Ole Heljesen f. 1818. Hans far Helje Olsen og hennes M.Sanghall.Med litt fantasi kan jo det bli Langballe. Opplysn. fra FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Dette er interessant! Det passer bedre med en Langballe familie i Uskedalen. Det kan være at barna er søsken til Mikkel. Født på Tysnes? Moren er 54 - kan passe. Det var Arne D. Tveit fta Torshov som i et tidligere oppslag fortalte om foreldrene Helje Olsen og Mikkel Langballe til brudeparet i 1846. Hva er i så fall Sanghall for et navn?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Mikal Langballe 24 år (se lenke over) kan godt være faren til Ågot Marie Mikkelsdatter! Hva står T. Nese for? Han kan godt ha hatt arbeid på klostergården.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Her er kanskje svaret på noko av det du spurde om: LenkePå 'Næsse' (er vel garden Nessa) på Nedstrand budde i 1865 Anne Margrete Langballe saman med mannen Ola Bjørnson. Ane M. Tormodsdtr står oppførd som dotter deira, men patronymikonet gjer det klårt at ho ikkje kan vera dotter til Ola. Ola er truleg andre mannen til Anne M. Langballe. Ho har først vore gift med ein Tormod. Denne Tormod'en var nok òg far til Michael Tormodsen Langballe, den yngste av dei to forvaltarane på Skorpo. Det forklarer kva forkortinga 'T. Nese' i folketeljinga frå Kvinnherad står for - Michael var ein Tormodson frå Nessa på Nedstrand. I 1865-teljinga står han rett nok oppførd som fødd i Tysvær, men då han døydde, er det oppgjeve Nedstrand som fødestad. .... Men det finst bygdebøker for desse områda, også for Nedstrand. Eg har ikkje desse for handa, men det er det sikkert nokon der ute som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for bidraget, Per Ivar! Carsten hadde en lenke til gården Skorpen i Kvinherad (v/Uskedalen). Gårdeieren var i 1865 Mikael Langballe. Finnes han i bygdeboka? Faren hans mener jeg er Hans Christopher Langballe på Nærstrand gård i Tysvær, landkrammer og gjestgiver født 1762. I bygdebok? Min teori er at Mikael fikk en datter Ågot Marie Mikkelsdatter i 1819. Hun er ikke innført i Fjellberg. Hun ble gift med Ole Helgesen i Fjellberg i 1846. Finner dem ikke i 1865. Merkelig! Mikael Langballe kan ha arbeidet på klostergården for han kjøpte land på Skorpo i Kvinherad. Mikael kan ha giftet seg hjemme i Nedstrand og fått Ågot der-første ekteskap? Dette er en nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Eg kan skriva det eg fann i bygdeboka.Michael Hansson Langballe,(1797-1873)g. 1838 m. Marianne Pedersdtr. Hertzberg,(1811-92)Michael Hanss. kjøpte eigedomen i Skorpo i 1835. Desse to hadde ingen born som levde opp, difor adopterte dei systerson hans:Michael Tormodson Nesset,(1843-1914) frå Nedstrand i Ryfylket. Han tok etternavnet Langballe, og vart innsett som einearving.Om Michael senior har ei dotter utanom ekteskap veit eg diverre ikkje. Du lyt vel kanskje ty til kyrkjebøker for å finna det ut. Hadde kanskje vore litt enklare om ein visste kven mora var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for gode avklarende svar, Elin, atter en gang! På en måte kan min teori om Ågot sin far hvile. Du refererer til at Michael ikke hadde barn som levde opp. Det er merkelig at hverken Ole Helgesen eller Ågot (Mari) Mikkelsdatter er å finne i 1865. De kan ha gått bort mellom 1846 og 1866. Om brukerforum: Har fått mange svar på mine spørsmål de siste dagene. Takk til alle!Mvh Arne HansenMvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Dersom Michael hadde eit barn utanfor ekteskap, kan det vel likevel ha heitt seg at han ikkje hadde born som levde opp og som kunne ta over garden. Uekte