Gå til innhold
Arkivverket

[#22949] Tilfeldig - eller er Gunild Gulbrandsdatter (1865) = Gunild Retvet (1900) ???


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Ved FT1865 er 'Gunild Gudbrandsd' 47 og kona til 'Johan Johanness', 67, husmand med jord på Gørrak i Kråkstad og har barna Maren (11), Ole (7) og Edvard (3) boende hjemme.Jeg kan ikke finne paret ved FT1900. At Johan skulle være i live er vel for mye forlangt, men jeg vet sikkert at Gunild ble svært gammel (visstnok 103 år) så hun levde skråsikkert i 1900 da hennes dåp er funnet 1/1-1813 i kirkeboken.Jeg kan bare finne en eneste Gunild (uansett bokstavering) med riktig alder og fødested i denne tellingen:Gunild Retvet, fattiglem, ug, yrke=Hobøl fattiggaard(!), født 1814Jeg gikk ut fra at det ikke var samme dame intil jeg i dag prøvde å søke opp hennes barn i FT1900. Bl a fant jeg ingen passende Edvard Johansen, men ved landsdekkende søk på alle mulige stavevarianter av navnet, fødested Kråkstad, fant jeg EN:Jens Edvard Retvedt, formann ved cellulose og gaardbruger på Røkeberg i Øvre Eiker.Riktignok oppgitt som født i 1855 (mot 3 år i 1865), men allikevel:Dette er da nesten FOR pussig?Jeg kan bare finne EN gård ved dette navn - og den ligger... i Kråkstad!Så da kommer spørsmålet: Er det noen som kjenner til brukerne av denne gård i tidsrummet 1866-1899, dvs kan Gunild ha vært brukerkone der på et eller annet tidspunkt - enten sammen med Johan Johannesen eller eventuelt sammen med evt. ektemann nr 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hm...Jeg lurer på om jeg har funnet (negativt) svar her:LenkeAt det er denne Edvard'en og denne Gunnild'en jeg har funnet i 1900-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei. Her må vel være lenke til din Gunhild f. ca 1814. Lenke Finner heller ingen som passer bedre i alder. Hun er i den tids eldrepensjon. Ikke så langt unna Ski.Pussig med navnlikheten med den andre Gunild. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! På folketelling 1865 RHD finner jeg din Gunild med alder angitt 1819. ( Unøyaktig, tydeligvis)? Lenke Forskjell i alder som du finner på sønnen i Eiker fra dine kilder til folketelling er nok ikke umulig. Skal si fra hvis jeg finner flere ting av interesse. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! På Fam. S. finner jeg disse barna listet opp med foreldre Johan Johannessen og Gunild Gulbrandsdtr. Bernt Anton Johansen , dpt. 25 apr 1847.Kraakstad, Anton Johansen dpt. 26 aug 1837, Aas, Akershus. Anne Margrethe Johansen, dpt 15 jul 1849, Kraakstad, Maren julie Johansen dpt. 8 okt 1854, Kraakstad, Grethe Marie Johansen dpt. 25 des 1844, Kraakstad, Hans Anton Johansen dpt. 26 des 1842,Kraakstad, og Johannes Johansen dpt. 17 jan 1841, Kraakstad. dette var de barna jeg fant ved foreldresøk. Du har flere fra før, men disse kan også muligens være en ledrtråd, hvis du sjekker i kirkebøker. Hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! dette var en nøtt. Finner en Gunhild GulbrandsdatterLenke i 1875 folket. Lurer på om din Gunild kan være gift 2.g. men en litt yngre mann? Da har hun i så fall flere barn i 2. ekteskap? Eller er dette et blindskudd. Trøkstad er vel i samme området? Kan hende du finner noen som kan slå opp i kirkebøker og bygdebøker for deg. Lykke til. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg gir meg ikke med søking som du ser. Dette var ganske spennende. Finner giftemålet til en Gunild Marie Gulbrandsen og Johan Johannessen 28 Des 1839, Kraakstad, Akershus. ( F.S.)Kan jo passe med datoer for barnefødsler. Samme søking finner jeg en Gunild Gulbrandsdatter g. 2 jul 1853, med Johan Hansen, Trøgstad, Østfold.Her har du litt å finne ut av. Kan dette være din Gunild i ekteskap nr. 2. Når døde Johan Johannessen? Han skulle være f. 1799, hvis alder er rett her? Lykke til med løsning av mysteriet. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg vet ikke når Johan Johannesen døde, men her ser du ham i live 1865, så dette må være to forskjellige damer:LenkeForøvrig 1000 takk for bryllupsdato og barnedåp. Men spørsmålet gjaldt altså tiden 1865-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, beklager. Det var dumt spurt. Jeg burde jo sett selv at Johan Johannessen var i live i 1865, på min lenke fra RHD 1865. Det er nok en annen Gunild Gulbrandsdatter i 1875, med samme fødselsår . Har du funnet de samme barna som er listet opp på F.S.? Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har du vel også sett familien med etternavn Retvedt fra 1900 folketellingen Kraakstad. Lenke Her kan det vel passe med noen av barna fra F.S.? De kan vel ha plassert bestemor i pleie på denne tiden? Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at foreldre til Gunild Marie Gulbrandsen som ble døpt 1.jan 1813 i Kraakstad var, Gulbrand Torsen og Olia Johansdatter. De hadde også en datter Anne Helene Gulbrandsen dpt. 4 jul 1819, i Aas, Akershus. Hvis dette er av interesse. ( Det er jo lenger tilbake i tid.) Ellers finner du en rekke med etternavn Retvedt på RHD 1900 telling.Det har du vel også funnet. Flere er født i Kraakstad. Hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei GunnJeg verdsetter dine forsøk på å hjelpe meg.(5) Jeg har samme barna som deg (bortsett fra Anton f. 1837(!) i Ås - kan dette være riktig?) pluss folketellingens Ole (f. ca 1859) og Edvard (f. ca 1863)(6) Dette kan ikke være samme dame - både mannens og barnas navn er feil. Likeså fødestedene.(7) Damen gift 1853 må være samme dame som (6) og altså heller ikke 'min'.(10) Det er øynene man først blir blind på, men jeg kan ikke se at noen av 'min' dames barn er på Revedt i 1900??(11) Det er klart jeg er interessert i damens aner. Jeg har samme info som deg om moren og søsteren, men iflg mine notater het faren Gulbrand Tostensen (ikke Torsen?) og var døpt 28/8 1785 i Trøgstad.Forøvrig spørs det vel om ikke Retvedt er et blindspor - jfr mitt innlegg nr (2). Men hvor er 'min' dame i 1900-tellingen? Jeg finner bare seks i hele landet som heter en eller annen variant av Gunild og er født i Kråkstad. Egentlig virker ikke noen av dem særlig sannsynlige, men Retvedt'en var liksom en slags mulighet. Men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ser at jeg har skrevet et feil navn igjen. Det skal ikke være Torsen men Tostensen. Vet heller ikke hvor mye en kan stole på opplysninger fra Fam. S. De må sikkert sammenholdes med kirkebøkene.Ved å søke på foreldrepar Johan Johannessen og Gunild Gulbrandsdatter fant jeg også denne Anton som er født på Aas, også et par år før paret giftet seg. Det var vel også mulig i den tiden, men kirkebøkene gir kan hende bedre svar på dette. Det ser ut til at mange har tatt navnet Retvedt i 1900, og vi får håpe noen kjenner den rette historien og kan hjelpe deg med å løse mysteriet. Ellers har jeg opplevd at det er mye feil i 1865 folketellingen. ( Alder og fødesteder og feilskrevne navn) Jeg har hygget meg med letingen i alle fall. Resultatet svarer ikke alltid til forventningene. Ha en fortsatt god kveld. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har jeg også greid å sende deg en feil lenke til 1900 telling for Kraakstad. Sender en fra RHD med alle navnene Retvedt, så kan du jo se om noen av dem passer. Her er forhåpentligvis den rette lenken nå. Lenke Får nok vende meg til bedre kontroll. Blir for ivrig av og til. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiVet ikke om det er til noen hjelp men bygdeboken for Kråkstad ligger på nettet (hvis du ikke har sett det selv) LenkeHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk skal du ha, Hanne. Da fikk jeg vel bekreftet at 'min' Gunhild overhodet ikke har sittet som brukerkone på Retvedt, hverken sammen med Johan Johannesøn eller sammen med noen andre.Dessverre ga den ingen positive svar - hverken hvor 1900-tellingens innledningsvis nevnte Retvedt'er kom fra. Ei heller er 'min' Gunhild og hennes mann nevnt overhodet, såvidt jeg kan se. Eller 1865-tellingens Gørråk eller Oppsalplass u/Grydeland hvor de bodde da de døpte datteren Anne Margrete 15/7-1849.Det var en 'typisk gammeldags' bygdebok med info bare om de mest sentrale personene til enhver tid. Jeg må nok lenger tilbake hvis jeg skal ha håp om 'treff' der... (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.