Gå til innhold
Arkivverket

[#22942] Solemmen og Selbekken i Stadsbygd på 1700-tallet


Gjest Marit Bergsrønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Bergsrønning

Prøver å finne ut mer om disse personene: Jacob Aage Isaksen Selbekken f. februar 1760, gift 25.07.1787 med Marit Olsdatter Solemmen f. ca. 1760. Forlovere Bent Arentsen Rejn og Gunder Knudsen Myr begge fra Stadsbygden. Paret bosetter seg i Kongensgt. hus 61 Trondheim, og får barna Ole 1788, Birgitta 1791, Sirri 1794, Lucia 1799 og Isak 1801. Lucia er min 3tippoldemor.Foreldrene til Jacob er Isak Ellingsen f. 1720 og Brynil Pedersdatter f. 1736. Isak Ellingsen dør 1803 Auset? 82 år. Brynil er datter av Peder og Ranni Aasmul (fra kirkebok).Så kommer nøtten... Er Marit Olsdatter Solemmen datter av Ole Einarsen Solemsaunet og Siri Larsdatter? I bygdebok for Stadsbygd står det: Ole og Siri Solemsaune: barn nr. 5 Marit f. 1760, hun fikk 17 år gammel sønnen Peder, f. 1777, og vart seinere g.m. tømmermann Ole Nilsen fra Gausdal. De bodde i Tr.heim. Dette er den eneste Marit som jeg kan finne passer fra bygdeboken, men så ble hun gift med feil mann. I kirkeboken er det 2 Marit Olsdatter Solem som er konfirmert, en 16 år 1775 og en 17 år 1776. Og det er en barnedåp i februar 1759 Ole og Marit Almoes Marit. Mitt håp er at noen har forsket på disse personene tidligere, slik at jeg kan utelukke eller bekrefte mine opplysninger. Har ikke funnet Marit Olsd. vielse med Ole Nilsen fra Gausdal, derfor har jeg ikke skrinlagt dette sporet.Dette ble både langt og uoversiktlig, men jeg håper på svar. Mvh. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marit Bergsrønning

Prøver på nytt med Marit Olsdatter f. ca.1760.Har funnet i kirkebok en Marit døpt i februar 1759, datter av Ole og Marit Almoe. Kan ikke finne foreldrene i bygdeboka for Stadsbygd. Hun kan være en av de som blir konfirmert (se forrige innlegg), bosatt på Solem p.g.a. arbeid/fosterdatter?Har noen opplysninger om Ole og Marit Almoe og deres datter Marit?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Marit H. Bergsrønning

Prøver igjen. Har nå funnet vielsen til Ole Nielsen og enken Marit PEDERSDATTER Sæter. Gift 30.09.1802 i Vår Frue kirke i Trondheim. Ole Nielsen og Marit Pedersdatter dør samtidlig 09.12.1822, begge 60 år. Bosatt i Ørjaveiten. Dette stemmer ganske langt med folket på Solem i Stadsbygd (i følge bygdeboka), men hun skal da hete Marit OLSDATTER!? Har også fått sjekket ut Marit Olsdatter Almoe.Så saken står fremdeledes som i innlegg 1 første avsnitt. Hvem er Marit Olsdatter Solemmen? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

På FamilySearch er det ei Marit Ollesdatter Sollem, døpt 2.februar 1760, Stadsbygd. Hennes foreldre er Olle Sollem og Sigri. Jeg sjekket Lensvik-boka under Solem, men fant ingen kandidater. I samme bok, Sannan under Selbekken, står bl.a. følgende (side 100): 'En Isak Ellingsen som antagelig var kommet fra plassrommet Buvigen utenfor Rønningen på Selnes bosatte seg der i 1756. Han var gift med Brynhild Pedersdatter, f. 1736. Deres barn var: 1. Elling, f. 1757, gift med Karen Olsdtr. Haugen 2. Jakob, f. 1760 3. Peder, f. 1762 4. Ole Isaksen, f. 1766, gift med Siri Estenstaddtr. Østgård, Tolga. 5. Johan, f. 1769, gift med Elen Nilsdtr. Trøen. Bodde i Selbekled. 6. Anders, f. 1755, gift med Gjertrud Kristensdr. Åsmul 7. Randi, f. 1778. Flyttet til Børsa. Det fremgår av folketellingen for 1801, at Isak Ellingsen og kone bodde da i Auset. Han døde der i 1803.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

På Dennis Haarsagers slektssider fant jeg følgende Marit (trolig hun jeg fant på FamilySearch, samt hun du har nevnt tidligere, og da er det nok ikke riktig kandidat): Solem, Marit Olsdatter (1760 - ) - female b. 1760 in Stadsbygd, Sør-Trøndelag, Norge father: Solemsaune, Ole Einarsen (1724 - 1768) mother: Larsdatter, Siri (~1724 - ) spouse: , Peder (~1760 - ) ----------child: Solem, Peder Pedersen (1777 - 1837) spouse: Nilsen, Ole (~1760 - )Det er mange Solem på denne slektssida: http://www.haarsager.org/slekt/ , så ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marit Bergsrønning

Hei og tusen takk til Karen for responsen! Som du skriver er nok ikke dette riktig kandidat, men jeg har lært utrolig mye om Solem i Stadsbygda!Nå må jeg legge hodet i bløt for å finne andre måter å løse denne gåten på, eller ganske enkelt sette strek ved vielsen og stoppe der. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei, gammelt tema dette her men jeg lurer på om du kom noe videre?Jeg har også, med god hjelp på DIS, kommet dit du er i dette tema.Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.