Gå til innhold
Arkivverket

[#22997] Hans Kristoffersen, Tynset, født 1776, død etter år 1800.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg søker etter en som het Hans Kristoffersen fra Tynset, født 1776. Han bodde i Osdalen i Ytre Rendal, og gift med Kari Knudsdatter Rødsdalen fra Åmot,døpt 05.04. 1763. Hans Kristoffersen ble kalt for ' Døv-Hans.' I 1801, bodde disse på Sjøli i Ytre Rendal. Sammen med dem var hans mor Maria Gjermundsdatter, født 1729. Det jeg lurer på, er hvor det ble av dem siden, og når de døde ? Er veldig takknemlig for svar, og sier på forhånd takk. Med beste hilsen:Thorbjørn Granlund, 2460, Osen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Har lett i forskjellige kilder på nettet uten å finne særlig mye. Mora kan jeg ikke finne født på Tynset, det KAN være et spor. Videre tolker jeg FT 1801 slik at Halsten Halstensen er Hans Kristoffersens (halv-)bror. Emigrantlistene går neppe langt nok tilbake til at 'dine' er med, - hvis de har utvandra.Ellers har jeg bladd i bygdeboka for YR, uten å komme nærmere noen løsning på problemet..Kirkebøkene for Rendalen (evt. Åmot/Storelvdal) KAN kanskje gi deg noen opplysninger. Utflytting kan være registrert, så hvis du ikke allerede har saumfart disse, vil jeg foreslå at du ber biblioteket låne inn mikrofilmene.Noe lurere kommer jeg ikke på i farten, men finner jeg noe, hører du fra meg.Lykke til! Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Etter å ha bladd mer i bygdeboka for YR, og sammenholdt funn med FT 1801, ser jeg at Maria Gjermundsdt.Løvhaug, Undset, ØR (1730-1824)var gift 1751 med bruker på Nedre Sjøli, Halsten Olsen (1724-1794). Deres eldste sønn, Simen Halstensen (ikke Halvorsen) er bruker i 1801 og nevnte Halsten Halstensen broren hans! FT 1801 (håper jeg): LenkeHans Kristoffersen med familie er tjenstefolk som bor på små plasser under 'Syllie 2'. Opphavet her har jeg ingen formening om, men Maria G. er nok ikke Hans K.'s mor!!Tynsetbøkene/bygdebøkene har jeg dessverre ikke, men her, eller i kirkebøkene, ville det vært naturlig å lete etter Hans K.'s foreldre.Om du da kommer nærmere et svar på spørsmålene dine, er vel tvilsomt, men det er forsøket verdt, spør du meg.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.