Gå til innhold
Arkivverket

[#23004] Hammersland i Fana


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er nok samme Larsen som er først gift med Lene, siden med Martha. Bygdebok for Fana s. 211. Krongodset - Søre Hammarsland, bruk nummer 4,5,6,7, og 8:'Lars Andersen Li, bygsla her ca. 1710-1732. Gm. enkja Marta Nilsdtr. Nesttun. Dei flytte bort. Barn: Lena d. ung, Hans.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Siden Marta Nilsdatter ikke er nevnt på Nesttun, antar jeg at hun er den samme Marta Nilsdatter som var gift med forrige bruker på bruket, Hans Olsen f. ca. 1643, d. 1709. Gm. Marta Nilsdt. Barn i dette ekteskapet: Kari på Nordeide, Eli på Hetlevik, Anna heime, Synneva i Mathopen. Hans tok over etter faren Ola Anfinnsen Dolvik (?) i 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fana bb, side 691, Søre Hjellestad br. 4:Rasmus Mikkelsen Lerøy f. ca. 1654 d. 1721, bygsla 1/3 av krongodset kring 1680. Gm. Anna MOnsdtr. Glesnes, f. ca. 1650 i Sund, d. 1717. Barn: Anna s.n., Steffen b. på Bjelkarøy, Mikkel d. ung.Nils Salomonsen Ø. Birkeland f. ca. 1709, d. 1731, bygsla i 1728. G. 1729 m. Anna Rasmusdtr. Ho hadde bruket etter mannen. Flytta til Fjell i 1738 då ho blei g. m. Lars Andersen Li. Barn: Brita, Dordi d. lita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiDu er på han igjen ser eg, eg har funne ut endel siden eg la ut forespørsel, blandt anna vigsel du har lagt link til. Det eg lurer på er om det er feil i kyrkjeboka og at Lars har begge barna med Marta Nilsdatter, og at navnet Lene er lagt ut på både barn og mor. Det var interessant om det bekreftes at Marta Nilsdatter faktisk var gift med Hans Olsen.Lars Andersen Lie står det faktisk om i tingboka, da han kom i klammeri med sine naboer på Hammersland og som sikkert er grunnet til at han flytta til Lie. Martha Nilsdatter N. Lie som døde i 1733 på N. Lie er trulig identisk med denne Martha.Lars Andersen N. Lie er trulig identisk med Lars Andersen Mathopen, hvis far er Anders Olsen Mathopen f. Nedre Golten og Lene Jacobsdatter. Anders Olsen gifter seg seinare oppatt med Synneve Hansdatter Hammersland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har en Jon Andersen Mathopen, f. 1717. På ham har jeg notert følgende: Jon Andersen Mathopen er sønn av Anders Olsen Mathopen og Agathe Monsdtr. Anders Olsen er fra Nedre Golten i Sund og sønn av Ole Olsen Nedre Golten og Anna Andersdtr f. Bakke. Annas far er Anders Olsen Bakke som er 87 år i 1666. Agathe Monsdtr er datter av Mons Larsen Sørås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja ditt siste innlegg skulle være riktig. Agathte Monsdatter har eg ikkje sjekka ut, meiner det stod når ho døde at ho var født på N. Aase, så eg kan ikkje bekrefte om ho er datter til Mons Larsen Sørås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo igjen Heidi.Hatt det litt travelt, så nå leste eg at du skriver at Lene, datter til Lars døde ung. Kan dette bekreftes. Vi finner Lene Larsdatter N.Lie som gifter seg med enkemann Peder Monsen Store Sangolt. Eg ville anta at dette var samme Lene som er nevnt født på Hammersland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.