Gå til innhold
Arkivverket

[#22945] Adresser i Trondheim - Den borgerlige realskole/pikerealskolen, Hilchen S.


Gjest Marte Mona
 Del

Recommended Posts

Gjest Marte Mona

Eg leitar etter kor Pikerealskolen (starta 1801) i Trondheim låg frå 1801 og fram til 1829. Finn det ikkje i byleksikon - trur ikkje det står i boka om Trondhjems borgerlige realskole heller (har berre utdrag for handa). Den borg. realskolen skal ha hatt tilhald i ein bygning som tilhøyrde Waisenhuset frå starten. I 1803 kjøpte skolen (pikerealskolen) eit nytt hus - men kor låg det hen? Var dei samlokalisert, eller låg pikeskolen for seg? Eg veit at den første læremora Hilchen Sommerschild budde i Brattørveita hus 2 1801 - men kva adresse tilsvarer dette i dag? Finst det nokon nøkkel for å omskrive adressene frå 1801 til dagens adresser i Trondheim? Fann tre lærarar ved 'borgerskolen' i Søndre gt. hus 18 i 1801 - kan realskolen ha lege der? (kva tilsvarer denne adressa i dag, i tilfelle?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Eidsvik

Hei Marte. Det står da mye om denne i Trondheim Byleksikon, s. 420. Den kom ikke i egne bygninger før i 1861, bygd av de tyske arkitektene Schirmer og von Hanno. Gjengir bare noe, kort her: Tidligere Døtreskolen i Dronningens gt.1b. Senere ble dette Trondheim Borgerlige Realskole, i dag Gerhard Schønings skole, Vår Frue gate 1-3. (Realskolen, se s.432-433, Byleksikonet) Da skolen begynte i 1783 hadde den både jenter og gutter. (8j og 34g), den ble kjønnsdelt først i 1801, da Pikerealskolen ble utskilt som egen skole, landets eldste pikeskole. Slått sammen igjen 1900. Til å begynne med holdt de til i en av bygningene til Waisenhuset. Fikk egen bygning i 1829, Grambowgården. Etter en brann i 1841 fikk gutterealskolen ny bygning, og pikerealskolen holdt til i Dronningens gate 1b. (Litt av det som stod, det er en del mer) RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Mona

Hei, og takk for innsatsen! Eg har også lese dette, men det eg ikkje finn ut, er kor pikerealskolen heldt til frå 1801-1829. Dei skal ha fått nytt hus i 1803... Dette er vrient.. Marte M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.