Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Børge Strandskog

[#22984] Ernst Olsen/Sara Olsdtr fra Røros?

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Både Ernst Olsen f. ca. 1805 og Sara Olsdtr f. ca. 1814 flyttet nordover på 1830-tallet. De to ble gift i Hamarøy i 1838, hvor de senere bodde på gården Oppeid. I forbindelse med giftermålet oppga Sara både fødsels- og konfirmasjonsattest fra Røros, mens Ernsts opprinnelse ikke fremgår. I etterslekt fortelles det imidlertid at også han skulle være fra Røros-traktene, der han bl.a. skal ha vært velkjent som felespiller. Også i Hamarøy ble han en populær spelemann. Er det noen som kjenner til disse to, Sara og Ernst? Foreldre, fødested etc.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Børge Strandskog

Prøver på nytt. Kanskje noen har tilgang på slektsbøker fra Røros hvor disse to kan finnes? Takknemlig for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hei!En kikk her http://www.hognes.net/roros/index.htm viser vel at Ernst Olsen ikke er døpt i Røros. Men ta også en kikk selv.Når det gjelder Sara Olsdatter, trenger jeg navnet på hennes foreldre. Står ikke deres navn oppgitt i kirkeboka ved vielsen?Med slektbøker mener du vel bygdebøker? Jeg har Rørosbøkene, men kan ikke finne en person bare på grunnlag av et navn - det finnes ikke personregister. Men får jeg vite foreldrenes navn, og kan se hvor de bodde i 1801, klarer jeg vanligvis å finne frem til riktig sted i Rørosbøkene.Hilsen Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.