Gå til innhold
Arkivverket

[#22948] Kirsten / Kristianna Olsdatter - Beiarn i Nordland


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Svend Olsen på Øynes i Beiarn (i Nordland), f. 1797, d. 1879, var gift med Kristianna eller Kirsten Olsdatter, f. ca. 1799, d. ca. 1843. Skifte etter Kirsten Olsdatter Øynes ble holdt 3. oktober 1843.M.B. Olsen kaller henne Kristianna - skiftet Kirsten. Men hvor var hun fra? M.B. Olsen nevner ikke dette i sin slektsbok.Kirkebøkene for Beiarn i perioden omkring 1800 ligger på Familysearch. Der har jeg funnet to kandidater:Christianna Olesdatter, dpt. 6. okt 1800 - datter av Ole Mortizen og Hellene Maria. FT 1801 plasserer disse på Nordland i Beiarn - det samme gjør den nye Beiarboka. Men den sier også at Christianna havnet på Kvæl i Beiarn, og døde i 1891.Christianna Olesdatter, dpt. 10. mai 1801 - datter av Ole Pedersen og Dordi Hansdatter. FT 1801 plasserer disse på Kvæl i Beiarn - riktignok da uten datteren Christianna, men hun ble kanskje født etter at folketellingen ble tatt opp. Den nye Beiarnboka sier at denne Christianna ble født 1801, døde 1878, og bodde på Kvæl.Så det ser ikke ut til at noen av disse to er den korrekte Christianna. Men hun kan jo like gjerne komme fra Gildeskål, Skjerstad eller andre steder.Er det noen som sitter med kirkebøkene og kan kaste lys over dette?mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Frank. Ad Christianna. Jeg har sett gjennom disse personene og jeg tror det er håpløst å finne ut av det uten å gå til kirkeboken. Jeg lånte mikrofilmrullene i mai/juni og de er godt leselig.Det ser ut til at det er en viss forbindelse mellom Kvæl og Nordland ved giftemål. Den første slektsboken for Beiarn er nesten umulig å bruke fordi det er så mange med samme navn. Mange av dem igjen har ukjent opphav. Det er nesten ingen slektsnavn - var det virkelig ingen med slektsnavn i denne bygden? Dette kompliserer alt som har med slektssøk å gjøre.Et eksempel: Jeg leter etter Maren Holte Bredal 'gift i Beieren', side 193 i Wilhelmine Brandts 'Slækten Benkestok' Tror det blir umulig å finne henne uten kirkeboken og står hun da med slektsnavn eller bare Jochumsdatter?Jeg ser at det er en del personer som prøver å finne ut av slektssammenhenger i Beiarn. Kjenner du til DIS-Salten? Kjenner du til om det er et levende diskusjonsforum? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Noen opplysninger fra KB (Gildeskål/1805-1826/805.A02) som jeg har på microfich. Jeg gikk igjennom konfirmantene fra og med år 1815 til og med 1820 (årene 1819 og 1820 ble finlest linje for linje) med følgende resultat:1816: Sven Olsen, Savjord, 18 år (nr.11)1816: Christiana Olsdtr., Larsoos, 16 år (nr.4)1817: Christiana Olsdtr., Ek (?), 17 år (nr.5)1820: Christiana Olsdtr., Solø, 16 år29.sept. 1820 lyst som u: Sven Olsen, Øynis, og pige Christiana Olsdtr. MoljordJeg har også en ukontrollerte transkribert liste over fødte i Beiarn 1795-1804. Her er følgende 'spor':Catrine 1799, Larsos (foreldre Ole Christophersen og Berit Josephsdtr.) Sjekk med Ft1801 om navnet kanskje skal være Christiana.Christianna, 1800, Norland (foreldre Ole Montzen og Hellena Marie Christensdtr.)Christianna, 1801, Qvæl (foreldre Ole Persen og Dordi Hansdtr.)En annen viktig ting å være klar over er at kirken i Gildeskål og Beiarn ble brukt om hverandre. Dvs. en må sjekke KB for begge kirkene før en gir opp.Håper at 'sporene' kan løsne litt i floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ref. FT1801 er datteren til Ole Christophersen og Berit Josephsdtr., bosatt Larsos, skrevet som Christiane - og dermed tror jeg at tampen brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Trond. Det er flott gjort av deg å gå så nøye gjennom disse forskjellige personene. Tror at Frank (og jeg)finner frem nå. Jeg har et spørsmål: Jaktet på opplysninger på mikrofilmen som jeg lånte. Der var det en rull for Beiarn fra ca 1747 og noe inn på 1800-tallet. Mener du å si at jeg også burde ha sett gjennom Gildeskål for samme tidsrom eller misforstår jeg? Må låne om igjen da jeg ikke fikk tid til å gå gjennom alt bl.a. Maren Holte Bredal som jeg håper å finne ut av. Takk for innsatsen! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei Inger. Ja, du må sjekke både Gildeskål og Beiarn. Jeg har funnet flere eksempler på at familier i Beiarn innimellom lar sine barn døpe i Gildeskål - og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg kikket litt på skiftene og fant følgende vedr. familien Ole Christophersen / Berith Josephsdtr.:Det holdes skifte etter Ole Christophersen, 14.10.1805. Datteren Christiana er nevnt å være 5 år og oppsatt verge er Christopher Pedersen, Selfors. NB! Bosted for familien ved dette tidspunkt er Frostos i Beiarn (Frostos er kanskje underbruk av Larsos?).Det holdes skifte etter Joseph Pedersen,kårmann Storjord i Beiarn (Beriths far), 20.04.1812. Vi får nå opplyst at Berith er gjengift med Jacob Pedersen, bosted Larsos (el. Frostos?).Det holdes skifte etter Berith Josephsdtr. 20.09.1828 (bosted Frostos). Det som er merkelig her er at Christiana ikke er nevnt som arving etter moren. Arvingene er foruten mannen Jacob Pedersen; Johannes Olsen, sønn, Frostos, Søren Olsen, sønn, Frostos, Christopher Ingebrigtsen, sønnesønn, Daareth Olsdtr., datter, Beiarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

(Nettopp tilbake fra langhelg i Amsterdam, så nå kan jeg svare.)Takk for god hjelp, Trond!(Jeg vet dessverre ikke noe særlig om DIS-Salten, Inger.)Frostos og Larsos (og også Os) ble brukt om hverandre helt til matrikkuleringen gav den navnet Larsos. Under Frostos i den bye Beiarboka, står Christiana nevnt som datter til Ole Christophersen og Beret Josephsdatter og med 1799 som fødselsår. Hverken dødsår eller senere bosted er nevnt. At hun ikke er nevnt i skiftet i moren kan jo tyde på at hun er død før den tid, men hvem vet?At hun bodde på Moldjorda da vielsen ble lyst, tyder vel på at hun var i tjeneste der.mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.