Gå til innhold
Arkivverket

[#22984] Ernst Olsen/Sara Olsdtr fra Røros?


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Både Ernst Olsen f. ca. 1805 og Sara Olsdtr f. ca. 1814 flyttet nordover på 1830-tallet. De to ble gift i Hamarøy i 1838, hvor de senere bodde på gården Oppeid. I forbindelse med giftermålet oppga Sara både fødsels- og konfirmasjonsattest fra Røros, mens Ernsts opprinnelse ikke fremgår. I etterslekt fortelles det imidlertid at også han skulle være fra Røros-traktene, der han bl.a. skal ha vært velkjent som felespiller. Også i Hamarøy ble han en populær spelemann. Er det noen som kjenner til disse to, Sara og Ernst? Foreldre, fødested etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Astrid Ryen

Hei!En kikk her http://www.hognes.net/roros/index.htm viser vel at Ernst Olsen ikke er døpt i Røros. Men ta også en kikk selv.Når det gjelder Sara Olsdatter, trenger jeg navnet på hennes foreldre. Står ikke deres navn oppgitt i kirkeboka ved vielsen?Med slektbøker mener du vel bygdebøker? Jeg har Rørosbøkene, men kan ikke finne en person bare på grunnlag av et navn - det finnes ikke personregister. Men får jeg vite foreldrenes navn, og kan se hvor de bodde i 1801, klarer jeg vanligvis å finne frem til riktig sted i Rørosbøkene.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.