Gå til innhold
Arkivverket

[#23005] HVOR I ALL VERDEN????


Gjest Yvonne Trengereid
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid

En av mine aner nevnes å være fra Sallen. Er det noen som har hørt dette før, eller noe lignende? Vet hverken kommune eller fylke, og står rett og slett fast uten å bli videre klok av alternativer til navnet 'Sallen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Når stedet oppgis bare som Sallen, bør vel stedsnavnet enten være- en gård eller plass i samme tinglag eller prestegjeld.- et bygdelag eller prestegjeld i nærheten.- et distriktsnavn.- et land.Siden du ikke forteller hvilken del av landet denne anen dukker opp i, er det vanskelig å utelukke de lokale alternativene, men jeg har et forslag: Det kan være feillesing for Salten.Salten er distriktet rundt Bodø. I sør går grensa over Saltfjellet og Svartisen, slik at Meløy regnes til Helgeland mens Gildeskål ligger i Salten. I nord har jeg for meg at grensa mot Ofoten er noe mer flytende, men Steigen og Hamarøy regnes vel vanligvis til Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

...og dessuten:Digitalarkivet bruker diskplass på å lagre alle temaer, slik at vi kan søke i dem, finne svar på våre spørsmål i gamle temaer, eller ta dem fram og fortsette dem om vi har noe å tilføye.Med en slik tematittel er du for det første heldig når noen gidder å åpne det. Dernest, hvordan mener du at andre som leiter etter samme ane skal få nytte av dette spørsmålet seinere?Dette temaet kan digitalarkivet like gjerne slette, for det har ingen hensikt å lagre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Trond's siste innlegg: Du har selvsagt rett; men kanskje det hadde vært litt 'penere' å anbefale en tittel som 'Sallen, hvor i all verden?'Jeg har selv 'gått feil frem' og fått høflig korreks; noe jeg har lært av, og satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Det har du rett i. Jeg virka nok sintere enn jeg er. Jeg har det visst med det. En dårlig egenskap hos en som stadig gjør feil sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hva med Salen og Salsneset i N Trøndelag,det er vel der Olav Duun er gravlagt.Husker ikke helt hva prestegjeldet heter men kansje Fosen, før var det presten på Otterøya som prediket der.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Istedet for å skrive navnet på anen e.l. brukte jeg tittelen 'hvor i all verden'. Dette fordi jeg tenkte på flere generelle svar på mulige steder, enn om jeg hadde skrevet et navn som ingen kjente igjen. Slike overskrifter gir nysjerrighet og evt. flere mulige meninger om det jeg leter etter. Jeg tenker ikke på at jeg ikke kan skrive om det jeg lurer på og hvilken tittel som er god nok, til å skrive i denne debatten. Jeg er intressert i om noen har informasjon om dette navnet og ikke i hvor dårlig det sømmer seg å bli lagret. Slett innlegget for min del. Det begynner å bli 'normalt' at folk istedet for å gi svar til innlegget,sier sin mening om hvor 'dumme' sånne som meg kan være. Jeg er intressert i å finne ut om anene mine da dette er en lidenskapelig hobby, og det sårer meg veldig å høre at jeg ikke er god nok til dette engang. Vurderer å gi opp alt. Til de som har kommet med forslag til svar på mitt innlegg, er jeg evig takknemlig for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Yvonne;kanskje det passer best at det er meg som kommenterer din frustrasjon - som i en viss grad er forståelig.Men; husk at 'stor er den som ber om unnskyldning'...(innlegg 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Et lite tips i tillegg.Du kan bedre utnytte stikkordlisten. Ser du har lagt inn Yvonne som stikkord. Dette er jo navnet ditt som jo finnes uansett. Her burde du legge inn navn på viktige elementer som du skal søke etter og hvis du oppgir navnet på de personene som har Sallen knyttet til seg, samt f.eks. etterkommere og aner samt noen datoer, tror jeg responsen hadde vært konsentrert om det som vel her er mest viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Yvonne. Tenkte å si noe om tonen i innlegg 4, men nå har innsender bedt om tilgivelse, så vi glemmer det. Selv har jeg hatt akkurat samme følelse av å bli irettesatt på en uvennlig måte et par ganger. Man blir lei seg og tenker at det er best å holde seg borte fra hele greia. Særlig husker jeg en vemmelig og nedlatende tone i et innlegg der spørsmålet var om noen kunne hjelpe med oppslag i Oslo. Hvorfor opptrer noen så uvennlig?Jeg har søkt på Sallen/Salen osv uten å finne noe fornuftig. Sälen i Sverige dukker opp. Har du noen flere opplysninger slik at du kan få hjelp til å løse denne gåten? Ikke gi opp og la ikke noens ubetenksomhet ødelegge gleden ved det å finne ut av slekt. