Gå til innhold
Arkivverket

[#23005] HVOR I ALL VERDEN????


Gjest Yvonne Trengereid
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Jeg tenkte på at når det bare står nevnt Sallen kan det tyde på at det en gård el.l. i nærheten av der du fant info om denne personen?Jeg finner ikke noe herred/sogn som heter det. Om dette dreier seg om langt tilbake passer nåværende stedsnavn Salen bra, i flg. O. Rygh uttaltes Salen med dobbel L. Her er de jeg fikk tilslag på ved søk på Salen i O. Rygh's gårdsnavn: Lenke mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Yvonne Trengereid!Jeg forstår deg inderlig godt når det gjelder dette å bli såret, ikke minst fordi at jeg selv har opplevd å måtte kjempe med et dårlig selvbilde. Vi gør alle våre 'dumheter', men ikke alle er like flinke til å innrømme det.Men jeg hadde bare lyst til å bringe videre et råd som Laila har gitt tidligere. Det har jeg hengende på veggen bak skjermen, slik at jeg ikke skal glemme det. Det er som følger:'Husk dette før du stiller et spørsmål i DA!1. Hva her jeg?2. Hvordan skal jeg fortelle det oversiktlig og lettest?3. Hva leter jeg etter?4. En liten takk til slutt er aldri å forakte heller:0)Her på forumet er folk veldig flinke, og jeg synes det er viktig. Ikke minst for å fortelle at man har sett det som er funnet.Laila'Lykke til!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Min oversikt over Salen knytter stedet til Bamle, Farsund, Time, Ålesund, Fosnes, Bodø, KvæfjordDet var ikke i oversikten noe sted nevnt Sallen (med to av typen l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Takk for at dere er så snille og hjelper meg både mentalt og i mitt søk:-)Pernille Olsen ble født i Bergen i 1820. Etter det jeg har funnet ut heter hennes foreldre Ole Pedersen og Anna Rasmusdt. Når det gjelder Ole Pedersen har jeg kommet frem til dette: Født i Brendefør i Eid i 1792. Foreldre het Peder Johnsen Bache, født 1762, og Giertrud Olsdt Løddemeel. Disse finner jeg som gifte i Eid i 1790. Ole Pedersens kone, Anna Rasmusdt. er henne som kommer fra Sallen og som skaper grunnlaget til denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Et annet problem innen samme familien. Pernille Olsen var gift med Hans Ellingsen som var født i 1820. Min mormor sier at hans døtre het Ellerhusen og ikke Ellingsen til etternavn. Kan dette være en 'forfinet' utgave av navnet? Jeg finner ingen Ellerhusen som passer til denne familien, mens Ellingsen- navnet gir meg opplysninger om at Hans Ellingsens far het Herman Ellertsen og var født i 1791. Hans mor het Hendriche Dorotea Østrem og de ble gift i NK i 1815. Med Herman Ellertsen finner jeg videre ut at han er sønn av Ellert Ellertzen og at hans mor het Dorthea Olstad Ellertzen. Foreldrene ble gift i DK i 1787.Er jeg på rett spor? Finner ingen videre informasjon om Hendriche Dorothea Østrem og Dorthea Olstad Ellertzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Har på 'folkemunne' også hørt at Hans Ellingsen (Ellerhusen) var en dreven forretningsmann som har en gate/ vei oppkalt etter seg. Ellerhusveien/gaten ved Røde Kors sykehjemmet i Bergen. Kan dette stemme?. Synes det høres litt merkelig ut, når jeg i utgangspunktet ikke finner han nevnt i noen sammenheng med Ellerhusen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid

Fant pluselig en Hendriche Dorthea Østrum (ikke Østrem) i folketellingen over Christiania i 1801. Hun var 12 år da tellingen ble foretatt, og da er det vel ikke usannsynlig at hun ble gift i 1815 i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Godt å se du er på beina igjen! Har du sjekket ut bokenEllerhusen, NN: Stamtavle over familjerne Ellerhusen og Görbitz. (Bergen 1866. 25pp. [db][fb]).Mulig du finner svar på Ellingsen/Ellerhusen-spørsmålet der.Ellers fant jeg bl a følgende i (nettutgaven av) bygdeboka for Karlsøy:4. Tromsø overtar for Bergen Ellerhusens HelgøyhandelDet er først heilt på tampen av jektefarta at vi får ei meir omfattende innsikt i samhandelen med Bergen, gjennom Bryggekjøpmennene Christoffer og Fridrich Christian Ellerhusens bevarte forretningsarkiv 1810-1821. Dette omfatter især endel folk i vestre Helgøy, ialt 55 kunder, men en del av dette var meir tilfeldige kunder. Vi får her gjennom posteringene i regnskapsbøkene nøyaktige oppgaver over de varer og kvanta som blei levert og mottatt av Ellerhusen fra den enkelte kunde. Tydeligvis hadde firmaet for endel spesialisert seg på handel med Helgøyfolk.Kanskje det er mer å finne der - adresse:http://www.karlsoy.com/bygdebok/periode08.htmlOg oppslag i Gule sider forteller ganske riktig at det finnes en Ellerhusens vei i Bergen...Bergensområdet er dessverre ikke mitt spesialfelt, men her har du i hvert fall LITT å tygge på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo YvonneEg var inne såg på fødte i Bergen og fant kun en Pernille. Er dette samme Pernille Olsdatter født f.06 mars 1820 ? Her står Anna Rasmusdatter Sletten. Kan det være Sletten istedenfor Sallen ??? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg finner en sønn Hans av Herman Ellertsen og nevnte hustru født i Bergen 1820 (22/10), men at denne sønn skulle kalde seg Ellingsen finner jeg rart. Da heller Ellerhusen. Er du sikker på at dette er samme mann - dvs at du har funnet riktige foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ein Ole Pedersen fra Eid gifter seg med Anna Rasmusdatter i Eid Sogn og Fjordane i 1822. Oppført i LDS (mormonerregister). Klarte ikkje å få til Linken. Giftermål er 2 år etter at Pernille er født. Garden Salen ligger under Borgund nesten i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er det vel Ole Pedersen som dør i Bergen i 1848. Lenke Vet du når Anne døde, eventuelt når hun var født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ole og Anne giftet seg i Bergen i 1815. LenkeJeg finner følgende barn født i Bergen. 1. Rasmus Carl Martinus 07.12.1815 , mor Rasmusdtr. Sætten 2. Gjertrue 26.02.1818, mor Rasmusdtr. Sæten 3. Pernille 06.03.1820, mor Rasmusdtr. Sletten 4. Anne Karine 28.10.1824 , mor Rasmusdtr. Setten 5. Elen Marie 25.01.1830 , mor Rasmusdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er to skifter på Sæten som kan være av interesse. 7578 Marte Ingebrigtsdtr Sæten Stryn 1611 21b 1808-1813 7579 Rasmus Lassesen Sæten Olden 1612 21b 1808-1813 Skifteprot. 21b side 1611og1612 for årene 1808-1813 i Nordfjord.Om du legger inn en forespørsel ang. disse skiftene i Arkivforumet, er jeg sikker på at du får hjelp.Rasmus Lassesen og Marthe Ingebrichtsdtr. har en datter Anne på Sæten i 1801 som er 14 år gammel,se lenken til 1801 tellingen i innlegg nr.42 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.