Gå til innhold
Arkivverket

[#22958] Arne Christensen f. ca 1797 Christiania?


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

Arne Christensen (f. ca 1797) er hjulmaker fra Østlandet. Jeg finner han første gang gift 30. juli 1820, Korskirken i Bergen, med Ane Dorothea Johannesdatter (f. ca 1793). Han gifter seg andre gang 11. januar 1829, Nykirken i Bergen med Rangelle Johannesdatter (f. 11. februar 1904 Bergen). Rangelle og Arne får to sønner, Carl Frederich og Johan Christian (lærer i Fana).Er det noen som vet noe som helst om denne Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke hva du bygger på med eventuelt fødested Christiania, men den eneste kandidaten derfra jeg ser er Arne Christensen født 05.04.1796, døpt i vor Frelsers Kirke 11.04.1796 og sønn av hjul- og stelmakermester Christen Aronsen og Anne Maria Joensdatter ( viet i Slotskirken 09.05.1795 ). Han hadde en yngre bror Carl Friderich Bendich ( ref. din Arnes ene sønn ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Arnes dåp : '(11te April 1796) - Christen Aronsen Hiulmager-Svend og Hustrue Anna Maria Jonas Datter, Deres Søn Arne (fød den 5te huj.) Fadd: Ammund Mich. Waarum Smed, Andreas Eklund Hiulmager, Niels Sundstrøm Hiulmager-Svend, Mad. Karen Eklund og Mad. Matthe Sophia Stentzler.' (døpt av Pihl) (Kilde: Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 6/17 p.377)Foreldrenes vielse: 'Ungkarl Christen Aronsen Hjulmager Svend Pige Anne Maria Joensd:' (Kilde: Garnisonsmenigheten Mini 3 1777-1809 6/9 f.198a)Du finner familien i No.249, Vestre Qvarteer ved folketellingen 01.02.1801 dessverre med 'vanlig' Christiania-kvalitet. Faren finnes også digitalt under borgere i Christiania 1698-1799, denne listen har to feilkilder; feil oppstått gjennom scanningen av en fortegnelse fra 1921 og Finne-Grønn's arbeid i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ser til min forskrekkelse at jeg har brukt navnet i folketellingen 1801 på Arne Christensens bror. Han er døpt Carl Fridrich Emil ( 5. juli 1798 i Slotskirken ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Tusen takk Geir for alt du fant om Arne. Her er en link til det jeg har om familien til nå: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For sikkerhets skyld, Christen Aronsen og Anne Maria Joensdatter fikk flere barn etter folketellingen 01.02.1801. De er alle døpt i vor Frelsers Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.