Gå til innhold
Arkivverket

[#22999] Kirsti Fingalsdatter gift med Niels Helgesen, Lie Eiker, søker hennes foreldre


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Hallo Tor.Kjersti Fingardsdatter var datter av Fingar Jacobsen (1711-1756)og Kari Bjørnsdatter.Dette paret bodde på Nordre Bye i Sigdal og i bygdebøkene for Sigdal av Andreas Mørch, kan du lese mer om dette paret og deres aner...Fingar og Kari sin datter Mari blei fostra hos Nils Lie i Eiker, og Kjersti som du er spesielt intressert var før ekteskapet med Nils Helgesen gtift med en kar på Modum. han het Søren Pedersen Bakke.Faren til Nils Helgesen var min 5Xtipp, så langt bak er vi også da i sl... langt bak...Har stoff liggende her om både Kjersti og hennes opphav og om forholda på Lie. Det er mulig å nå meg ved å maile til; tallmoen - så den rare a, og deretter - start.noHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Tor KennetTusen takk for raskt og utfyllende svar... Kjempe fint at vi har felles aner.. Mitt neste spørsmål i forumet hadde vært om kona til Nils, men nå kan jeg prøve å kontakte deg på adressen din.. .Med hilsen Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Tor KennetLitt rask der.. Mener kona til Helge, som blir kalt Eli/Elen Andersdatter Med hilsen Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Eli Andersdatter ble født på Stensrud på Modum i 1724 og døpt 5 April 1724 i Nykirke på Modum. Eli gifter seg med Helge Nilsen Li den 6. januar 1749 i Nykirke på Modum. De bosetter seg på Li på Eiker. Eli dør i mai 1773 på Li og begraves 20 Mai 1773 fra Haug kirke på Eiker. Hun dør 48 år gammel i følge kirkeboken for Eiker. Det er skifte etter Eli på Li den 11. aug 1774: Eli Andersdatter er død. Enkemann er Helge Nilsen. Etterlatte barn er: Nils Helgesen 25 år, Erich Helgesen 19 år, Gunnild Helgesdatter 22 år, Pernille Helgesdatter 16 år, Kari Helgesdatter 13 år, Randi Helgesdatter 10 år.Eli Andersdatters far var Anders Torgeirsen Stensrud (død etter mars 1742), som var sønn av Torgeir Pedersen Stensrud (omk. 1642 – 1728) og Margrethe Jensdatter (omk. 1644 – 1716). Anders Torgersen Stensrud var gift med Gunnor Cristophersdatter (Kirkeboken for begravede i Modum 1741 sier: '10. dec. udi Nÿekirke. Anders Torgersøn Steensrudts Quinde, Gunnor Christophersdatter 69 aar gammel og 7 maaneder') barn av Anders og Gunnor: (Obs- det finnes muligens flere enn disse fire): f. 1717 Torgeir Andersen Steensrud, Apr 1720 Margrethe Andersdatter Steensrud (død som spebarn), f. omk 1721 Margrethe Andersdatter Steensrud, f. 1724 Eli Andersdatter Stensrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon !Tusen takk for utrolig detaljert svar.. du sitter på uvurderlig mye informasjon, jeg er glad du deler denne med meg og andre..Med vennlig hilsen Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bare hyggelig. Takk for det. Tilfeldighetene ville at jeg jobba med denne slekta i forrige uke, dessuten er Margrethe Andersdatter Stensrud min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