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For at frustasjonen din ikke skal bli for stor.Om du opplyser om navn på anen din , samt når vedkommende var født/død, kan det tenkes at vi kan hjelpe deg med å stedfeste hvor vedkommende kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Jeg er ikke ute etter unnskyldninger på noe slikt, men ville bare nevne at det sårer og tar motet fra meg når alt jeg sier og gjør er galt. Er en person med lav selvtillit som finner glede i å lete etter aner. Det er veldig personlig å nevne slikt og dette er ikke rette plassen heller, men denne gangen ble en dårlig dag til en verre. Glem min dumhet, mitt spørsmål og mitt innlegg, for nå har jeg totalt gitt opp å spørre om de andre opplysningene jeg sliter med. Blir nok lenge til jeg plager brukerne med meg og mitt, om det noengang vil skje. Dere irriterer dere nok av å lese dette, mens jeg sitter igjen med tårer og tomme tanker. Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Yvonne, stå på du, ikke bli lei deg!Du er IKKE dum, og, de som har svart deg, mente helt sikkert ikke å være 'onde'. Men, vårt problem er jo at det skriftlige medium ikke viser vårt kroppspråk og mimikk.Yvonne, jeg foreslår at du starter en ny tråd, med navn, år og fylker på det du vet, slik at du slipper å se innlegg som kanskje gir deg vonde følelser. Jeg er 100% sikker på at du i løpet av meget kort tid vil få hjelp, og har hele problemet med denne linjen løst.Det viktige er at du gir oss så masse opplysninger som du kan, og vi gir deg med glede all den hjelpen som står i vår makt å gi. Om du i tillegg lager en overskrift som er 'lur' for senere søk, ja så gjør ikke det noe heller vet du!! :) :)Lykke til, og - IKKE gi opp!!!!! Denne hobbyen er megakjempeflott, og DAs brukerforum er det mest hjelpsomme stedet på nettet. Ikke la deg vippe av pinnen av en som uttrykte seg litt dumt! (Han har bedt om unnskyldning, og mente helt sikkert ikke innlegget sitt slik det så ut... men, det gir oss en liten påminnelse om å lese innleggene våre enda en gang til før vi klikker send......)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Støtter Laila.Det hender at vi som mennesker 'blåser' litt ut. Men i grunnen vil vi alle hjelpe til, men av og til så har vi alle litt dårlige dager. Hobbien er utrolig bra og mange hjelper til.Men generelt er det ofte veldig bra at man gir så mange opplysninger som mulig i allerede første innlegg. Da vil de fleste som ser forespørselen, straks se om det er noe de kan hjelpe til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Nå er jeg blitt skremt av kraften i mine egne ord. Du må ha lagt mye mer i dem enn det var. Jeg mente ikke å være hverken frekk eller nedlatende. Det har jeg ingen som helst grunn til. Du er antakelig en flinkere slektsforsker enn jeg er. (Det er sikkert flere av leserne her som kan gi deg eksempler på det.) Derimot prøvde jeg å være kort, og jeg ser etterpå at resultatet av det ble stygt. Har du vært utsatt for sånt før, blir det enda verre.Du har ingenting å skjemmes over. Hadde jeg ikke ment at dette var et godt spørsmål som flere vil kunne ha nytte av å få svar på, hadde jeg hverken kommet med svarforsøket i innlegg 3 eller den klønete veiledninga i innlegg 4.Det jeg var opptatt av er at Brukarforum nå har passert 23000 temaer. Det er ingen chattekanal, der spørsmål og svar forsvinner og glemmes. Det ligger store mengder opplysninger her og venter på å bli lest igjen og igjen, men det blir vanskeligere og vanskeligere å finne fram i dem. Dermed klarer vi ikke å finne svar i gamle temaer og stiller i stedet de samme spørsmålene om igjen; mengden data øker og det blir enda vanskeligere å finne fram. Hvis ikke Brukarforum skal bryte sammen under sin egen vekt, må vi som brukere hjelpe til å holde orden, og det gjør vi ved å velge temanavn og stikkord som andre kan ha nytte av - og å oppgi det vi har av relevante opplysninger.Og du skal sjølsagt stille flere spørsmål. Har jeg forslag til svar, vil jeg komme med det også. Og da helt uten malplasserte formaninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og tittelen ser ut til å virke,over 400 som har lest den på noen få timer! Forøvrig så slutter jeg meg til innlegget til 'Bunads' Laila. