Gå til innhold
Arkivverket

[#22989] Christine Stadem og onkelen Joachim J. Woldseth


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Det er to småting jeg ikke klarer og finne ut av. Den ene tingen er: når emigrerte min tippoldefars søster til USA? Kristianne Amundsdatter Stadheim (Christine Stadem, f. 1859) Hun døde i 1946 i Seattle, men det er alt jeg vet. Klarer ikke og finne hun på noen emigrantlister. Jeg mener hun emigrerte fra BergenDen andre tingen var: Når ble Joachim Jørgensen Woldseth og Caroline Christine Pedersen gift i Bergen? Jeg tror nok at de giftet seg i Bergen siden deres barn ble født i Bergen.Kanskje litt rart og ha to 'spørsmål' under et tema, men siden Joachim Woldseth var Christiannes onkel på farssiden syns jeg det er greit sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Magnus!1. Hvor var Christine Stadheim født? (I det minste, Fylket?2. Hvor var hun i 1900?3. FOrble hun ugift, siden du nevner navnet Stadem? Ingen Christine Stadem i 1930)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Hun var født på Kristenbruket på Stadheim i Sunnylven (nå Stranda kommune) på sunnmøre den 19. september 1859Merkelig at Christianne ikke var og finne i 1930. Jeg mener hun brukte navnet Christine Stadem, men kan også ha brukt Christianne som hun het her i Norge.Foreldrene giftet seg på Stadheim der hennes mor var fra, så flyttet familien i 1863 til Sogge i Rauma. I 1872 flyttet familien til Eidem i Elnesvågen, Fræna kommune (Romsdal) Hun hadde to søstre som reiste til Bergen, og jeg mener og ha hørt at hun ble med. Det er flere bilder av hun som er tatt i Bergen, så for min del tyder det meste på at hun bodde i Bergen før hun reiste til USA. Jeg vet ivartfall at hun døde i 1946 i Seattle, der hun også hadde to nevøer.Jeg klarte ikke og finne Kristianne i 1900...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Christine Stadem dør i Seattle 15. juni 1946.Og, hun er å finne i 1920-census, (indexert som Christine Stadin) det ser ut til at hun bor i 16. aveny i Seattle, som Roomer. de hun bor hos, er ikke familie.hun er 60 år, immigrerte i 1919, hvorvidt hun er naturalisert er besvart med 'un', så det kan se ut som hun ikke var hjemme da census ble tatt opp (hun burde jo vite det), hun var f. i Norge av norske foreldre, og hun arbeidet som kokk på et boarder-house.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jeg finner en Christine i 1930, som er cook på en restaurant, Indexert som 'Sunden' / Sunder, greier ikke å se at det kan stå Stadem, hun er også i riktig alder, men denne immigrerte i 1876, og var enke. Jeg greier ikke å få magefølelsen til å si det er din.For de som har abb. på Ancestry: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.