JonLeser med intresse ditt inlegg (nr. 5 ) Hvor du skriver 'Anders Torgeirsen Stensrud (død etter mars 1742), som var sønn av Torgeir Pedersen Stensrud (omk. 1642 – 1728) og Margrethe Jensdatter (omk. 1644 – 1716).' Jeg er her så freidig og spør om kilden til at Anders Torgeirsens mor er Margrethe Jensdatter. Jeg kjenner til at Torgeir var gift med ei som het Margrethe, men har ikke funnet noe som sier hun er mor til Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her tok du meg nok i slurv. Jeg har ikke notert meg kilden for Margretes patronymikon. Men vi finner i kirkebok for Modum: Begravet i Nykirke 6. des 1716: Margrete Jensdatter Stensrud 72 aar 3 maaneder. Og det skal vel mye til om ikke dette er den rette dame. I øyeblikket må jeg bare krype til korset og innrømme at jeg ikke har direkte kildebelegg for å si at Margrete Jensdatter er mor til Anders Torgeirsen Stensrud. MEN - Anders døper sin (sannsynligvis eldste) datter for Margrete i 1720 (død som spebarn) også neste datter f.1721, døpes Margrete. Det finnes dessuten en kar på Modum som kalles Lars Torgeirsen Stensrud (kalles Stensrud både ved vielsen og senere dåpshandinger). Etter alle solemerker er Lars Torgeirsen Stensrud en yngre bror av Anders Torgeirsen Steensrud. (Og jeg tror nok de var hel-brødre). Lars Torgeirsen Steensrud døper sin eldste datter på Modum i desember 1721. Pikebarnet kalles Margrete. Indisiene peker etter mitt skjønn nokså klart i retning av av Margrete Jensdatter Steensrud (d. 1716) var mor til Anders og Lars Torgeirsønner Stensrud.Men hvilken Jens som var Margretes far, har jeg ingen anelse om - kanskje andre har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

- og til alt overmål.... Peder Torgeirsen Stensrud døper en datter for Margrete på Modum i mars 1721, Lars Torgeirsen Stensrud er her blant fadderne.Som nevnt bringer Lars Torgeirsen Stensrud også en datter Margrete, til dåpen i 1721, Anders Torgeirsen Stensrud er her blant fadderne.Tre brødre, tre ganger Margrete - (og for alt jeg veit er det mer 'å ta av'.... har ikke gjort noe mer enn å se overfladisk på dette.)Men FORTSATT er det jo intet bevis for at de tre (fire) små Margrete-ne hadde felles farmor som het Margrete JENSDATTER. - Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

JanAnders Torgeirsen Steensrud hadde en kone ved navn Gunnor Christophersdatter (1672-1741).Veit du noe om Gunnor? - Jeg har en tanke om at hun muligvis var datter av Christopher Andersen Hære (ca. 1647-1723) - Men noe veldig mye mer enn en tanke er det foreløpig ikke. Veit du noe mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jon Dette vi 'drøfter' her er noe utenom debattens egentlige spørsmål, men men. Du nevner i flere av innleggene her Margrete Jensdatter som død 1716. Jeg har og notert meg en inntresang dame i denne sammenhengen. Begravet Nykirke på Modum 06.12.1716 Margrethe Iversdatter Stensrud 72 år 3 måneder. Bortsett fra farsnavnet så er dette det samme som du har. Så minst en av oss har nok feiltolket kildene her :-) Ellers er jeg ikke uenig i din konklusjon. I den sammenheng kan jeg og nevne at i følge bygdeboka for Modum så var det en bruker på Stensrud som het Iver 1636-1642. Mine egne arkivundersøkelser viser at han er nevnt i hvert fall til 1647. Hans fulle navn er trolig Iver Nilsen. Nå sier ikke jeg at han er Margretes far, men det kan være utgangspunkt for vidre arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

JonVedrørende innlegg 11 Hvor du foreslår Christopher Andersen Hære (ca. 1647-1723) som far til Gunnor. Forslaget er ikke dumt det, jeg har nå det som en arbeidsteori. I den sammenheng kan jeg bl.a nevne:20 a trinitatis 1711 på Eiker trolovet Anders Torgersen og Gunno Christophersdatter fra Ristvetfjerdingen. Han hadde zeddel fra Modum.17.04.1738 Skotselva, Eiker ved skifte etter Karen Christophersdatter nevnes det at Anders Torgersen på Stensrud er gift med de umyndige barns mod søster. Samme sted nevnes og morbroren Christopher Christophersen på husmannsplassen Gulliksrud under Rakkestad.Navn på fadderne er og indiser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

JanTakk for spennende svar ! Enig i at det uklokt å diskutere Stensrud under denne overskrifta. Fortsetter likevel. Skal se nærmere på dette du nevner om 8 - 10 dagers tid. Må feriere litt først. Takk igjen !Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.