Gå til innhold
Arkivverket

[#22950] Marit Andersdatter f. 1829 eller 1839 i Børen prestegjeld


Gjest ann-carin bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest ann-carin bøyesen

Jeg leter etter min tippoldemor Marit Andersdatter. Hun skal i h.h.t FT 1865 være født i Børsen prestegjeld 1829. Uten å ha notert kilden har jeg også notert fødselsåret 1839?? Hvorfor vet jeg ikke pr. dato. Marit ble gift med Iver Andersen Fevog, f. i Bjugn 15. 9. 1803. Sammen fikk de barna Ane Johanna f.1855, Marta f.1858, Anders f.1862, Anna Marie f.1866 og Johan Aage (min oldefar)f. 23 mars 1868. De bodde på garden Fevog Nedre. Jeg har funnet noen få aktuelle kandidater på Family Search, men de stemmer ikke helt. Er det noen som kjenner hennes aner?? Takknemlig for svar. Mvh Ann-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Ann-CarinKanskje det var alder oppgitt ved giftermål som ga deg årstallet 1839 ? Sto det oppgitt navnet på Marits far der ? Hvis de var gift i Bjugn, kan det jo også hende at hun kan finnes i innflyttingslistene der. Kanskje kan hun være nevnt som utflyttet fra Børsa også ?Faddrene til barna kan også ved hell gi noen spor, i tilfelle Marit hadde slektninger som var bosatt i nærheten. Tror likevel at det er vielsen/forlovelsen som er det beste å starte med her. Jeg bruker å sjekke både vielse og forlovelse i slike tilfeller. Det kan være at f.eks. forlovelsen kan gi tilleggsopplysninger.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Ved vielsen 02.10.1855 i Ørland er Marit oppgitt 25 år f. i Børsen, far Anders Endresen Rian. Forlovere var Hypert Alexandersen og Endre Andersen Fevåg. På FS finner du henne f. 29.04.1832.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er nok ikke riktig Marit som er født 29.4.1832, Børseskogn. Denne Marit ble gift i 1855 med Einar Larsen Rekstad (Tevlingan), f. 1826, og de hadde barn fra 1853 til og med 1876. De bodde i Skaun (Børseskogn).Hvis noen hadde kunnet gjøre oppslag i kirkeboka for Børsa, hadde nok det vært enkleste måten å løse det på. Med farens navn skulle det kunne gå greit.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Der har du nok rett, litt feil på alder er jo vanlig, men her var det også 'feil' vei. Har tittet litt nærmere på dette, den ene forlover ved vielsen i 1855 (797/25) skal være Enoch og ikke Endre. Er faktisk også usikker på om det skal være Endresen på Marits far, får liksom ikke tak på navnet, E???sen, kan være Erich, men jeg er ikke sikker. Bruden ble vaksinert 08.10.32 av Liaklev. Det kan jo være et spor. Rian er i ft1801 i Viggen, Byneset, flere kom derfra til Stjørna søndre. Sognegrensene har jo flyttet både hit og dit siden den tid. Jeg tok en titt under innflyttede, og der finner jeg denne jenta: 1023/35 juli 1855 pige Marith Andersdtr Rian f. 17.07.30 (litt klumpete 7tall, 17 og 30 er glassklart), tjener nu giftes, Børsen, Fævaag, att Kaurin? 17.10.1854.Da skulle du ha henne.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Da kan det være henne som finnes på Rihåggån, s. 346, Børsaboka, bind I:Anders Eriksen fra Ribakkan, f. 1794, d. 1851, 1826 g.m. Marit Olsdt. Beset, f. 1796, d. 1867Barn:1. Marit, f. 18302. Erik, f. 1833, død som spebarn3. Erik, f. 18354. Ola, f. 1840, død som spebarnDenne familien var på plassen 1830-1867 (da mor Marit Olsdt. døde). Det står ikke mer om denne familien i bygdeboka.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann-carin bøyesen

Til Inger og Leif :-) Jeg er dere begge stor takk skyldig og sender herved noen verbale roser til dere begge to. Så flott å omsider kunne identifisere Marit. Har slått opp i bygdeboka for Børsa, og kommet et par generasjoner lenger bak. Videre leting blir i Skaun bygdebok. Har noen flere kasus som jeg gjerne skulle jobbet videre med på Fosen. Kanskje du Leif kan sjekke kirkeboka for meg? Adressen din finner jeg vel på din hjemmeside, slik at jeg kan presentere problemet for deg! Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.