born hadde nemleg ikkje arverett etter fedrene. Eg er noko usikker på når lovverket vart endra på dette feltet. Eg trur det var på 1800-talet.Elles må vel svaret vera å finna i kyrkjeboka for Fjelberg - då Ågot Marie vart døypt. På den tida var presten byrja skriva inn namna på båe foreldra til borna. Eg er på reise og har ikkje høve til å undersøkja kyrkjeboka nett no, men kanskje kan eg få gått på arkivet om eit par veker. Eventuelt kan du kanskje leggja ut eit eige spørsmål om oppslag i Fjbg kyrkjebok her på foruma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for svar, Per Ivar! Dette har vært en vanskelig nøtt. Oppsummering: Ågot Marie er født i ca. 1819. Jeg har ikke klart å finne henne i Fjellberg som døpt i 1819. (Det kan være jeg har oversett henne). Det er da trolig at hun er døpt utenfor Fjellberg. Er hun barn til Michael, er Nedstrand et mulig sted hun kan være født. Eller på veien fra Nedstrand til Sunnhordland. Grunnen til at Michael kommer frem er noe jeg har fått vite av andre: I 1846 ble Ole Helgesen Klostergård gift med Ågot Marie Mikkelsdatter Kloster. Foreldre skal ha hett Helje Olsen og Mikkel Langballe (Noe utydelg). Siden hun heter Kloster, kan faren ha hatt arbeid på klostergården. Da var de innlosjert på Lande i Fjellberg. Ole er OK, han er sporet tilbake til bestefaren-forpakter på klostergården i 1804 (Ola Johannesen). Det som er merkelig er at både Ole og Ågot ikke finnes i 1865 telling. De kan være døde eller reist langt bort. Er de døde kan de være å finne Fjellberg mellom 1846 og 1865. Det kan eventuelt være forklaring på at han ikke har gjenlevende barn? Så du ser, det er ikke lett å vite hvor du skal søke. Men svaret ligger et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Eg kan ikkje bevisa det, men eg lurer på om ikkje dette er (Agathe)Marie Mikkelsdtr. i 1865: LenkeI bygdesoga for Kvinherad, bd.5, (boka tek for seg den delen av Fjelberg som no ligg innunder Kvinnherad)plass Hagen under garden Sjo, fann eg ein Lars Torbjørnson Valo som var g.1 m enkje Agathe Marie Mikkelsdotter. Rettnok står det at denne A.M. var f. 1836,men det må vel vera feil. Ho hadde med seg ein son frå forrige ekteskap, Jens Olson, f.1851. Vidare står det at ho var enke etter husmann Ola Helgeson. Eg trur iallefall det er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Kjempebra, Elin! Ågot kalte seg i 1846 også for Mari da første barnet, Anne Margrete Olsdatter ble født. Anne var forresten tjenestepike på Sjo i 1865 under Engel Nielsen. Det står at Ågot var født i Fjellberg. Da må jeg ha overstt hennes fødsel i kirkeboka. Da gjenstår det 2 søk i kirkebok for Fjellberg: Agots dåp rundt 1819 og Ole Helgesens død i Fjellberg mellom 1850 og 1866.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Ver varsam med å nytta opplysningar frå band 5 av Kvinnherad-soga. Det er utruleg mange opplysningar som ikkje er komne med der - og ein altfor stor del av det som har kome med, er unøyaktig eller direkte galt.Har av og til sett døme i folketeljingane på at personar står med feil fødestad i høve til kvar foreldra stod som busette ved innførsle av dåp i kyrkjebøkene. Dette gjeld særleg i tilfelle der dei flytta nett på den tida då barnet kom til verda og skulle døypast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Alderen på Mari stemmer i 1865 telling. Er mer usikker på rett fødested. Kan ikke lage lenker. Hjelp! Vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Sjølv om det ikkje er mi slekt, skulle det vera litt morro å få veta kven foreldra til A.M.Mikkelsdtr. er. :-)Mvh. Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.