Gå til innhold
Arkivverket

[#22943] Selfangst, hvalfangst etc. på Grønland eller i nordområdene


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

i 1870- eller 1880 årene har jeg oppdaget noen som skulle ha vært på selfangst i nordområdene. Vedkommende skal ha vært borte fra sitt hjem i rundt 3 år.Finnes det mannskapslister fra slike ting? Jeg har ikke noen eksakt tidsperiode, men jeg vil anta at det i allefall var 1875 og 1886.Måtte man skrive seg inn i noen dokumenter for å være med på fangst?Jeg vil jo tro at vedkommende fikk lønn etter hva slags fangst han hadde, så det er kanskje notert noe sted?Noen som har vært borte i et lignende tilfelle? Hva er det jeg kan forvente å finne, og hva ( og ikke minst hvor) skal jeg lete etter?I materialet jeg har, står det både 'nordområdene' og Grønland. Jeg vet ikke om det er det samme eller om det henvises til forskjellige ting.Materialet jeg har er et brev som forteller om vedkommende og det står ikke noe mer om dette oppholdet.Jeg har regnet meg frem til at det mest sannsynlig er 1881-1884 som perioden han var borte. Men det kan altså også være litt tidligere.Er det noen som vet hvor transporten gikk fra? Vedkommende er fra Øsfold, så da gikk det kanskje skuter til og med fra Fredrikstad?Takknemlig for all mulig informasjon!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Noen tips kan deg gi deg da en oldefar av meg dro med skuta 'Vardøhus' til fiske nordpå. Det hadde seg sånn at skuta gikk ned utenfor Mandal i februar 1887. Den gikk ut fra Sandefjord med ca. 30 mann ombord. Det var ingen mannskapsliste. Hvis du vil lese om det kan du skrive inn skutas navn på nettet og få opp historien.Derfor har jeg søkt opplysninger om fisket nordpå. 'De norske fiskeriers historie' av Trygve Solhaug, Universitetsforlaget. Biblioteket kan sikkert hjelpe. Sjøfartsmuseer er et tips. Lokalavisa i Larvik hadde jevnlig meldinger fra Mandal ang. forliset, man noen mannskapsliste har jeg ikke funnet. Du kan ikke se bort fra at noen fra Østfold tok hyre fra Vestfold, det var tett trafikk med skuter over fjorden den gangen. mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Tusen takk for opplysningene May Karin! Jeg har ingen kunnskaper om dette, så dette var en begynnelse. Jeg skal låne meg den boken du nevner.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

En ting som jeg lurer litt på. Var selfangsten kun en del av fiskerinæringen? Eller var dette en 'egen' næring, i den tidsperioden jeg nevnte?Kanskje det er litt kjekt å få vite, for hvis det var mere en egen 'næring' så ville det kanskje være enklere å snevre inn på potensielle skuter han ble med.Så, var selfangst et 'egen næring' det vil si, var det noe man gjorde hele året, og bare dette, eller var selfangst noe man gjorde på enkelte tider av året? ( i tillegg til annen fangst eller fiske)Beklager hvis jeg spør veldig dumt, men jeg har som sagt veldig liten kunnskap om dette!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.