Gå til innhold
Arkivverket

[#22980] Berthe Christiansdtr (Hosen?) f.ca 1829. Hvorfra ??, fødte sitt uekte barn i Au


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Er det noen som kan hjelpe meg med denne kvinnen her. i 1854 føder hun en sønn Hans Christian i Aurskog. Hennes alder er oppgitt til å være 25 år. ca født 1829, Hosen? (usikker om jeg tolket navnet riktig) navnet tror jeg kommer i fra gården (Lille) Strøm i Fet.Hennes sønns far er oppgitt til å være en svenske som heter Ole Petterson Øverby (Øverby er nok en plass/gaard enten i Fet/Høland(Aurskog, tror ikke det har noe sted med sveriige å gjøre i hvertfall,m en sikker kan man aldri være)Jeg kan ikke finne verken Berthe eller Ole i 1865 telling (om de ble gift, vet jeg ikke). Da er deres sønn Lenke med feil fødested. Jeg har vært inne på tanken at denne Berthe Marie kanskje kunne være hans mor, men ingen beviser for det. Da H.C konfirmeres i 1871 i Skedsmo, bor han på Sydhagen. Det står kun foreldrenes navn, ikke noe mer.Da H.C blir gift, blir de to eldsted barna Ovidia og Magnus født på Sydhagen, de flyttet før 1891 til Guldal i Skedsmo.H.C mor kan tenkes å ha dødd etter fødselen også, men ikke funnet hennes dødsfall i verken Skedsmo eller Aurskog.Noen som kan gi meg noen ideer om hva jeg kan gjøre. Alt motas med en stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Drar frem denne igjen jeg.Kanskje noen har noen ideer til hva jeg skal gjøre med dette foreldreparet.Alt mottas med takkKlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !På Statsarkivet skal det finnes protokoller for barn som er satt bort. Vet ikke om alle har blitt registrert.Husker ikke akkurat nå hva protokollen heter, men har lett i den her i Oslo for en annen og det sto nange utfyllende opplysninger om enkelte. Kanskje en mulighet?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Det finnes ei Berte f 1833 under Lillestrøm, datter av Kristian Isaksen 1779-1859 og Marte Olsd. Rælingen bygdebok, bind II, side 529.Fødestedet til dette uekte barnet har blitt klippet bort. Er det i Aurskog?Øverby er gårdsnr 43 i Fet. Bind 4. Jeg kan ta en titt etter Ole Petterson der.Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei takk for svar begge 2.Ja det er i Aurskog, fikk ikke lenger overskrift gitt :)Berthes sin sønn er født 06.12.1854, dpt 14.01.1855 i Blaker kirke. Desverre har jeg ikke fadderene hans for hånden, da de er nedpakket i et utall esker. På Flyttefot. Men jeg mener å huske at det fantes en med Kristian navnet blant fadrene, men ta det med en klype saltDet var virkelig en spennende kandidat du hadde funnet der. Hvordan går jeg frem for å bekrefte at hun er moren, når jeg ikke har snøring på hvor hun ble av ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Lenkenederste fødsel til Hans Christian. Klarer noen å tyde det som står etter Christiansdtr for meg. Regner med at det er en plass under Lille Strøm i Fet. Men hva heter plassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.