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Slektgransking har vært min måte å overse tanker og vonde følelser. Jeg reagerer for kraftig på en 'fillesak' jeg og, men jeg er så vant til å måtte forsvare min evner, meninger osv. at et 'angrep' på meg her uten ansikter, ble for mye for meg til å ignorere på en slik dårlig dag som jeg har hatt idag. Jeg tar råd og tips til etterretning og er svært fornøyd med alle svar jeg får, gode eller vonde, men akkurat dette tok jeg inn som enda en dårlig side ved meg. Når jeg blir lei meg ( og ellers) blir nok jeg også en som ikke ordlegger seg slik en skal eller bør, alt etter som. Ønsker gjerne alle råd jeg kan få på hvordan et innlegg skal være, for jeg har aldri visst at det var en bestemt fasit som jeg burde følge. Jeg håper jeg klarer å bli flinkere til det, og ikke skape en debatt utenom det innlegget som jeg opprinnelig la inn. Jeg tar ikke imot en unnskyldning av den grunn at det egentlig ikke er noe å unnskylde seg for. Unnskylde bør jeg gjøre som skriver om min lave selvfølelse og som ikke klarer å ta ting med en klype salt i deppeperiodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Heia YvonneDu kan finne trøst - og selvtillitt - ved å se på dine tidligere debatter i dette forum: De har da fine og informative titler!Dummet oss ut med 'dumme' titler, glemte informasjoner, dårlige stikkord osv har de aller fleste av oss gjordt. (For ikke å nevne alle de idiotiske trykkfeilene vi alle har prestert...)Og surmagede svar får man fra tid til annen. Det behøver ikke engang å ha mer med deg å gjøre enn at du var 'dråpen som fikk begeret til å flyte over'.Så STÅ PÅ og kjemp videre med dine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Yvonne. Kan gården Salen i Rogaland være aktuell? Den finner du på 1801-tellingen. Gården ligger i Lye prestegjeld/sogn. Der er det en del personer som du kanskje kan ta en titt på. Ellers finnes det Salen i Kvæfjord, men det er kanskje litt langt borte. Er spent på om vi greier å løse problemet ditt. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I mitt innlegg la eg inn link til noen steder i Norge ved søk på navnet Salen i folketellingen 1900. Ingen stedsnavn kom opp med søk på Sallen.Har du noen flere opplysninger som vi kan arbeide utifra. Navn på slektninger som vi kanskje kan arbeide oss bakover med og kanskje da finne ut om navnet Sallen blir skrevet på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Til Yvonne. Du er en veldig ærlig person som sier hva du føler. Det er veldig bra og vi bør alle av og til ransake oss selv så vi ikke lar fustrasjonene våres gå ut over andre. Stå på , og ikke gi deg . Dine spørsmål er like viktig som alle andres. uansett om du stiller de på en feil måte eller ikke. Det har vi alle helt sikkert gjort flere ganger. Lykke til videre . Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er sikkert ikke bare meg som har fått en tankevekker gjennom å lese denne debatten.Til Yvonne: Du har min dypeste medfølelse, men hvis du leser debatten nøye, vil du oppdage at samtlige personer som har skrevet her, har et ønske om å hjelpe deg. Innlegg nr. 3 fra Trond viser at han gjerne ville hjelpe deg. Selv om formuleringen i innlegg 4 var unødvendig sterk og uhøflig, går det vel ikke an å legge seg stort flatere enn det han har gjort i senere innlegg.De eneste reglene som finnes for debattinnleggene står på forsiden til debattforum. Ingen av disse reglene ble brudt. Men det finnes noen mer eller mindre veletablerte normer som kan gjøre det enklere å få konstruktiv respons, og ikke minst å finne igjen innlegg som ble skrevet for noen år siden. Blant disse er en beskrivende overskrift med navn, sted og årstall dersom man har det, bruk av stikkord, og legge tema i rett fylke dersom man vet hvilket fylke det dreier seg om. At du valgte å benytte deg av nysgjerrighet ved hjelp av overskriften, fungerte tydeligvis veldig bra - og slektsgranskere er jo i utgangspunktet nysgjerrige...Debattforumet skal vel heller ikke brukes til å forsvare sine meninger. Dersom noen ikke respekterer andres meninger, har de et problem. Det problemet er ikke ditt, Yvonne, med mindre du tillater at det blir det. Her i debattforumet kan vi utveksle informasjon og synspunkter, og rett som det er hender det at man skifter mening rett og slett fordi man får et nytt erfaringsgrunnlag. Jeg gadd se den som til enhver tid sitter inne med den 'rette' meningen.Stå på Yvonne! Nå er vi mange som venter på et årstall og et navn som vi kan hjelpe deg videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.