Gå til innhold
Arkivverket

[#23006] Ett skifte sør på Sotra...


Gjest Ronny Kausland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Kausland

Jeg har funnet ett skifte med X-tipp-oldemoren(Christi Monsdtr Kleppe) min her LenkeJeg har ikke brukte skifter som kilde tidligere. Hvordan går jeg frem for å finne ut hva som står i dette skiftet?Beste hilsen en Sotra stril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet hører - dersom det er rettet til Staatsarkivet i Bergen - hit.Referansen gjelder en registrering datert 23. april 1817 i boet etter Christi Monsdatter Kleppe. Det gjaldt verdsetting av to gardparter: 5 1/4 merker fisk leie i Øvre Golten, vurdert til 16 Spd. Og i Store Midtun i Skjold 1 bismerpund 3 81/400 merker smør, 1 mæle 6 27/200 kanner malt, 23/1600 hud 1 37/800 skilling, vurdert til verdi 150 Spd.Arvingene finner jeg derimot ikke nevnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Er det noe spesielt du lurer på Ronny, så er det jo endel personer som arbeider med ulike slekter på Sotra, antar at dette er omtalte Christi Monsdatter Kleppe Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Yngve: Takk for hjelpen( og utrolig kjapp tilbakemelding). Interessant informasjon du hentet fram til meg. Hadde selvfølgelig ønsket å få vite litt mere om slektforhold rundt henne, men jeg får lete andre plasser :)Oddvar: Jeg ser vel som alle andre i mange rettninger i slekten, men sør på Kleppe er litt spesielt. Det er der jeg er oppvokst og har mine forfedre har bodd ihvertfall siden Johannes Ingebrichtsen og Christie Monsdtr(som du viste i link gift). Har problemer med å finne Johannes sine foreldre.Når en ser på disse personene i 1801 tellingen og etterkommerene i 1865 så er de leilendinger. I 1900 tellingen så er slekten min blitt eiere av jorden( gardsnummer 14,1 i Sund). Har hørt at den jorden de var leilendinger på tilhørte Lysekloster tidligere. Finnes det noe informasjon om og rundt dette? På far siden i slekten min er det hovedsaklig Sotra gårder som er å finne( Førde, Berge, Golten, Kausland, Ågotnes osv). Min mors slekt er å finne i Bergen. Stolt som en hane nøstet jeg meg tilbake til ett giftemål i Domkirken i 1678 i vinter.Til nå har jeg kun brukt digitale kilder som er tilgjenngelig på nett. Ser meg nå nødt til å bli litt mere kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det spørs om ikke dette er Johannes sine foreldre.Paret får flere barn på Kleppe fra 1748 og utover.Under døde i Sund finner du at tre av barna døde på Kleppe rundt 1750.Johannes er trolig født mellom 1740 og 1748. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Takk og beklager. Det stemmer det funnet du har gjort. Har funnet dette selv, så jeg beklager at jeg ga deg unødvendig arbeid. Det er Ingebrigt Johansøn sine foreldre jeg ikke finner.NB! Det at Ingebrigt Johansøn mistet tre barn i 1750 er veldig interessant. I 1749 var det visst en kolera epedimi i Bergen som bredte seg nordover etterhvert. Det gjør det veldig sannsynnlig at denne epedimien spredte seg vestover til Sotra året etter. Årene før å etter er dødligheten en brøkdel av hva den var i 1750 da en mengde barn døde på Kleppe.mvh R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er helt i orden Ronny.Jeg ser det er en Johanis Ingebr. på Kleppe i Sund i 1701.Det skulle være rart om ikke han er en av dine forfedre. