Gå til innhold
Arkivverket

[#22947] Susana Fredricha Nicoleusdatter f. 1739, Våler i Solør


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Hei,lurer på om noen vet noe om Susana Fredricha Nicoleusdatter f.1739, hun bor på Svenkerud i 1801,og er gift? med Ole Haagensen f.1735. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg vet ikke noe om Susanna, men for å lede på rett spor, kan jeg opplyse at denne Ole Haagensen er Ole Haagensen Hals fra Bjølset i Elverum. Paret flyttet visstnok til Bjølset etter 1801.Ingen vielse på paret i Hof prestegjeld, så de er rimeligvis viet i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg vet ikke hvor Susanna var fra, men i kommunikantlistene for Elverum opptrer hun første gang 28.05.1758, deretter 05.11.1758, 06.05.1759, 11.11.1759, 18.05.1760, 02.11.1760, 19.04.1761 og 08.11.1761, alle gangene med Rostad i Hernes som bopel. Hun tjente sikkert der. (Rostad var den gang offisersbolig.)Da hun kommuniserte (gikk til nattverd) 16.05.1762 og 14.11.1762 bodde hun i Prestegarden. Der bodde hun også ved ekstraskatten i oktober 1762, oppført under kategorien 'Piger over 12 aar'. Hun kalles da Susana Christiansdatter!Hun og Ole ble gift i Elverum 31.10.1766. Hun er da innført som 'Susana Frederichsdatter Nicolausen'.Sønnen Herman Christian døpt i Elverum 24.10.1773.Jeg kan ikke finne Ole eller Susanna som gravlagt i Elverum etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mener nevnte Ole Haagensen Hals døde på Svenkerud i 1811. De hadde flere barn mens de bodde i Elverum (født før Herman Christian). Skal se nærmere etter imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Morten Søgård

Jeg har Susana Friedrichsdatter Nicolausen som en av mine aner,og har spekulert litt på hvor hun kan komme fra,men har ikke funnet ut mye... Ser at R.R.Haugen over her skriver at hun stundom også skreiv seg som Christiansdatter. Kan en mulighet være at hennes far het både Friedrich og Christian,altså Friedrich Christian (høres dansk ut)og med slektnavn Nicolausen som er oppført som Susanas etternavn i kirkeboka for Elverum,vielser 1766? Jeg bare undrer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Berit Finstad

Hei,ja det er lenge siden sist jeg drev med dette her. Jeg kom ikke lenger, og la det hele bort.Men det kan jo hende dette er rett mann som er far til Susana. Men stusser litt på von Sibbern, lyder litt Nederlandsk ut syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Har vel en kandidat til Susana nå da,basert på mine antagelser om farens navn .Nr. 6,første kolonne , døpt i Oslo Domkirke 8.januar 1740.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei, jeg ble litt nysgjerrig på dette her igjen nå. Fant noe spennende om disse folka hvis du går på Lenke Er ikke så god til å klippe og lime derfor slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Før Herman Christian, nevnt i innlegg 3, hadde Susanna og Ole barna Martina, døpt 09.08.1767, og tvillingene Anne Christine og Christian Friderich, døpt 10.09.1769, alle i Elverum.Tvillingene har samme navn som foreldrene til den Susanna som Morten har funnet døpt i Christiania 08.01.1740. Tyder derfor på at hun er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Martina ja, i Våler bygdebok skrives det om Ole Haagensen Hals sin datter Marthea eller Martia,gift med Lars Olsen.Dem bor på Svenkerud i Våler alle sammen, Susana,Ole Haagensen Hals, Lars Olsen og Marthea/Martia. Er hun identisk med Martina nevnt av Ronny? Her er dem: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Jeg er også veldig spent på hennes mor sine aner Anne Kristene Loemand, syns det er sjeldent etternavn dette her.Eller hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok her snakk om Anna Kirstina Lohrman (Lorman/Loman) som ektet Christiania-borgeren Christian Friderich Nicolaisen (også Niclassen ) 12.01.1730 i Vor Frelsers Kirke. De hadde mange barn utover nevnte 3. (Denne her hadde jeg tydeligvis glemt, ikke første gang dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, alt tyder på det, men om du skal ha et sikkert svar må du nok vente til utpå høsten (om du ikke nøster opp selv). Peter Høyer kommer til Norge og er fuldmægtig for ingen ringere enn Giord Andersen. Men jeg tror hun er født litt tidligere, Høyer kommer hit (dvs. Christiania) 1703. Men jeg må kontrollere alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Selv om det ikke står i dette tilfelle, ble de trolig viet 'hjemme i huset'. Dette var vanlig blandt det øvre sjiktet av byens befolkning og forlovererklæringen forteller i dette tilfelle at de ikke var i slekt- eller svogerskap som ville avstedkommet krav om Kongens tillatelse for ekteskapet. Så her var kun snakk om å følge 'moten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Hmm,må si jeg veit lite om det øvre sjikt,er det noen som har linker til opplysninger om dette sjiktet?Og er faren til Susana fra Sibbern-slekt? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er ingen linker til dette sjiktet som var en rundt formulering fra min side. I denne sammenheng er en borger og 'husnæring' som erverv i Christiania som ekter datteren til fuldmegtigen til i sin tid Norges rikeste mann, mer enn godt nok til å tilhøre det lag av befolkningen hvor ekteskap 'i huset' var vanlig.At faren skulle være datter av oberstløytnanten i Bragernes i 1705, skal jeg ikke avvise, men foreløpig ser det ikke videre sannsynlig ut. Mye taler for at svaret er nei.Et mer presist svar får dere vente litt med, men det er jo full anledning til å løse dette selv (men neppe uten å besøke arkivene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Morten Søgård

Fant til slutt også Susana som død på Svenkerud i 1801, høyre side nederste sepult.LenkeAngående hennes mors aner ,Lohmann og Høier , har noe nytt kommet til i høst?mvh Morten Søgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.