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja Rune er rask på foten som vanlig og har nok funne det riktige. Ronny hvis du leser tidligere innlegg sjå link. Lenke Legg merke til det som Tore Nordvik skriver i siste avsnitt av innlegg 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Skulle nesten tro det ja. Har sett denne Johanis Ingebr. død jeg også og lurt på om det ikke må vere ett slektsforhold.Men har ikke funnet ham i 1700 før. Takk for den :)Har funnet en Johanis Ingebr. som er født ca. 1740(alder funnet i 1801 og du fant gift). Og så har du funnet denne andre Johanis Ingebr. som er født ca 1645. Alders messig med ca 30 år mellom generasjonene og navne messig passer eldste mann som hans oldefar. Dette må jeg finne ut av :)Morro å tenke på at slekten min har bodd på Kleppe så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man går tilbake til prestemantallet i 1663-65 vil jeg tro at Ingebricht Kolbiørnsen 55år på Kleppe er far til Johannes Ingebr. samme sted i 1701. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved koppskatten i 1645 finnes en Kolbiørn Mogensen med hustru Anne på Kleppe.I tillegg finner du også en Engelbret som husmann der. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Ser unektelig bra ut. Finnes det andre kilder som jeg kan lete i for å støtte det resonemenntet?Det jeg ikke skjønte var koblingen til Englebert?mvh R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Engelbert kan være en gammel skrivemåte for Ingebricht.Forøvrig ligger de mange tingbøker her på Digitalarkivet for Nordhordland.De kan inneholde interessante opplysninger om folket på Kleppe. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tillegg til innlegg nr.15. Engelbert kan være identisk med Ingebricht Kolbiørnsen som var på Kleppe i 1663-65.Kolbiørn Mogensen i 1645 er trolig far til Ingebricht/Engelbert Kolbiørnsen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Takk for fin hjelp. Skal jobbe med å få bekrefet hele linjen.Jeg søkte på tingbøker og fikk opp en del treff, men ingen fungerte desverrre. Er dette en midlertidig feil, er det flyttet eller ?se eks: Lenke Beste hilsen R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Det fungerte med din fremgangsmåte.Dersom en bruker søke funksjonen og finner tingbøker der så feiler det.Takk igjen :)mvh R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Letet litt etter Ingebrikt i disse tingbøkene. Fant en del kos om slekten ;)se under:'Bøidelensmanden Johannes Hannestvet, til deris Kongl/ig Majestets interresse, haver ladet indstevne Ingebrigt Kleppe og *Ander Hannestvet for øvede slagsmaal ved Haasanger Kirke seeniste bedag, til vidne derom Magne Kleppe, Iver Kleppe, Hans Bærnæs, Haldor Byrkeland, Ole Byrkeland; hvorom Retten giorde saadan kiendelse at Sagen ej bliver til examination foretaget, førend Stiftbefalingsmandens Velbaarne Andreas Undals Resolution derom forskaffes at samme skal for Retten afhandles, dat/erit Aggerhuus Slot d/en 8 Januarij 1717 ./.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei RonnyDet er neppe 'din' Ingebrigt Kleppe du har funne i tingboka, men heller ein annan Ingebrigt Kleppe som budde i Hosanger i 1717. Merk at tinget blei halde 'Anno 1717 d/en 5 Augusti er holdet Sommer- Skatte og Sage Ting med Haasanger Schibbredis Almue paa Tingstedet Hoshofde'Hadde det vore Ingebrigt Kleppe frå Sund hadde det nok stått at han var frå Sund Skipreide, men det er fleire Kleppegardar i Hordaland, og den du har funne er nok ein av to Kleppegardar på Osterøy.Ps. Er du i slekt med Lasse Kausland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Ja, jeg fikk det ikke helt til å stemme med Hosanger. Men slagsmål i kirken hørtes jo veldig naturlig ut for slekten :)Lasse Kausland er min farfar.mvh R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Det var det eg tenkte, så då er me vel femmenningar. Lasse Kausland d.e. si farmor var vel Synneve Olsdtr Øvretveit, og ho hadde ei yngre søster, Alis Olsdtr Øvretveit som er mi tippoldemor. Ta kontakt med meg på mail tore@biosynth.no så kan me utveksle informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.